Vyformuj sa do plaviek za 28 dní v BIKINI VÝZVE

Prečo má silový tréning zmysel aj pre ženy

redakcia

Aký zmysel má silový tréning pre ženské telo? Na túto tému sme sa rozprávali s Veronikou Hanákovou, ktorá je dlhoročnou trénerkou a výživovou špecialistkou, ktorá má odbor biochémia a výživa aj vyštudovaný. Téma silového tréningu je aktuálna aj preto, že Veronika zostavovala silové tréningy pre ženy v rámci nového tréningového programu POWER WOMAN od Supershape.

Prečo má silový tréning zmysel aj pre ženy
Zdroj: Supershape
12. APR 2022

Hlavnou motiváciou k cvičeniu je zvyčajne schudnúť a mať pekné telo. Ako s týmto cieľom súvisí silový tréning?

Silový tréning by mal byť súčasťou všetkých aeróbnych aktivít, pri ktorých nielen získavame kondíciu a chudneme, ale svalové zaťažanie je neúmerné. Práve silový tréning podporí funkciu menej zapájaných slabších svalových partií, dokáže zlepšiť svalový tonus a vyformovať cielene jednotlivé svalové skupiny.

Ak cvičíme so závažím, sval musí prekonať vačšiu prácu, musí zhustiť svoje vlákna, aby tu prácu zvládol. S vyšším podielom svalovej hmoty sa zrýchľuje aj funkcia metabolizmu. A okrem toho svaly slúžia ako velká ochrana pre klby a kosti. Oplatí sa ich budovať a starať sa o ne.

S vyšším podielom svalovej hmoty sa zrýchľuje aj funkcia metabolizmu.

Dá sa schudnúť aj bez silového tréningu, iba vďaka behu a joge?

Áno, schudnúť sa dá cez vyššie uvedené. Telo ale pôsobí menej atraktívne a svaly sú menej foremné.

Ženy sa spojenia "silový tréning" často obávajú, pretože si myslia, že stratia ženskosť a budú "samý sval". Je táto obava opodstatnená?

Myslím si, že táto dogma už nie je problém súčasnej doby, kedy je v povedomí množstvo silových cvičení určených práve pre ženy. Je to len o správnom nastavení silového cvičenia, výbere vhodných váh a o množstve opakovaní v kombinácii s typom postavy, ako aj genetickým predpokladom k tvorbe svalovej hmoty. Je typ postavy, kde je zvýšený podiel svalovej hmoty, ale ani to nevidím ako problém a nezaradiť ľahšie váhy a viac opakovaní.

Prečo pri silovom tréningu využívať rôzne pomôcky, ako su expandery, kettlebell, jednoručky a nepostačí tréning s vlastnou váhou, napríklad rôzne cviky z kalisteniky?

Každé cvičenie prináša rozvoj a je prospešné, ale otázne je, čo je našim cieľom, prečo sme sa rozhodli cvičiť a potom preferencia – čo nás baví, alebo čo je pre nás fyzicky zvládnuteľné. Pomôcky nám pri silovom tréningu poskytujú iné svalové zaťaženie, rozsah pohybu a odlišné zapojenie sľachového systému. Každá pomôcka pomáha zapájať sval iným spôsobom a preto ich treba striedať, kedže sval si dokáže na rovnaké zaťaženie pomerne rýchlo zvyknúť.

Každé cvičenie prináša rozvoj a je prospešné, ale otázne je, čo je našim cieľom, prečo sme sa rozhodli cvičiť a potom preferencie - čo nás baví, alebo čo je pre nás fyzicky zvládnuteľné.

Čo sú základné rady, prípadne upozornenia na chyby, ktorým sa vyvarovať, ak so silovým tréningom niekto len začína?

Ak sa len rozhodnete začať so silovým cvičením, určite nie je vhodné hneď začať cvičiť, ale dostať svaly do lepšieho prekrvenia a zohriať ich. Potom, po kvalitnom zohriatí, by sa mali svaly poctivo natiahnuť a až potom nastáva fáza silového tréningu – kedy by som mal začať s ľahšími váhami a kontrolovanou technikou. Určite sa neporovnávať a neskúsiť zvládnuť to, čo ludia, ktorí už tie svaly trénuju dlho. Ale počúvať vlastné telo a nevypestovať si hneď od začiatku najväčšiu možnú svalovicu.

Ako ste zostavovali tréningy v programe POWER WOMAN? Sú odcvičiteľné aj pre ženy, ktoré sa radia medzi začiatočníčky v cvičení?

Tréningy v POWER WOMAN programe sú zostavované komplexne na rozvoj jednotlivých svalových partií, aby si tam každý našiel svoju problémovú partiu. Áno, tréning je aj pre začiatočníkov, ktorí si prispôsobia vhodné zavážia a kľudne môžu mať aj dlhšie pauzy, potom pohodlne zvládnu každý tréning.

Ako často týždenne cvičiť silový tréning? Dá sa aj každý deň? A je raz za týždeň málo?

Týždenný rozsah zavisí od povahy vašej práce, ja však doporučujem aspoň 3-krát do týždna v rozmunom rozdelení.
Cvičiť je možné aj denne, ale určite vám jeden krát nepostačí.

Chcete cvičiť účinné silové tréningy aj naďalej z pohodlia domova? Nájdete ich v POWER WOMAN programe od Supershape. Prístup k nemu získate v rámci výhodného Supershape PREMIUM členstva, spolu s desiatkami ďalších online tréningov s profesionálnymi slovenskými trénerkami. Okrem toho získate v Supershape PREMIUM naviac prístup k jedálničkom od výživových špecialistov, ako aj obľúbeným vedeným výzvam.

Banner_Power Woman_1640x820


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Prečo má silový tréning zmysel aj pre ženy

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 2553
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.