29. APR 2016

Ideálna strava pre športovca

Pokiaľ je vaším cieľom strata tuku alebo získanie čo najväčšieho množstva svalov, strava bude vždy najdôležitejšou súčasťou vášho športového programu. 

Môžete cvičiť dlho a tvrdo, ale pokiaľ nebude vaša strava správne nastavená, nikdy sa vám nepodarí dosiahnuť postavu snov. Telo sa vždy spolieha na živiny z potravín, ktorých konzumácia pomáha vytvoriť priaznivé prostredie buď na chudnutie, alebo naberanie. Hoci existuje veľké množstvo potravín, ktoré môžu pomôcť, je sedem takých, ktoré by sa na vašom nákupnom zozname mali objaviť vždy. V dnešnom článku vám každú z nich trochu bližšie popíšem.

Vaječné bielka

Prečo každý úspešný kulturista zahŕňa bielkoviny do svojho jedálnička? Dôvod je jednoduchý. Bielka majú bielkoviny a tuky v pomere 60:1, čo znamená, že vaječné bielka sú nepochybne jedných z najčistejších proteínov na svete. Bielka majú tiež veľmi vysokú biologickú hodnotu, čo znamená, že veľká časť absorbovaných proteínov sa ľahko využíva na syntézu bielkovín. Taktiež obsahujú len veľmi málo sacharidov a sú zdrojom vitamínov a minerálov.

Kuracie mäso

Kuracie mäso by sa malo nachádzať v strave každého kulturistu, pretože okrem toho, že je zdrojom vysoko kvalitných bielkovín, má aj nízky obsah nasýtených tukov.

Ryby

Hoci sa stále opakuje, že by sa malo jesť mäso s čo najnižším obsahom tukov, ryba predstavuje výnimku. Ryba totižto obsahuje tuk vo forme omega-3 mastných kyselín, ktoré podporujú rast svalstva, zabraňujú usádzanie LDL cholesterolu, pomáhajú znižovať krvný tlak a majú aj protizápalové účinky.

Fazuľa a strukoviny

Ak máte skutočný záujem o budovanie svalovej hmoty, určite by ste nemali ignorovať silu fazule a strukovín. Keď sa hovorí o kulturistických potravinách, každý si bezprostredne predstaví chudé mäso. To, čo si väčšinou nikto neuvedomí, je, že aj fazuľa je chutný a veľmi výživný zdroj bielkovín a vlákniny. Vláknina je dôležitá pre udržiavanie pravidelného pohybu v črevách a aj na správne vylučovanie inzulínu, čo je dôležité pre rast svalov. Fazuľa je veľmi vhodnou voľbou, pretože poskytuje skoro 14 gramov bielkovín na šálku. 

Chudé červené mäso

Chudé hovädzie mäso predstavuje bohatý zdroj bielkovín, železa, zinku a vitamínov B. Keďže hovädzie mäso obsahuje aj vyššie množstvo nasýtených tukov, nemali by ste ho konzumovať každý deň.

Polysacharidy alebo sacharidy s nízkym glykemickým indexom

Svaly nie sú tvorené iba bielkovinami. Na tvorbu a udržanie svalstva sú tiež potrebné pomaly vstrebateľné sacharidy. Nachádzajú sa hlavne v potravinách, ako sú ovsené vločky a sladké zemiaky. Polysacharidy sú dôležité hlavne preto, že počas cvičenia ako zdroj energie slúži glykogén uložený vo svaloch, a keď sa glykogén zo svalov vyčerpá, telo začne na energiu meniť priamo svaly, čím spôsobuje ich degeneráciu. Preto je dôležité k tomu, aby vaše svaly mohli pracovať na maximálnej úrovni, prijímať porcie pomaly vstrebateľných sacharidov.

Voda

Vo vašom arzenáli by na prvom mieste mala byť vždy voda. Jednoduché vysvetlenie je v tom, že približne 70 % tela tvorí voda. Vaše svaly, tkanivové bunky a väzy, všetko obsahuje vodu, a dokonca aj vaša životná tekutina – krv je prevažne z vody.

Ak teda chcete schudnúť alebo nabrať svaly, mali by ste sa vyhýbať prázdnym kalóriám, ktoré nerobia nič iné, ako to, že vám pridávajú tuk do okolia drieku a bokov. Musíte si vždy starostlivo vybrať správne potraviny a začleniť ich do svojho každodenného jedálnička. Ak sa vám to podarí, niet pochýb o tom, že budete na správnej ceste k dosiahnutiu postavy svojich snov.

zdravedesiate

Zdroj foto: unsplash.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Prečo je kváskový chlieb zdravší? prezradí lenka mančíkováPrečo je kváskový chlieb zdravší? Prezradí Lenka Mančíková

Vždy ste chceli upiecť kváskový chlebík, no chýba vám odhodlanie? S radami od profesionálky to zvládnete!

 

Prečo by mali športovci jesť zelený jačmeň?Prečo by mali športovci konzumovať zelený jačmeň?

Zelený jačmeň obsahuje dôležité minerály, ktoré sú potrebné aj na zvýšenie výkonu a rýchlejšiu regeneráciu po tréningu. 

 

Biela verzus hnedá ryža. ktorá je lepšia?Biela verzus hnedá ryža. Ktorá je lepšia?

Nadmerná konzumácia bielej ryže zvyšuje riziko diabetu druhého typu. Riziko je vyššie už pri príjme 5 porcií týždenne. 


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ideálna strava pre športovca

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 977
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.