Nakopni sa v novom roku v REŠTART VÝZVE s Michalom Páleníkom.

Každá diéta končí s kilami navyše. Čo naozaj funguje?

Barbora Volná

Trápi vás otázka chudnutia a chcete vyskočiť z kolotoča diét? Trénerka Naďa Mezei je ich zarytou odporkyňou, preto svojim zverencom odporúča udržateľné stravovanie bez extrémov. Aké sú jej ďalšie tipy v rámci životosprávy?

Nada Mezei
Zdroj: Archív N. Mezei
2. JAN 2023

Je o tebe známe, že diéty nedržíš, vyhýbaš sa im. Máš na to asi aj pádny dôvod. Aký?

Keďže som si prešla keto, paleo... Jednoducho rôznymi diétami, viem, že žiadne nefungujú. Presne preto ich nikomu ani neodporúčam. Každá diéta skončí kilami navyše, nenaučí nikoho ako sa má stravovať, po skončení je zasa na začiatku akurát aj s kilami navyše. Po každej diéte je telo vystresované a chce jesť viac. Chuť do jedla môže byt po každej diéte niekoľkonásobná. Nehovoriac o tom, ako si nimi spomaľujeme metabolizmus! Potom naozaj môžeme mať pocit, že priberáme aj zo vzduchu.

Dala si si na tento rok nejaké predsavzatia v snahe zmeniť život k lepšiemu?

Žiadne, nikdy. Keď sa rozhodnem niečo zmeniť, musím začať hneď, nikdy nečakám do pondelka, na lepší deň, na neviem čo zázračné. Tak je to aj so stravovaním, to mám už približne osem rokov úplne rovnaké. 80 % tvorí zdravá strava, 20 % si dám hocičo ale v normálnom množstve.

Po každej diéte je telo vystresované a chce jesť viac. Chuť do jedla môže byť po každej diéte niekoľkonásobná.

Ako si riešila sviatky? Mali tieto dni nejaké „reštrikcie“?

Nie. Mne sviatky vôbec neprekážajú, vianočné koláče si dám keď mám chuť, no keďže pohyb nevynechávam ani cez sviatky, nijako mi to nepokazí postavu. Keď jem to, čo mám, pravidelne, tak si nemusím sladkým nič nahrádzať. 

Prezraď nám ako na štíhle telo. Čo sa ti osvedčilo u seba i u klientov?

Nejsť do extrémov. Nechcieť hneď všetko naraz. Začať postupne. Najskôr môžem pridať prechádzku a nemusím zmeniť stravu. Neskôr začnem riešiť čo mám na tanieri ale nebudem ešte riešiť porciu. Potom keď už viem, čo sú bielkoviny, sacharidy a tuky, začnem si strážiť množstvo jedla. Po mesiaci pridám silový tréning.

Nada Mezei

Ako sa stravuješ ty sama?

Som za 80 % zdravé a 20 % nezdravé stravovanie. Nič si nezakazovať ale postupne meniť  stravovacie návyky. Chuť na nezdravé, sladké, mastné jedlá postupne prejde, len treba byť trpezlivými. Chudnúť pomaly, merať si hlavne pás, váha môže byť klamlivá.

Kedy si prišla na to, že jediná cesta je cesta udržateľnosti?

Keď som po každej diéte bola zúfalo hladná a demotivovaná, lebo som žiadnu nevydržala dlhodobo držať. Bolo veľa pokusov a omylov. Aj na svojom profile na sociálnych sieťach ženám radím, aby sa tomu vyhli. Udržateľný životný štýl je pre mňa jediná cesta. Keď sa tak viem stravovať dlhodobo, je to to správne stravovanie.

Pri chudnutí je si merajte hlavne pás, váha môže byť klamlivá.

Na internete nájde človek veľa zavádzajúcich informácií. Aké sú podľa teba najväčšie omyly, ktoré kolujú vo svete sociálnych sietí? 

Je toho veľa. Napríklad sacharidy určite nepatria medzi zakázané. Sú rovnako dôležité ako bielkoviny. V strave by sme mali mať zastúpené hlavne komplexné sacharidy, ale sem tam pokojne aj jednoduché cukry. Záleží od porcie, situácie, či si ich dám po jedle alebo nalačno, čo neodporúčam.

Keď ideš ako výživový poradca niekomu odporučiť jedlo, ako by mal vyzerať jeho tanier?

30 % sacharidy 30 % bielkoviny 30% vláknina, 10 % tuky.

Cestu udržateľného stravovania sa vám snažíme ukázať aj my. V našej novoročnej Supershape Reštart výzve sú pre vás pripravené chutné jedálničky a tréningy pre začiatočníkov i pokročilých. Účinný program pod vedením Janky Šimkovič a Michala Páleníka je zostavený odborníkmi z oblasti výživy a cvičenia tak, aby sa vám podarilo získať správne pohybové a stravovacie návyky, nevyhnutné pre vyformovanie tela a udržanie váhy bez obmedzovaní. Pridajte sa k nám!

Banner_Supershape Restart Vyzva 2023_1080x1080


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Každá diéta končí s kilami navyše. Čo naozaj funguje?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.