7. JAN 2016

Vyvážená strava športovca

Vyvážená strava športovca by mala obsahovať dostatočné množstvo bielkovín, sacharidov, dobrých tukov, minerálov, vitamínov a vody.

Bielkoviny

Sú stavebným materiálom na výstavbu a udržanie telesných tkanív. Doporučená denná dávka u aktívnych športovcov je 1,3-2,0 g/kg telesnej hmotnosti. Pomer živočíšnych a rastlinných bielkovín by mal predstavovať cca 1:1 s vylúčením jednostranných potravinových stereotypov. Čo sa týka tepelnej úpravy, vhodné je hlavne varenie a dusenie.

Sacharidy

Sú hlavným zdrojom energie pre všetky bunky tela. Denná doporučená dávka predstavuje 300-420 g. Rozlišujeme dva základné typy sacharidov, a to monosacharidy (glukóza, teda hroznový cukor), fruktóza (ovocný cukor), galaktóza (mliečny cukor)) – sú zdrojom okamžitej energie. Polysacharidy (nachádzajú sa v cestovinách, zemiakoch, ryži a v celozrnných výrobkoch) predstavujú pre organizmus zásobné látky.

Zdravé tuky

Zdravé tuky predstavujú zásobáreň energie, umožňujú tvorbu hormónov a vstrebávanie vitamínov rozpustných v tukoch A, D, E ,K. Mali by tvoriť približne 15 % z celkového denného energetického príjmu. Pre svalovú činnosť sú tuky prakticky nevyčerpateľnou zásobárňou energie. Zdravé tuky sa nachádzajú v orechoch, rybách, ľanovom oleji, arašidovom masle alebo v avokáde.

Minerály

Do tela neprinášajú žiadnu energiu, ale sú dôležité pre činnosť mozgu, svalov, látkovú výmenu, srdce a krvný obeh. Niektoré je nutné dodávať vo väčších množstvách: Na, K, Mg, Ca, P, niektoré len v niekoľkých miligramoch Fe, Cu, Zn, Li, Si, a iné len v stopových množstvách Mo, Se, I, B, Cr denne.

Vitamíny

Ide o látky, ktoré naše telo potrebuje vo veľmi malých množstvách. Základným zdrojom vitamínov je rastlinná potrava. Niektoré vitamíny (A, E, C), označované tiež ako antioxidanty, môžu svojím pôsobením nielen znižovať vplyv stresu na zdravie a výkonnosť, ale tiež môžu urýchľovať proces regenerácie.

Voda

Predstavuje asi 60-70 % tela. Medzi jej základné vlastnosti patrí transport živín a odpadných látok, udržovanie telesnej teploty atď. Odporúčaný denný príjem tekutín je 2-3 litre počas celého dňa.

Odporúčanie stravy vychádza zo zásad zdravej výživy (dodať telu dostatočné množstvo energie, bielkovín, sacharidov, dobrých tukov, minerálov a vitamínov a to vo vhodnej forme a za dodržania dostatočného prísunu tekutín).

zdravedesiate

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

V čom spočíva tajomstvo zázračne zdravých chia semienok? V čom spočíva tajomstvo zázračne zdravých chia semienok?

Vyskúšajte účinky chia semienok a výrazne zlepšíte svoje zdravie! Cvicte.sk vám poradí, ako na to.

 

Pite vodu s citrónom a naštartuje svoj organizmus na nový rokPite vodu s citrónom a naštartuje svoj organizmus

Začnite nový rok s citrónovým rituálom, ktorý vám pomôže prekonať povianočné problémy s trávením.          

 

Vitamín c chráni telo pred vírusmi. odkiaľ ho čerpať v zime?Vitamín C chráni telo pred vírusmi. Odkiaľ ho čerpať v zime?

Mnohí z nás sa stále domnievajú, že najlepším zdrojom vitamínu C je citrusové ovocie. Avšak existujú aj iné potraviny, ktoré sú dostupné i v zime.


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Vyvážená strava športovca

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 977
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.