Nakopni sa v novom roku v REŠTART VÝZVE s Michalom Páleníkom.

Najobľúbenejšie diéty, ktoré nefungujú: Fakty vás presvedčia raz a navždy

Barbora Volná

Éra diét je viac-menej za nami. Čoraz viac odborníkov a profíkov z fitnes sveta diéty bojkotuje v snahe dokázať, že udržateľné stravovanie je z dlhodobého hľadiska jediná schodná cesta. Bez jojo efektu, hladovky a iných sprievodných javov. Ktorým diétam a reštriktívnym stravovacím plánom sa vyhnite?

dieta-zena
Zdroj: AdobeStock
9. JAN 2023

Nízkotučná diéta

Ak sa zameriate na nízkotučnú, resp. „odtučnenú“ stravu, môže sa vaša pozornosť prirodzene obrátiť na nízkotučné jedlá plné cukru. Sacharidy, najmä rafinované uhľohydráty, ktoré nájdete v bielom chlebe, ryži, sušienkach a snackoch, sú rýchlo stráviteľné a výrazne zvyšujú hladinu cukru v krvi, čo vedie k následnému rýchlemu poklesu tejto hladiny. Celý proces len podporuje ukladanie tukov.

Nebojte sa tuku! Pokojne si na desiatu či olovrant dajte hrsť mandlí. Vymeňte nízkotučný sladený jogurt za obyčajný jogurt vyrobený z plnotučného mlieka a pridajte sladkosť ovocím. Vynechajte šalátové dresingy s nízkym obsahom tuku za olivový olej a citrónovú šťavu. Pomôžete tak telu ľahšie absorbovať vitamíny rozpustné v tukoch.  

Dukanova diéta

Preslávila ju Kate Middleton a jej extrémne štíhle telo. Tento stravovací plán má štyri fázy – útočnú, striedavú, udržiavaciu a stabilizačnú, v ktorej pomaly nabiehate na svoj bežný jedálniček. Najväčším problémom pri Dukanovej diéte je rovnako ako pri ostatných diétach práve veľký jojo efekt. V začiatkoch vás tiež bude pomerne často bolieť hlava, dostaví sa únava, nevoľnosť a podráždenosť.

Alkalická diéta

Vyhýbate sa počas nej kyslým potravinám vrátane mäsa, mliečnych výrobkov, vajec, obilnín, spracovaných potravín a alkoholu. Jej zástancovia tvrdia, že kyslé potraviny nás oberajú o energiu, zhoršujú stav kostí a majú negatívny dopad na imunitu. Diéta je založená na konzumácii zásaditých potravín – ovocia, zeleniny a celozrnných výrobkov. Tieto potraviny vyvolávajú zásadité prostredie, v ktorom sa rakovinotvorným bunkám či tuku vraj nedarí. Či je to pravda nevedno, pretože telo prirodzene reguluje hladinu pH v krvi a potraviny na to vplyv nemajú. Avšak, namiesto toho, aby ste vylúčili bielkoviny a mliečne výrobky, udržujte svoje telo zdravé a nastavte sa na trvalo udržateľné chudnutie.

Atkinsonova, low-carb a keto diéta

V týchto vysoko reštriktívnych plánoch sa nepracuje s kalorickou hodnotou potravín. Hlavnou zásadou je drastické obmedzenie sacharidov. Je sa hlavne mäso, a to nielen chudé, ale aj tučné. Ďalej syry, tuky, vajcia a niektoré druhy zeleniny. Nesmú sa sacharidy, takže je potrebné z jedálnička odstrániť všetky sladkosti a ovocie, ale aj zemiaky, ryžu, cestoviny a obilniny.

V tejto diéte je vysoký obsah živočíšnych tukov, ktorý môže viesť k vzniku niektorých typov rakoviny, tento spôsob chudnutia zaťažuje aj obličky a pečeň. Riziko predstavuje tiež zvýšený cholesterol, ktorý úzko súvisí so vznikom kardiovaskulárnych chorôb, tiež s nedostatkom vápnika a vitamínov, preto treba pri týchto typoch diét dopĺňať vitamíny v tabletách.

Osemhodinová diéta

Pri tejto diéte môžete jesť čo chcete a koľko chcete. Znie to lákavo, že? Bohužiaľ, máte na to iba osem hodín denne, a aby ste videli výsledky, diétu musíte držať aspoň tri dni v týždni. Jesť môžete iba medzi deviatou a sedemnástou alebo jedenástou a devätnástou hodinou.

Vidina toho, že nebudete mať dovolené žiadne jedlo práve v čase, keď budete mať hlad, vás bude hnať k tomu, aby ste sa počas stanoveného intervalu prejedali. Nie je teda lepšie jesť, keď máte naozaj hlad a zbytočne sa neprejedať? Za nás určite áno!

Cambridgeská diéta

Počas celej diéty prijmete 600–1500 kcal, čo je až žalostne nízky energetický príjem. Dostanete sa v ňom výrazne pod hodnotu svojho bazálneho metabolizmu, čo vedie k jeho spomaleniu. Ak by ste po skončení diéty začali prijímať vyššie množstvo kalórií, môžete počítať s obrovským jojo efektom. Úbytok hmotnosti je pri tejto diéte len krátkodobý. Počas samotného procesu obvykle dochádza tiež k poklesu fyzickej a mentálnej výkonnosti, objaviť sa môže tiež zápcha či vypadávanie vlasov.

Dlhodobé a zdravé chudnutie si vyžaduje komplexnú zmenu stravovacích návykov, nie celoživotnú diétu, ktorá sa nedá považovať za zdravú v rámci životosprávy a celkového postoja k jedlu. Trvalý úspech je založený na osvojení si zásad zdravého stravovania v kombinácii s pohybom. Nesmú chýbať kvalitné, nespracované potraviny s dôrazom na príjem bielkovín, spolu so silovým tréningom doplneným o vaše obľúbené športové aktivity.

Chcete zmeniť vaše stravovacie i pohybové návyky? Osvojte si rozumný stravovací plán bez obmedzovaní, zostavený odborníkmi z oblasti výživy a cvičenia a pridajte sa do obľúbenej novoročnej Supershape Reštart výzvy.

Banner_Supershape Restart Vyzva 2023_1080x1080


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Najobľúbenejšie diéty, ktoré nefungujú: Fakty vás presvedčia raz a navždy

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.