Ešte stále stíhaš - pridaj sa do REŠTART VÝZVY, začať môžeš kedykoľvek

Cvičením proti starnutiu: Ktoré cvičenia majú najväčší anti-aging efekt?

Redakcia

Pravidelná fyzická aktivita je dôležitou súčasťou zdravého životného štýlu. Nedávny výskum však ukazuje, ako veľmi je fyzická aktivita prospešná pri procese starnutia.

Cvičením proti starnutiu: Ktoré cvičenia majú najväčší anti-aging efekt?
Zdroj: AdobeStock
21. NOV 2023

Ako cvičenie ovplyvňuje starnutie na bunkovej úrovni a ktoré dva typy cvičenia ponúkajú v boji so starnutím najviac výhod?

10 benefitov pohybu v súvislosti so starnutím

Prečítajte si, prečo je užitočné zaradiť cvičenie do každodennej rutiny bez ohľadu na to, koľko máte rokov.

1. Zlepšené kardiovaskulárne zdravie

Pravidelné cvičenie podporuje kardiovaskulárne zdravie, znižuje riziko vzniku srdcových ochorení a mŕtvice, pomáha udržiavať srdce a cievy zdravé.

2. Zvýšená svalová sila

Cvičenie udržiava svalovú hmotu a silu, ktorá má tendenciu s vekom klesať.

3. Vyššia hustota kostí

Cvičenia so záťažou pomáhajú udržiavať hustotu kostí a znižujú riziko vzniku osteoporózy.

4. Zvýšené zdravie mozgu

Fyzická aktivita zvyšuje funkciu mozgu a môže spomaliť pokles kognitívnych fukncií spojený so starnutím.

5. Zlepšenie metabolických funkcií

Pravidelné cvičenie pomáha udržiavať zdravý metabolizmus, čo je rozhodujúce pre predchádzanie metabolickým poruchám ako je napríklad diabetes typu 2.

6. Zníženie stresu

Je známe, že cvičenie znižuje stres a úzkosť, ktoré majú veľký vplyv na starnutie.

7. Vylepšenie dĺžky telomér

Cvičenie pomáha udržiavať dĺžku telomér a chráni bunky pred procesom starnutia.

8. Lepšia kvalita spánku

Pravidelná fyzická aktivita môže zlepšiť kvalitu spánku, čo je nevyhnutné pre celkové zdravie a bezproblémové starnutie.

9. Zvýšenie imunity

Cvičenie posilňuje imunitný systém a pomáha telu účinnejšie bojovať proti infekciám a chorobám.

10. Zdravie a dobrá kvalita pokožky

Zlepšením prietoku krvi môže cvičenie prispieť k zdravšej a mladistvo vyzerajúcej pokožke.

Čo sú teloméry a prečo sú dôležité, pokiaľ ide o starnutie?

Nedávny výskum publikovaný v časopise Exercise and Sport Sciences Reviews s názvom „Cvičenie ako terapia na udržanie funkcie telomérov a prevencia starnutia buniek“, skúmal vzťah medzi fyzickou aktivitou a starnutím buniek. Teloméry možno považovať za ochranné čiapky na koncoch našich chromozómov. Teloméry chránia naše chromozómy – ktoré obsahujú našu DNA – pred poškodením. Zakaždým, keď sa bunka delí, jej teloméry sa o niečo skracujú. Postupom času, ako starneme, sú teloméry príliš krátke na to, aby mohli efektívne vykonávať svoju prácu, čo vedie k starnutiu buniek a nakoniec k bunkovej smrti. To je dôvod, prečo sú teloméry často spojené so starnutím. Predpokladá sa, že udržiavanie dĺžky a zdravia telomér pomáha spomaliť proces starnutia na bunkovej úrovni.

Cvičenie spomaľuje starnutie na bunkovej úrovni

Táto nedávna štúdia zdôrazňuje, že ochrana telomér a celkového genómu telomerázy aktívne podporuje prežitie buniek a bráni procesu starnutia buniek. Tento efekt v podstate zvyšuje odolnosť buniek, čím podporuje zdravé a bezproblémové starnutie prostredníctvom pravidelnej fyzickej aktivity.

Prečítajte si aj: 3 benefity pravidelného pohybu, o ktorých sa bežne nehovorí

Táto štúdia dáva ďalší zásadný dôvod na pravidelné cvičenie, a to, že pravidelná fyzická aktivita môže pomôcť zachovať mladosť na najzákladnejšej biologickej úrovni. Tento výskum ponúka nové poznatky o tom, ako možno strategicky využiť cvičenie na zvýšenie nášho veku a zlepšenie celkového zdravia a pohody.

Aký typ cvičenia ponúka najväčšie výhody proti starnutiu?

Zatiaľ čo akýkoľvek typ pohybu je lepší ako žiadny pohyb, niektoré výskumy ukázali, že určité druhy cvičenia ponúkajú viac výhod v boji so starnutím ako iné.

Štúdia publikovaná v European Heart Journal zistila, že HIIT a vytrvalostný tréning zvýšili aktivitu telomerázy a dĺžku telomér, čo malo za následok účinok proti starnutiu. Ďalšia štúdia publikovaná v Cell Metabolism zistila, že HIIT má významný vplyv na mitochondriálnu funkciu a zvrátenie bunkového starnutia najmä u starších dospelých. Napríklad účastníci starší ako 65 rokov zaznamenali 69 % nárast mitochondriálneho dýchania, čo je kľúčový proces pri výrobe bunkovej energie.

Proces starnutia je niečo, čím si prechádzame všetci, a nezáleží na tom, koľko máte rokov – rozhodnutie začleniť viac pohybu do každodennej rutiny je niečo, čo môže ovplyvniť kvalitu vášho života a celkové zdravie teraz i v budúcnosti.

Ak chcete v boji s pribúdajúcimi rokmi z cvičenia vyťažiť čo najviac, zvážte okrem HIIT a silového tréningu aj vytrvalostné cvičenia ako je napríklad chôdza. A nezabudnite na ďalšie základné aspekty zdravého životného štýlu ako sú dostatok spánku, vyvážená strava či zníženie stresu. Všetky tieto sú základnými súčasťami akejkoľvek stratégie proti starnutiu a môžu vám pomôcť cítiť sa dobre a starnúť s gráciou.

Mnoho užitočných a praktických informácií týkajúcich sa témy starnutia nájdete v novom programe z dielne Supershape Fit madam. Zostavili ho skúsené trénerky, výživová špecialistka, pohybový terapeut, gynekologička a lekárka tak, aby ste našli na jednom mieste všetko potrebné pre ľahšie zvládnutie tohto obdobia. Okrem efektívnych video tréningov v ňom nájdete aj videá o všetkom dôležitom, čo na prechod vplýva. Nový program je súčasťou Supershape Premium členstva. Pridajte sa k nám a získajte zdravé a pevné telo!

Fit Madam banner


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Cvičením proti starnutiu: Ktoré cvičenia majú najväčší anti-aging efekt?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.