Vyformuj sa do plaviek za 28 dní­ v BIKINI VÝZVE

Veronika Hanáková: V lete sme zohriati rýchlejšie, čím sa skracuje dĺžka cvičenia

redakcia

Športovať či nešportovať počas letných horúčav? A ak áno, ako formu tréningu zvoliť? Porozprávali sme sa na túto tému s osobnou trénerkou a výživovou špecialistkou Veronikou Hanákovou.

Brucho_Plavky_4-3
Zdroj: Supershape
26. JUL 2022

Letné obdobie ponúka veľa pôžitkov, ale aj nástrah v podobe poľavenia v cvičení a vhodnej strave. Akú s tým máš aj ako trénerka skúsenosť?

Mám totožnú skúsenosť. Sú dovolenky, ľudia veľa cestujú a skôr intenzívne cvičia pred letnou sezónou, aby sa na dovolenke už v dosiahnutej forme mohli uvoľniť. Ja mám však ten názor, že človek by si mal aj počas leta zachovať aspoň nejakú rutinu, nenechať telo úplne zmľandravieť, ale udržať ho aspoň trochu v tenzii, využitím akýchkoľvek interiérových alebo typicky letných vonkajších aktivít.

Tvoji klienti sa na dovolenkách „opúšťajú“ alebo pokračujú v cvičení?

Ako ktorí. Tí, ktorí už dosiahli viditeľné výsledky a vedia, koľko námahy ich to stálo, si zväčša dávajú pozor aj počas dovolenky, aby si to udržali. Tiež sa snažia dobre stravovať – niektorí chcú odo mňa aj návod, ako čo najlepšie zvládnuť životosprávu na dovolenke bez pribratia zbytočných kilogramov.

Tí, ktorí už dosiahli viditeľné výsledky a vedia, koľko námahy ich to stálo, si zväčša dávajú pozor aj počas dovolenky.

Veľký letný problém sú horúčavy. Ako cvičiť v takom teple?

Ideálne je v horúcich letných dňoch využiť na cvičenie ráno, keď je ešte príjemný dýchateľný vzduch. Napríklad 20-minútový intervalový tréning sa dá určite zvládnuť. Alebo cvičiť večer, keď už slnko tak nepáli. Dôležité je dodržať dostatočný pitný režim, pretože keď ho počas horúceho dňa zanedbáme, tak únava príde citeľne rýchlejšie.

Čoho sa v lete máme vyslovene vyvarovať?

Je to výsostne pocitová záležitosť každého človeka. Ale cvičiť na pravé poludnie v najväčšej horúčave asi nie je dobrý nápad. Taktiež cvičenie v interiéroch, ktoré nie sú dostatočne vetrané, môže v kombinácii so zvýšenou teplotou predstavovať riziko, kedy môže prísť až ku kolapsu. Ale akákoľvek pohybová aktivita, ktorá je v súlade s vonkajším prostredím a našou energiou, je v poriadku.

Veronika Hanakova_Jana Simkovic_Power Woman_3-4

Máš tipy pre ľudí, ktorí zanedbali cvičenie aj niekoľko dní, lebo sa celý deň „varia“ a večer to už unavení nedávajú?

Určite im poviem, aby si išli zacvičiť. To je podobné, ako rozšírená mienka, že sa nemá chodiť v lete do sauny, pričom ja mám opačný názoru – práve zvýšením teploty tela, v tomto prípade pri cvičení, človeku potom nie je tak teplo, dokonca sa môže cítiť sviežejšie, keďže sa organizmus lepšie adaptuje na podobnú teplotu, ako je vonku. Teda môj tip je len prekonať vlastnú nechuť. A potom, keď si k cvičeniu pustíte dobrú motivačnú hudbu, tak stačí 5-6 minút a už budete „na vlne“ a pôjde to samo.

Vieme dosiahnuť lepšie výsledky aj tým, že toho v lete viac vypotíme?

Tým možno až tak nie. Leto má však veľkú výhodu v čerstvosti potravín plných enzýmov a vitamínov, ktoré v zimnom období nemáme až tak k dispozícii. Náš organizmus primárne potrebuje práve tieto výživné látky, nie studené nanuky či zmrzliny, ale ovocie ako jahody, hrozno, melóny, ktoré nás aj oveľa prirodzenejším spôsobom dokážu ochladiť.

Ale hlavným stravovacím benefitom leta je, že dokážeme úplne v pohode fungovať na ovocno-zeleninových dňoch, keďže v horúčavách nemáme potrebu jesť až tak veľa, ani nás nelákajú ťažké jedlá. Intuitívne nás to ťahá k ľahšej sezónnej strave, ako sú šaláty a ovocie. Takže za lepšími výsledkami v lete stojí voda, ale ani nie tak tá vypotená, ako skôr tá, ktorej vysoký obsah v ovocí a zelenine znamená z energetického hľadiska menej prijatých kalórií.

Hlavným stravovacím benefitom leta je, že dokážeme úplne v pohode fungovať na ovocno-zeleninových dňoch.

Aký názor máš v rámci letných pohybových aktivít na turistiku?

To je vynikajúca aktivita z viacerých dôvodov. V rámci spaľovania kalórií je ideálna, pretože sa pri nej pohybujeme v tepovej frekvencii aeróbneho pásma počas konštantného prísunu kyslíka. Turistika je ale skvelá aj v tom, že v nej spájame príjemné s užitočným, keďže do nej vieme zapojiť celú rodinu. Je ale dobré ani pri nej nezabúdať, najmä pri horských túrach, na pravidelný prísun energie v podobe energetických tyčiniek či orieškov.

A čo sa samotného tréningu týka, pracuje v letnom teple naše telo pri cvičení inak ako pri normálnej teplote?

To teplo je veľmi efektívne v tom, že sme rýchlejšie zohriati, takže nepotrebujeme na úvod tréningu až tak dlhú rozcvičku na rozohriatie organizmu, keďže už do dvoch minút je svalstvo v pracovnej fáze. Čiže veľkou výhodou letných tréningov je, že sa rýchlejším zahriatím tela skracuje celková dĺžka cvičenia.

A za najväčšiu výhodu leta v rámci cvičenia považuješ čo?

Že môžeme vďaka príjemnému počasiu športovať kdekoľvek.

Celý video rozhovor s Veronikou Hanákovou nájdete v 2-mesačnom vedenom programe SUMMER SHAPE, ktorý môžete začať kedykoľvek. Okrem edukatívnych rozhovorov s uznávanými odborníkmi vás v ňom čakajú tiež online tréningy s profesionálnymi slovenskými trénekami, ako aj jedálničky od skúsených výživových špecialistov. V SUMMER SHAPE programe od Supershape tak nájdete všetko potrebné pre štíhle, pevné a zdravé telo.

Suumer Shape


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Veronika Hanáková: V lete sme zohriati rýchlejšie, čím sa skracuje dĺžka cvičenia

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 2558
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.