28. OKT 2016

Stres sa ukladá v krčnej chrbtici. Cviky, ktorými ju uvoľníte

Bolesti v krčnej chrbtici vznikajú najčastejšie v dôsledku toho, že sa sval dostane do spazmu. 

Tento stav môže zapríčiniť dlhodobý tlak na jedno miesto, napríklad pri nosení ťažkých tašiek na pleci alebo zlá poloha pri počítači. Príčinou však nemusí byť iba stereotypné zaťaženie pliec a krčnej chrbtice, ale v poslednej dobe ňou býva aj emocionálny alebo psychický stres.

Čo spôsobuje stres?

Stres zapríčiňuje nesprávne držanie tela a stuhnutie svalov šije. Núti vás neprirodzene zdvihnúť ramená a hlavu zastrčiť medzi ne, pričom prsné svaly sa skracujú a ťahajú vás ešte viac do zlej polohy. Následky sa prejavia na každom svale okolo chrbtice a chrbtovej platničky. Ak svaly nebudete pravidelne uvoľňovať, v neskoršom veku riskujete degeneratívne zmeny krčnej chrbtice. To môže mať za následok hučanie v ušiach a závraty.

Varovné signály

Na začiatku sa objavujú varovné signály, ktoré by ste v žiadnom prípade nemali ignorovať. Najtypickejšími sú:

  • stuhnutá krčná chrbtica a bolesti, ktoré bránia otáčaniu hlavy a jej nakláňaniu dopredu
  • bolesti smerujúce z krku do hlavy, ktoré vyžarujú do oblasti oči a čelustí až do čela
  • bolesti pliec, brnenie a poruchy citlivosti v rukách
  • závraty a zvracanie

Najlepším spôsobom, ako stuhnutiu krčnej chrbtice predchádzať, je relaxovanie a cvičenie.

Relax

Chodievajte častejšie na prechádzky do prírody, jedzte pestro a zdravo. Prijímajte väčší podiel potravín bohatých na B vitamíny, ktoré pomáhajú lepšie zvládať stres.

Cvičenie

Veľmi dôležité je aj pravidelné cvičenie. Ide o veľmi jednoduché cviky, ktoré zvládne každý a zaručene pomôžu.

Cviky v ľahu

Vykonávajte ich na rovnej podložke, pričom paže majte pripažené dlaňami k telu.

  • Hlavu majte na podložke. Ramena tlačte smerom k nohám, hlavu vysúvajte hore a krčnú chrbticu tlačte čo najviac k podložke.
  • Pomaly zdvíhajte hlavu z podložky a približujte bradu k hrudnej kosti. Vykonajte pohyb bradou na stranu smerom k jednému ramenu, potom späť do počiatočnej polohy a na druhú stranu.
  • Hlavu nechajte na podložke. Voľne otáčajte hlavou vpravo a vľavo.

Cviky v sede

Tieto cviky vykonávajte v sede na stoličke s operadlom. Trup držte vzpriamene, ramená tlačte dole a hlavu majte mierne vytiahnutú nahor.

  • Ukláňajte hlavu do strán.
  • Otáčajte hlavou podľa osi chrbtice vpravo a vľavo.
  • Čo najviac predkloňte hlavu a otáčajte ju podľa osi chrbtice striedavo na jednu a na druhú stranu.
  • Prsty jednej ruky priložte na tú časť krčnej chrbtice, ktorú precvičujete. Druhú ruku priložte na protiľahlý spánok. Mierne zatlačte 5-8 sekúnd proti ruke položenej na spánku. Opakujte striedavo vpravo aj vľavo
  • Položte si ruky dlaňami na ramená, prsty smerujú k lopatkám a lakte dopredu. Hlavu vysúvajte vodorovne dopredu a dozadu, hlavu nepredkláňajte.
  • Rozpažte a roztiahnite prsty. Palec smeruje na jednej strane dole a na druhej strane hore. Otáčajte a posúvajte hlavu čo najviac na tú stranu, kde je ruka palcom nadol. Potom hlavu otočte a posúvajte na druhú stranu, pričom aj ruky otočte tak, aby pohľad smeroval vždy tam, kde je palec nadol.

Uvedené cviky opakujte v pomalom rytme 10-krát s krátkym odpočinkom. Cvičte pravidelne 2-krát denne. Pamätajte si, že je treba cvičiť tak, aby ste si pri cvičení v žiadnom prípade nespôsobovali bolesť.

Verím, že tieto cviky vám s boľavou krčnou chrbticou pomôžu. 

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

6 cvikov, ktoré vám pomôžu zbaviť sa bolesti chrbta6 cvikov, ktoré vám pomôžu zbaviť sa bolesti chrbta

Bolesť chrbta je často dôsledkom svalovej dysbalancie, nesprávneho držania tela, stresu či obezity.

 

 

Bolestiam chrbta predídete cvičenímBolestiam chrbta predídete cvičením

Príčinou je sedavé zamestnanie, životný štýl, veľká alebo nedostatočná aktivita, ale aj stres a obezita.

 

 

Pilates cviky pre zdravý chrbátPilates cviky pre zdravý chrbát

Koho nebolí chrbát, nech zdvihne ruku!


Anketa

Prečo pravidelne cvičíte?

Chcem sa zbaviť prebytočných kíl.
Túžim mať vyformovanú postavu.
Šport mi pomáha ventilovať sa.
Chcem voľný čas tráviť zmysluplne.

Celkom hlasovalo: 295

Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Stres sa ukladá v krčnej chrbtici. Cviky, ktorými ju uvoľníte

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 972
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.