Vyformuj sa do plaviek za 28 dní­ v BIKINI VÝZVE

Proteín a jeho využitie: Pomôže k svalom, zasýti a je zdravý!

Advertoriál

„Proteíny sú dôležité, treba ich však používať s rozumom a nepreháňať ich konzumáciu ani v strave, ani v rámci suplementácie. Mali by byť zastúpené v každom jedle. Ich príjem by mal byť medzi 0,9 - 1,5 gramu na kilogram telesnej hmotnosti,“ 

Zena_Shaker_Protein_Fitness
Zdroj: Vjem.sk
25. MÁJ 2022

radí výživový poradca renomovanej značky výživových doplnkov VJEM Mgr. Michal Drdúl

Medzi základné funkcie proteínov patrí hlavne budovanie a udržanie kvalitnej svalovej hmoty. Majú však aj iné funkcie – napríklad vysokú sýtiacu schopnosť. V praxi to znamená, že jedlá s obsahom proteínov alebo proteínové nápoje vás udržia dlhšie nasýtených. Tiež ich telo využíva ako stavebné látky pre tvorbu hormónov a buniek, môžu pomáhať pri regenerácii po fyzickej aktivite – najmä po silovom tréningu. 

Doprajte si nutrične vyvážené jedlo

Niekedy môže byť náročné odsledovať si množstvo proteínov v jedle. Tu môžu byť veľmi nápomocné proteínové doplnky, skúste ich využiť v rámci pitného režimu po tréningu. Ideálne je, ak si ich zarobíte do vody. Ak vám nejde o rysovanie svalov a chcete nabrať aj na váhe, pokojne si proteín môžete zarobiť aj do mlieka – živočíšneho alebo rastlinného. Proteíny je možné využiť aj ako dodatok do jedál, ktoré sú zdravé ale nutrične nevyvážené z hľadiska bielkovín. Veľmi dobrým pomocníkom môžu byť pri výrobe smoothie, raňajkových kaší, palaciniek, domácich fit tyčiniek alebo aj do zdravších foriem koláčov ako sú muffiny a mnohé iné. 

Rastlinný alebo živočíšny proteín?

Proteínové doplnky sa dajú rozdeliť na 2 základné druhy – rastlinné a živočíšne. Oba typy majú rôzne vlastnosti a využitie. Rastlinné proteíny sú vhodné pre ľudí s rôznymi alergiami a intoleranciami, napríklad laktózovou intoleranciou alebo alergiou na bielkovinu kravského mlieka. Tiež sú vhodné pre vegetariánov, vegánov alebo ľudí s citlivejším trávením. Rastlinné proteíny sa spravidla ľahšie trávia, čím sa znižuje riziko pocitu ťažkosti po vypití. Dajú sa zarobiť do vody alebo do rastlinného mlieka. „Na čo si však dajte pozor, rastlinný proteín by mal obsahovať aspoň 2 rastlinné zdroje, napríklad konopný spolu s hrachovým alebo hrachový spolu s ryžovým. Je to z dôvodu, že rastlinné zdroje bielkovín nie vždy obsahujú všetky druhy esenciálnych aminokyselín v takom množstve, aby to telu stačilo. Už keď budete kontrolovať, či proteín obsahuje aspoň 2 rastlinné zložky, určite sa pozrite aj na obsah umelých sladidiel, farbív a dochucovadiel. Platí tu pravidlo, čím menej umelých prísad, tým lepšie pre vaše telo, zdravie a napredovanie,“ upozorňuje farmaceut a výživový poradca Michal Drdúl. 

Potrebujete poradiť s výberom vhodného proteínu? Prečítajte si tiež: Ako si vybrať správny proteín pre ženy

Živočíšne proteíny majú veľa predností

Podľa odborníka VJEM sú živočíšne proteíny z niektorých hľadísk vhodnejšie ako rastlinné. Samozrejme za predpokladu, že nie ste vegetarián/ka, vegán/ka, alebo nemáte rôzne obmedzenia v stravovaní. „Proteíny na živočíšnej báze, aj keď sú jednozložkové, spravidla obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny, čo znamená, že nemusíte kontrolovať, či bol proteín získaný z 1 alebo viacerých zdrojov. Tak ako aj pri rastlinných proteínoch odporúčam skontrolovať obsah umelých farbív, sladidiel a dochucovadiel. Živočíšne proteíny sa dajú veľmi efektívne použiť aj ako druhá večera v prípade, že vás prepadne nočný hlad. Rastlinný proteín poslúži tiež dobre, no zasýti na kratšiu dobu.“

Produkty Vjem

Prečo si dopriať prémiový proteín?

Proteíny, pokiaľ sú čisté a kvalitné, môžu veľmi pomôcť pri dosahovaní cieľov v oblasti naberania a udržania svalovej hmoty. „Proteíny odporúčam zaradiť ako doplnok ak máte fyzickú aktivitu – hlavne silovú, aspoň 3x do týždňa. Ak obľubujete smoothie, raňajkové kaše a zdravé varenie – palacinky, lievance alebo pečenie – fit tyčinky a iné sladké dobroty, neváhajte a pridajte do nich aj kvalitný proteín. Ja si zvyknem pridávať čokoládový proteín do mojej obľúbenej proteínovej krupičnej kaše,“ uzatvára s úsmevom Michal Drdúl.

Mnoho podobných edukačných článkov zameraných na výživu, fakty a novinky v rámci zdravého stravovania, z oblasti športu, zlepšenia životosprávy, na ceste za vaším novým, lepším JA, nájdete na blogu Vjem


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Proteín a jeho využitie: Pomôže k svalom, zasýti a je zdravý!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 2556
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.