Vyformuj sa za 28 dní v Supershape LETNEJ VÝZVE!

Cvičenie v menopauze a po nej: Ktorý typ tréningu je kľúčový?

Redakcia

O tom, prečo cvičiť aj v zrelom veku, tiež ktoré cvičenie by sme rozhodne mali zaradiť do nášho tréningového plánu, sme sa rozprávali so skúsenou kondičnou trénerkou Leou Grančič, ktorú máme aj v našej Supershape Letnej výzve.

Starsia zena_Cvictenie
Zdroj: Natália Jakubcová pre Supershape
24. MÁJ 2023

Kolíšu vám hormóny? Do rovnováhy ich dostane pravidelný pohyb. V tele vekom tiež klesá hladina estrogénu a zvyšuje sa riziko rednutia kostí. V boji proti osteoporóze, ktorá sa môže objaviť aj okolo štyridsiatky, nám pomôže najmä silový tréning – s činkami alebo vlastnou váhou. Vedeli ste, že pri správnom cvičení kostná hmota hustne? O tom že v menopauze sa oplatí cvičiť, píšu viaceré štúdie. Podľa amerického výskumu dokážu zo zdravotných benefitov športu vyťažiť i dámy, ktoré začnú cvičiť až v období menopauzy, uvádza nemecký portál gesund-vital.de. Odporúča sa venovať pohybu trikrát do týždňa asi polhodinu až hodinu. Benefity pohybu sú jednoznačné, preto je vhodné cvičiť v každom veku. Aké typy cvičení si vyberať v zrelom veku? „Je iné, keď cvičí štyridsiatnička alebo päťdesiatnička, ktorá sa hýbe už niekoľko rokov a iné je, keď takáto žena s cvičením začína. Inak sa pozerám na klientku, ktorá so mnou cvičí desať rokov a dostala sa do prechodu, a na ženu, ktorá je v prechode a je pripravená sa hýbať, no nemá žiadnu svalovú pamäť a nie je zvyknutá cvičiť,“ otvára tému cvičenia u zrelých žien Lea, ktorá sama cvičí od štyroch rokov.

Prečítajte si aj: Premena šesťdesiatničky Lenky: Zmenou návykov zhodila vyše 30 kilogramov

Dôležitá je disciplína

„Delím život na päťročnice. Každých päť rokov musíme akoby viac zamakať. Spomaľuje sa nám metabolizmus a ak si chceme váhu udržať, musíme byť na seba prísnejšie. Vidím to aj na sebe – iné som vládala a mohla si dovoliť zjesť, keď som mala tridsať či tridsaťpäť a teraz, keď mám štyridsaťšesť. Tiež je to iné,“ vysvetľuje Lea, ktorá si myslí, že odhliadnuc od veku, každá z nás dokáže zmeniť svoje telo. „Je to o tom, čo preto obetujeme. Dá sa dosiahnuť veľmi veľa, ak naozaj chceme. Univerzálny návod ako sa udržať štíhle a fit v prechode, však podľa známej trénerky neexistuje. „Vždy ženám radím, aby si našli pohyb, ktorý im vyhovuje. To je alfa omega celého. Ak by som niekoho nútila behať, no on beh neznáša, nevydržal by pri ňom a nedosiahol by želané výsledky. Treba čo najviac skúšať a byť na seba prísnejšími. V mladšom veku máme určitý svalový tonus, určité držanie tela. Prvé, čo ´odchádza´, je rýchlosť, za ňou je sila a tretia je vytrvalosť. Pre náš bežný život rýchlosť nie je dôležitá, no keď chceme, aby nás telo podržalo, keď to práve potrebujeme, sila je jednoducho nevyhnutná,“ objasňuje Lea.

Silový tréning je základ

Čo by poradila dáme vo veku v rámci cvičenia? „Vekom rozhodne treba pridať silový tréning v kombinácii s kardio tréningom v pomere 1:1. Dokonca by som šla vo vyššom veku viac do tej sily z hľadiska opory chrbtice a pevného core. Kardiom zas predchádzame civilizačným chorobám a posilňujeme kardiovaskulárny systém.“ O tom, že sa všetky chceme páčiť, niet pochýb. „Netreba však zabúdať ani na zdravotné hľadisko, preto by sme mali dbať o telo, ktoré je náš nástroj a je to jediné, čo máme,“ vysvetľuje Lea, ktorá svojim zverenkyniam vždy radí, aby si šli za svojím cieľom tvrdo a vytrvalo. „Keď budete spokojné a šťastné, bude šťastná aj vaša rodina. Treba si povedať, že aj keď to robíte pre seba, robíte to zároveň aj pre všetkých naokolo. Život máme len jeden, veľmi rýchlo beží a treba si uvedomiť, že nikto to za nás neodmaká. Svoj život máme v rukách len my sami,“ uzatvára s úsmevom obľúbená trénerka. Pohyb je jednoducho v dnešnej dobe akousi „povinnou výbavou“ zdravého a šťastného človeka v každom veku, významne sa podpisuje aj pod našu psychickú pohodu. „Vyháňa“ stresové hormóny a stimuluje produkciu endorfínov, preto je vhodné zaradiť ho do nášho každodenného života či už máme tridsať alebo šesťdesiat. 

Skúste tento rýchly tréning s vlastnou váhou!

Účinné tréningy v podaní uznávanej trénerky Ley Grančič nájdete v našej Supershape Letnej výzve! Čaká vás v nej 28 dní formovania a rysovania s dôrazom na problematické partie, pod vedením výživovej špecialistky a profesionálnych tréneriek. Dostanete od nás k tomu všetky potrebné cvičenia, ako aj chutné jedálničky a fit recepty, tak aby ste dosiahli vytúžené štíhle, pevné a zdravé telo. Poďte s nami do toho!

Banner_Letna Vyzva 2023_1080x1080


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Cvičenie v menopauze a po nej: Ktorý typ tréningu je kľúčový?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.