Funkčný tréning spevní celé telo

Veronika Shoebridge

Viete používať svoje telo? Viete sa rýchlo zohnúť, ak vám niečo padá, preskočiť nízky plot, ak sa ponáhľate alebo zdvihnúť do okna, ak ste si zabudli kľúče? Práve takéto praktické veci učí funkčný tréning.

Ženy, počuli ste už o funkčnom tréningu?
Zdroj: Anita
29. MÁJ 2018

A s kým je lepšie sa porozprávať o funkčnom tréningu ako s trénerkou funkčného tréningu? Leou Grančič, trénerkou a majiteľkou akadémie Move Academy v Bratislave.

Čo je to funkčný tréning

Je to tréningová metóda, ktorá je zameraná na funkcie tela. Funkčný tréning sa teda zaoberá pohybmi a nie svalovým systémom. "Na cvik sa pozeráme ako na pohybovú úlohu (čo máme urobiť) – podliezť, zohnúť sa, zdvihnúť, vyskočiť a to bez toho, aby sme riešili, ktoré svaly pri tom 'zaberajú'. Tieto pohyby sa volajú aj 3D pohyby, alebo multidimenzionálne pohyby," vysvetľuje Lea Grančič.

Z pohľadu tréningu je dôležité, že tieto pohyby sú prirodzené. Naše telo ich pozná. Funkčný tréning pozná len komplexné pohyby, súbor pohybov, pri ktorých sa zapája viac svalových partií naraz a pracujú vo vzájomnej súvislosti.

Prečo sa venovať funkčnému tréningu

Cieľom funkčného tréningu je zvyšovanie efektivity pohybu a správne fungovanie celého tela. Z cvičenia sa potom efektivita pohybu prenesie aj do bežného, každodenného života.

Veď naše telo bolo evolúciou vybavené najmä na to, aby sa hýbalo. I keď v ostatných rokoch na to trochu zabúdame, telo nezabudlo. Preto je prínos funkčného tréningu pre bežný život taký dôležitý. Oveľa dôležitejší, ako to, či sa biceps zväčší o centimeter, alebo či v páse schudneme o tri centimetre.

Lea Grancic

"Otázka, ktorú by si mal položiť tréner vo fitness je: Aký druh zlepšenia funkcie tela môže byť dosiahnutý pri tomto cvičení, ktoré umožní môjmu klientovi vysporiadať sa s prekážkami každodenného života a byť šťastný?" ponúka originálny pohľad na funkčný tréning trénerka Lea.

Cviky pre každý deň

Funkčné pohyby sú pre nás prirodzené pohyby bežného života. Napríklad taký drep. Je to jednoducho postavenie sa z pozície v sede, deadlift (mŕtvy ťah) je zas obyčajné zdvihnutie objektu zo zeme.

Push press, push jerk (rôzne nadhody), kde pohyb končí s činkou nad hlavou má tiež svoj praktický aspekt - veď koľkokrát potrebujeme zdvihnúť niečo ťažké nad hlavu? Kufor či dieťa? Alebo taká hrazda či gymnastické kruhy – zabudnete si kľúče, padne vám niečo z okna na nejakú vyvýšeninu. Ak ste na to pripravení, jednoducho tam vyleziete. Z pohľadu tréningu to znamená, že urobíme zhyb a výmyk na hrazde.

Všetko toto sa bežne stáva a vy chcete byť na všetko pripravení tak, že tieto pohyby budete vedieť robiť bezpečne.

Pre koho je funkčný tréning určený

V športe je funkčný tréning zvaný vo všeobecnosti atletický tréning. Jeho významný komponent sú športové špecifické cvičenia, v ktorých sa používa len váha vlastného tela.

"Tento tréning je určený pre všetkých. Ale pozor. Funkčný tréning pre športovca basketbalu bude iný, ako pre tenistu a zároveň iný pre triatlonového 'hobíka' a úplne iný pre pani na dôchodku," zdôrazňuje Lea Grančič.

Keďže Lea je certifikovanou lektorkou konceptov bodyART a deepWORK, vo svojej praxi sa stretáva s týmto druhom tréningu skoro každý deň.

Oba koncepty predstavujú funkčný tréning (deepWORK vychádza z konceptu bodyART, ale obsahuje naviac cvičenia zamerané na zvyšovanie kondície a kardio tréning).

Ukážka z funkčného tréningu deepWORK

Funkčný tréning s vhodným oblečením

Ak sa začnete venovať funkčnému tréningu, vaše telo potrebuje nielen podávať vyšší výkon (viac sa potí), ale byť schopné ísť do rôznych polôh bez toho, aby ho obmedzovalo oblečenie. Na tréning tohto typu je preto veľmi vhodné funkčné oblečenie. Odvádza pot, takže sa vám nemôže stať - ako pri bavlnenom oblečení, že budete uprostred tréningu "mokrý" a tričko sa  nepríjemne prilepí na telo.

Ženy by mali venovať  pozornosť aj kvalitnej športovej podprsenke. Ak prsiam nie je počas cvičenia poskytnutá dostatočná opora, tak sa hýbu nielen zhora nadol, ale aj do bokov. Preto by pri každej športovej aktivite mali nosiť športovú podprsenku v správnej veľkosti a vo vhodnej kvalite. Práve kvalitu vám vedia poskytnúť športové podprsenky značky ANITA. V predajniach so spodnou bielizňou vám odborne poradia s výberom správnej veľkosti  športovej podprsenky. Každý rok zbierajú športové modely ANITA ocenenia ISPO, REDDOT design award.

anita

Čo ešte by ste mali vedieť o funkčnom tréningu

Funkčný pohyb funguje jednoducho, pričom pohyb začína zo stredu tela. Najdôležitejšie sú brušné svaly a svaly spodného chrbta. Odtiaľ pohyb prechádza celým telom ku končatine v kontakte s prípadnou pomôckou - napríklad ak hádžeme loptou alebo dvíhame činku.

Preto sa posilňovanie „jadra“, alebo stabilizácie stredu tela (core strength) považuje pri tomto type tréningu za mimoriadne kľúčovú časť. Je to v podstate jeho základ.

Chcete si zacvičiť aj doma?

Inšpiráciu nájdete aj v týchto článkoch:

Ako začať s tréningom na funkčnom ihrisku?

Ako zlepšiť funkčnosť tela


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Funkčný tréning spevní celé telo

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 2043
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.