Nakopni sa v novom roku v REŠTART VÝZVE s Michalom Páleníkom.

Novoročné predsavzatia: Len jedna vec rozhoduje o tom, či sa vám ich podarí naplniť

Barbora Volná

Patríte medzi tých, ktorí hneď prvého januára menia svoj život od základov? Výživový špecialista Michal Páleník, ktorý je súčasťou našej novoročnej Supershape Reštart výzvy, radí ako (nielen na nový rok) dodržať, čo ste si zaumienili.

Supershape Reštart výzva 2023
Zdroj: Natália Jakubcová pre Supershape
11. JAN 2023

Na nový rok sa určite stretávaš so zvýšeným záujmom o zdravý životný štýl. Všetci majú predsavzatia žiť zdravšie a meniť svoj život k lepšiemu. Ako vnímaš novoročné záväzky?

Ak už si dám nejaký záväzok, tak si ho pripomínam celý rok. Mám jasne zadefinované ciele a plán, ako ho dosiahnem. Na hlavnej ploche počítača mám napísané, čo chcem dosiahnuť a dokedy. Snažím sa byť pri záväzkoch, ale aj mimo nich, ku sebe úprimný a dávať si reálne ciele. Keď si už nejaký dám, snažím sa aj zistiť, prečo ma láka ho dosiahnuť, čo je moja motivácia, čo ma k nemu vedie. Tak trošku pozorujem sám seba a učím sa na sebe rozpoznávať emócie.

Dokáže nový rok zmeniť niekomu život? Jedna vec je to, čo si zaumienime, druhá vec je, či predsavzatia dodržíme z dlhodobého hľadiska.

Predsavzatia môžu byť fajn, aj nie. (smiech) Ak si ich dáme a potom ich nedodržíme, sme sklamaní. Rovnako tak to dopadne, keď už na začiatku podvedome vieme, že ide len o zbožné prianie a nie sme ku sebe úprimní. Najmä nadránom. (smiech) Naopak, ak si záväzky dáme a dosiahneme, čo sme si zaumienili, sme šťastní.

Kedy je dobré začať plánovať zmenu?

Je zbytočné dávať si záväzky o druhej ráno na Nový rok so šampusom v jednej ruke a rezňom v druhej. Vhodnejšie je plánovať zmenu tesne pred ukončením sviatočného obdobia, keď sa chystáme vrátiť späť do života, do dní, ktoré sa podobajú väčšine dní v roku. Počas bežných dní totiž dané predsavzatia budeme dodržiavať. Nie počas Silvestra, po niekoľkých dňoch absolútneho relaxu a opojenia.

Ake záväzky si dať, aby sme ich reálne zvládli dodržať?

Z mojej skúsenosti určite záväzky:

  • ktoré sú jasne zadefinované a ukotvené v čase a dátume, čo i len trošku merateľné,
  • pri ktorých máme nastavený cieľ a plán realizácie,
  • pri ktorých máme zadefinovanú motiváciu, prečo to chceme robiť,
  • ktoré sú realizovateľné a založené aj na ráciu, nie len emócii. Emócia je nevyhnutná najmä v úvode, ale to čo rozhoduje neskôr, sú body vyššie. 

Je zbytočné dávať si záväzky o druhej ráno na Nový rok so šampusom v jednej ruke a rezňom v druhej.

Striktné diéty, zákazy a príkazy... Patria podľa teba k zdravému životnému štýlu alebo to ide aj inak?

Nie som zástanca diétovania, pokiaľ nemáme zdravotný problém a diéta je nevyhnutná pre podporu liečby. Prísne nízkoenergetické diéty neuznávam a neodporúčam. Nemajú dlhodobý efekt, často sú až deštrukčné z pohľadu vzťahu k jedlu, chuti, pocitu, že pri chudnutí musíme trpieť a podobne. Väčšinou je fakt, že sa púšťame do takýchto prísnych diét, dôsledkom niečoho úplne iného. Zo skúsenosti s klientmi viem povedať, že prísne nízkoenergetické diéty alebo diéty založené na vylúčení niečoho, čo je pre telo prirodzené, má z dlhodobého hľadiska negatívny vplyv na naše fyzické a mentálne zdravie.

Takže sacharidy nie sú strašiakom, ktorému sa treba oblúkom vyhnúť? 

Nie, sacharidy sú úplne v poriadku, či už ide o pečivo alebo prílohy. Je to jeden z najväčších nezmyslov v súvislosti s redukciou hmotnosti.

Ako vyzerá tanier „ideálne" nakombinovaného jedla?

V súvislosti s chudnutím by mali komplexné sacharidy tvoriť 30-40 % celkového objemu taniera, 30 % zelenina, 30 % bielkoviny a 10 % tuky. Je to však do istej miery individuálne vzhľadom na ciele, pohybovú aktivitu a prípadné zdravotné obmedzenia. 

Odriekať si niektoré zložky potravy teda nie je z dlhodobého hľadiska cesta za zdravým a štíhlym telom. Tvoj osvedčený spôsob ako fungovať bez výkyvov na váhe, spokojne a zdravo?

Kľúčové je vytvoriť si a udržiavať správne návyky v životospráve. Rozprávame sa o stravovacích, pohybových, spánkových a mentálnych návykoch. Výkyvy na váhe sa však budú vyskytovať vždy a je to v poriadku. Ide o to, aby neboli prílišné a najmä náhle. „Ručnú brzdu” odporúčam v momente, keď hmotnosť stúpne nad 3-5 kg oproti tej, ktorú sme dosiahli úpravou životosprávy. Akonáhle presiahneme túto hodnotu, znamená to, že skĺzavame opäť do starých stereotypov správania.

Vylúčenie sacharidov je jeden z najväčších nezmyslov v súvislosti s redukciou hmotnosti.

Ako vyzerá udržateľná životospráva v praxi?

Mala by byť nastavená tak, aby sme sa cítili príjemne, robili činnosti, ktoré nás motivujú a dosahovali progres. Ak vstávame každý deň s tým, že ideme robiť niečo, čo neznášame, jesť niečo, čo nám nechutí a necítime sa mentálne dobre, nie je to dobré. Je len otázkou času, kedy opäť skĺzneme do starých stereotypov. 

Je niečo, čo podľa teba funguje na poli zdravého chudnutia vo všeobecnom meradle?

Byť k sebe úprimní, povedať si, čo nás baví a čo nie. Čo sme schopní realizovať, povedať si prečo to chceme robiť, a až potom nastaviť stravu, pohybovú aktivitu, spánkový režim a mentálnu hygienu tak, aby sme ju vedeli dlhodobo dodržiavať. Ak si zmenu nedokážeme predstaviť v praxi, neodporúčam sa do „nového“ režimu vôbec púšťať. Je totiž odsúdený na neúspech ešte skôr ako začal. Samozrejme, nie všetko nás musí od začiatku baviť. Ak vidíme výsledky, návyky nás postupne bavia viac. Režim správnej životosprávy by však nemal byť postavený na niečom, čo vyslovene neznášame, na niečo, pri čom trpíme.

Na viac osvedčených rád od populárneho výživového poradcu sa môžete tešiť v novoročnej Supershape Reštart výzve. Program pod vedením Janky Šimkovič a Michala Páleníka je zostavený odborníkmi z oblasti výživy a cvičenia tak, aby sa vám podarilo získať správne pohybové a stravovacie návyky, nevyhnutné pre vyformovanie tela a udržanie váhy bez obmedzovaní. Pridajte sa k nám a zmeňte svoj život!

Supershape Restart Vyzva 2023


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Novoročné predsavzatia: Len jedna vec rozhoduje o tom, či sa vám ich podarí naplniť

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.