Regenerácia po tréningu je nevyhnutnosť. Čo pomôže?

Túžite sa zbaviť prebytočných kíl a mať na bruchu sixpack? Vedzte, že okrem správne nastaveného tréningu potrebujete aj dostatočnú regeneráciu.

Regenerácia po tréningu je nevyhnutnosť. Čo unavenému telu pomôže?
Zdroj: pixabay.com, silviarita
30. MÁJ 2019

Nielen mnohým motivovaným začiatočníkom, ale aj pokročilým nadšencom cvičenia, sa stáva, že vidina cieľa im dáva silu, vďaka ktorej necítia únavu a dokážu trénovať hoci aj každý deň. Zabúdajú na to, že ich telo nie je stroj a svaly, rovnako ako tvrdý tréning, potrebujú aj regeneráciu. „Tak, ako radi športujeme a sme nadšencami rôznych športových aktivít, či už tých viac, alebo menej náročných, zabúdame na rovnako dôležitú regeneráciu. Myslíme si, že fyzickú kondíciu si zlepšíme len tréningom a fyzickou aktivitou. Samozrejme, že to nestačí. Pri akejkoľvek dlhšej aktivite, pri ktorej sa naše svaly namáhajú, zároveň tuhnú a skracujú sa. Aby k tomu nedochádzalo, a aby sme sa cítili po námahe fit a bez bolesti, potrebujeme, aby si naše telo oddýchlo a malo dosť času zregenerovať sa. Preto je medzi cvičením nutná pauza minimálne 1 – 2 dni. Samozrejme, v závislosti od druhu aktivity alebo športu,“ hovorí diplomovaná fyzioterapeutka Lenka Bartoňová.

 

Neviete, či regenerujete kvalitne a dostatočne? Pozreli sme sa na to, aká regenerácia ako prospieva nášmu telu. Tu sú dôležité tipy. 

 

Doprajte si kvalitný strečing

Všetci to vieme, a predsa to mnohí nedodržiavame. Každý tréning by sme mali začínať poctivým rozohriatím organizmu, po ktorom by mal nasledovať dynamický strečing. Ten pripraví telo na záťaž a takisto sa spája s podaním lepšieho výkonu pri cvičení. Avšak rovnako dôležitý je aj strečing na konci tréningu. Väčšinou sa jedná o statický strečing. „Za najlepší spôsob regenerácie po tréningu, ale môže sa jednať aj o dlhodobý sed či stoj, považujem natiahnutie namáhaných častí tela a svalov, čiže jednoducho povedané – strečing. Ten sa vo všeobecnosti zanedbáva, pretože, ako som spomínala, chceme len výkon,“  hovorí zo skúseností fyzioterapeutka. Podľa Lenky je však priam nevyhnutné, keďže naše telo je po cvičení zohriate a prekrvené, aby sme zotrvali v správnych pohybových vzorcoch. To znamená zotrvať ešte chvíľu v stoji s napriamenou chrbticou, či už pri chôdzi alebo sede. „To všetko je prevencia rôznych zranení, svalovej dysbalancie a únavových zlomenín, ktoré sú pri športe, žiaľ, veľmi časté,“ dodáva.

Nepodceňujte správne zloženie jedálnička

Zloženie jedla po tréningu závisí, napríklad od stanoveného cieľa, ale aj stupňa náročnosti či načasovania tréningu. V prípade, že máte za sebou namáhavý vytrvalostný tréning v podvečerných hodinách, doprajte si ihneď po ňom rýchle sacharidy v kombinácii s bielkovinami. Vhodnou voľbou môže byť proteínový nápoj a banán. Do hodiny a pol by mala nasledovať kvalitná večera zložená z bielkovín, komplexných sacharidov a tukov. Po silovom tréningu je vhodné doplniť hlavne bielkoviny, napríklad v podobe aminokyselín BCAA, a po hodine by mala nasledovať prevažne bielkovinová večera. Pokiaľ chudnete, obmedzte množstvo komplexných sacharidov na večeru, avšak určite ich neignorujte úplne.

Nezabúdajte na tekutiny

Dôležitou súčasťou kvalitnej regenerácie po tréningu je aj pitný režim. V prípade, že sa jedná o náročný tréning, doplňte tekutiny pred, počas i po tréningu. „Veľmi dôležitá je aj hydratácia po tréningu, a to buď vo forme iontového nápoja, alebo stačí i obyčajná voda či čaj,“ radí Lenka Bartoňová. Výber nápoja takisto závisí od náročnosti tréningu, nastaveného cieľa, ale napríklad aj od počasia, pokiaľ trénujete vonku.

 

Prospešné sú aj wellness aktivity

Podľa fyzioterapeutky je pre obnovu svalových vlákien dôležitý, napríklad aj kvalitný spánok, ale aj teplo či hydroterapia. „Hydroterapia pôsobí komplexne a to mechanicky, biologicky a chemicky, či už vo forme teplej vírivky, sauny alebo sprchy. Veľmi prospešný je aj olejový teplý kúpeľ, napríklad z arniky alebo rôzne prírodné esenciálne oleje, ako borovica či rozmarín. Tie pôsobia regeneračne na svaly a kĺby. Uvádza sa, že aj sóda bikarbóna zlepšuje športový výkon a neutralizuje laktát, teda soľ kyseliny mliečnej, ktorá sa do svalov uvoľňuje pri fyzickej aktivite v závislosti od jej intenzity a spôsobuje nám svalovú bolesť,“ radí skúsená fyzioterapeutka.

 

Bolia vás po tréningu chodidlá?

Úľavu prinesie kúpeľ nôh s prídavkom soli do kúpeľa. Teplá voda v kombinácii so soľou dokonale ulahodí nielen nohám, ale aj telu i duši, veď teplo má uvoľňujúce účinky na organizmus a soľ prečisťuje. 

 

Odporúčame: Balea Feel Well soľ do kúpeľa, 40 g. Blahodarné kryštáliky s vitalizujúcou vôňou šetrne rozmaznajú nohy. Extrakt z Matcha čaju a minerály zo zeleného ílu dodajú nohám dokonalý pocit komfortu, relaxácie a oddychu. Soľ do kúpeľa s vôňou marockej mäty navodí príjemnú atmosféru a rozmazná pokožku nôh. Kúpite exkluzívne v predajniach dm a v dm e-shope. Cena: 0,69 €.

soľ do kúpeľa


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Suchárová - redaktorka Cvičte.sk

Som manželkou úžasného chlapa, mamou malej nezbedníčky a milovníčkou zdravej a pestrej vegetariánskej kuchyne. Okrem toho je mojou vášňou písanie – niekoľko rokov sa venujem písaniu, editovaniu i copywritingu pre weby i časopisy. Svet zdravej výživy a vôbec zdravého životného štýlu ma fascinuje natoľko, že jedným z mojich snov je vlastné výživové štúdio. Aj preto sa v oblasti výživy stále vzdelávam. Som presvedčená o tom, že správne zvolenou stravou môže človek nielen schudnúť, ale aj vyriešiť rôzne zdravotné ťažkosti. Okrem toho som fanúšičkou pozitívneho myslenia a ako matka propagujem kontaktné rodičovstvo, pretože si myslím, že aj to je spôsob, ako zmeniť svet k lepšiemu.

https://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Regenerácia po tréningu je nevyhnutnosť. Čo pomôže?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 2293
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.