28. JUN 2013

Výživové doplnky na spaľovanie tukov a naberanie svalovej hmoty

Kvalitný a tvrdý tréning je jedným zo základných nástrojov k získaniu peknej postavy. Napriek tomu sa na výsledkoch podieľa výživa približne 80 percentami. Práve v tomto je sila výživových doplnkov. Prinášam vám dve skupiny doplnkov,  pričom prvá zabezpečí zvýšené spaľovanie tukov a druhá sa postará o naberanie kvalitnejšej svalovej hmoty.

Ako ich budete vzájomne kombinovať záleží iba na vás. Nechýbajú informácie o správnom načasovaní ich príjmu a dávkovaní.

Nemusíte sa báť, že by pri spomínaných doplnkoch výživy išlo o steroidy. Steroidy sú totižto nebezpečné a po práve postavené do ilegality. Preto sa nikde legálne zohnať nedajú!

Suplementácia na spaľovanie tukov

Každý vám potvrdí, aké je spaľovanie tukov zložité. Ide vlastne o to zjesť menej energie ako jej vydáme. Avšak aj keď jeme veľmi „čisto“ neobídeme sa bez stimulantov na redukciu tuku.

Extrakt zo zeleného čaju

EGCG (polyfenol epigalakatechingalát) blokuje enzým, ktorý rozkladá norepinefrín, teda nervový prenášač, ktorý súvisí s adrenalínom, ktorý zvyšuje metabolizmus a spaľovanie tukov. Výťažok zo zeleného čaju tiež podporuje zotavovanie svalov a kĺbov po intenzívnej záťaži. Užívajte asi 500 mg výťažku, štandardizovaného na obsah EGCG tri krát denne pred jedlom.  

Konjugovaná kyselina linolová (CLA)

Omega-6-mastná kyselina s tzv. konjugovanou väzbou podporuje spaľovanie tukov a zároveň podporuje rast svalov a sily. Pracuje dvoma mechanizmami a to, že redukuje tuk uložený v tukových bunkách a podporuje metabolizmus. Tiež sa ukazuje, že podporuje spaľovanie tukov v spánku, čím šetrí svaly. Užívajte 1 – 3 g CLA tri krát denne s raňajkami, obedom a večerou.

L-karnitín

Úlohou L-karnitínu je na seba naviazať tuk a dopraviť ho do bunkových mitochondrií. Čím je v tele viac L-karnitínu, tým viac tuku sa spáli a uvoľní z telesných zásob. L-karnitín pôsobí iba pri fyzickej záťaži a najlepšie spolupôsobí s kofeínom. Užívajte 1 – 2 g s raňajkami a pred cvičením.  

Kofeín

Kofeín je jeden z najznámejších stimulantov. Jeho výhodou je pôsobenie na koncentráciu a sústredenie. Počas cvičenia tiež zvyšuje svalovú silu a energiu vo svaloch a pomáha rýchlejšie spaľovať tuk. Užívajte 200 – 300 mg kofeínu 30 – 60 minút pred tréningom.

Odporúčame prečítať: Vyvážená strava športovca

Suplementácia na naberanie svalovej hmoty

Nie len cvičenie a kuracie prsia vám umožnia dosiahnuť pekných telesných tvarov bez nadbytočného tuku. Nasledujúce doplnky prispejú k vašej svalnatej a vytvarovanej postave.

Srvátkový proteín

Ide o jednu z dvoch hlavných mliečnych bielkovín. Je charakteristický svojou výbornou stráviteľnosťou. Po zjedení sa veľmi rýchlo rozkladá a prenáša bielkoviny do svalových vlákien, čo je veľmi dôležité v niektorých fázach dňa (raňajky, anabolické okno po cvičení). Užívajte ho ako prvé jedlo ráno 30 g, po cvičení 30 g najlepšie s vodou a môžete ho tiež prijímať ako malý snack medzi jedlami.

Kazeín

Jedna z dvoch hlavných mliečnych bielkovín. Hoci pochádza rovnako ako srvátkový proteín z mlieka, kazeín sa od neho veľmi líši. Je pomaly stráviteľný, čím zaručí dlhodobí prísun aminokyselín do svalov v dobe niekoľkých hodín. Preto je vhodným proteínom napríklad pred spaním alebo keď bude telo bez jedla viac ako šesť hodín. Užívajte 20 g kazeínu pred spaním.

BCAA

BCAA sú tri esenciálne aminokyseliny (L-isoleucin, L-leucin, L-valín), ktoré tvoria významný podiel na všetkých aminokyselinách tvoriacich svalovú hmotu. BCAA pomáhajú predĺžiť dĺžku cvičenia, pretože sa spaľujú priamo na energiu v svalovom tkanive a znižujú pocit únavy v mozgu. Tiež zvyšujú produkciu rastového hormónu, znižujú hladinu katabolického kortizolu a zvyšujú hladinu inzulínu, ktorý je anabolickým hormónom, ktorý je potrebný pre svaly hlavne po cvičení. Užívajte 5 – 10 g BCAA ráno po prebudení, pred tréningom a po tréningu s vašim koktailom.

Kreatín

Základnou funkciou kreatínu je dodávať svalom počas cvičenia energiu. Ak si vezmete kreatín ako doplnok stravy, zvýši vám výdrž, silu a vitalitu. Táto amino-zlúčenina tiež dodáva do svalových buniek vodu, ktorá zvýši ich objem, čo je kľúčové ku stimulácií a zväčšeniu svalov. Užívajte 2 – 5 g pred tréningom.

Beta–alanín

Neesenciálna aminokyselina, ktorá sa v tele zlučuje s aminokyselinou histidínom, pričom vzniká karnozín, ktorý je veľmi účinný pre rast svalov, zvyšovanie sily, vytrvalosti a tiež pomáha spaľovať tuky. Užívajte 1 – 3 g pred tréningom.

Autor článku: Ing. Michal Lendel. Kvalifikovaný tréner pre Fitness a Kulturistiku pre začiatočníkov a pokročilých. Poskytuje konzultácie, ako aj odborné poradentsvo vo výžive.

dosť bolo zázračných tabliet, chceme kvalitu

Niektoré výživové doplnky nájdete aj v našom obchode.


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Výživové doplnky na spaľovanie tukov a naberanie svalovej hmoty

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 1273
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.