5. DEC 2014

Fitnes tréner premenil kotolňu fit centra na miesto funkčného pohybu

redakcia

Pri cvičení so svojimi klientmi uprednostňuje tréner Michal Lakatoš pohyb s vlastnou váhou a cvičebnými pomôckami. Fitnes stroje využíva iba vo výnimočných prípadoch. 

Ako sa fitnes tréner Michal Lakatoš dopracoval k myšlienke vytvoriť z kotolne fit centra miesto na cvičenie? Stačilo pozorovať ľudí v posilňovni, ktorá bola väčšinou preplnená. Neraz sa stalo, že mnohí zákazníci nazreli dnu a jednoducho odišli. Bolo teda nutné priestor rozšíriť. Stalo sa. Vďaka majiteľovi, ktorý bol naklonený Michalovej myšlienke, z kotolne vznikla miestnosť s rozličným cvičebným náradím. Je k dispozícii klientom, ktorí si uvedomujú, že základom zdravého a fit tela je získanie správnych pohybových návykov. Ako sa k nim dopracovať? Základom sú neizolované cviky s vlastnou hmotnosťou alebo cvičebnými pomôckami. Viac prezradí fitnes tréner Michal Lakatoš v rozhovore.

Kedy si začal viesť tréningy mimo posilňovne, teda bez posilňovacích strojov?

Ľudia sedia doma, v práci, v aute a potom si sadnú a cvičia na strojoch v posilňovni. Sú v polohe, ktorá nie je pre ľudské telo prirodzená. Je fajn, že sú v posilňovni a hýbu sa, ale ich svaly sú skrátené, trpia svalovou dysbalanciou. A v tejto polohe je neprirodzené vojsť do fit centra a cvičiť, a tak kompenzovať nesprávne pohybové návyky.

Akými zásadami sa riadiš pri tréningoch s klientmi?

Filozofiou mojich tréningov je ľudí rozhýbať a ukázať im pohyb, ktorý je človeku prirodzený, pracovať s nimi na svaloch neizolovane. Je to podobné, ako napríklad pri power joge. Nie je to o izolovanom precvičovaní ľavej strany bicepsu. Svaly by mali pracovať tak, ako boli „dizajnované“ a navyše medzi sebou spolupracujú. Mojou filozofiou je, opakujem, ľudí rozhýbať a kompenzovať to, čo si privodzujú životným štýlom. Je pravda, že v niektorých prípadoch je nevyhnutné, alebo dokonca prospešné, ak si sadnú za stroj. Je to napríklad po rekonvalescencii. Avšak všetci ostatní zdraví ľudia by mali stáť a hýbať sa. To je vec, ktorá mne osobne pri klasických tréningoch chýbala. Avšak vedeli sme si pomôcť, máme kettlebells, činky a ďalšie náradie.  

To znamená, že so svojimi klientmi cvičíš skôr s cvičebným náradím ako na strojoch?

Áno, v drvivej väčšine cvičím s náradím, okrem výnimočných prípadov. Máme priestor pre ľudí, ktorí potrebujú funkčný tréning, miesto na lozenie po zemi, šplhanie, robenie zhybov a podobne.

Aké konkrétne typy tréningov robíš s klientmi?

Dizajnovo je toto miesto prispôsobené na „sparťanskú“ prípravu, pretože ja sám som veľkým fanúšikom Spartan Race. Pred časom sme si založili aj Spartan Patriot Team, ktorý, mimochodom, patrí medzi najúspešnejšie v Európe. „Sparťanská“, alebo funkčná príprava (je jedno, ako to nazveme) súvisí s typmi tréningov, ktoré ja osobne preferujem. Cvičíme s vlastnou váhou, činkami, kettlebells, na hrazde, lanách.

Michal lakatoš

Pozerám, že tu máte laná. Zaraďuješ do tréningov aj šplhanie? Tomu som sa naposledy venovala na základnej škole

Šplhanie na lane je jedným z najlepších funkčných tréningov, aké vôbec existujú. Nie je potrebná žiadna sofistikovaná metodika, človek „iba“ šplhá. Pracujú všetky svaly tela. A hlavne pracujú tak, ako boli pôvodne „nadizajnované“.

Ukazoval si mi lozenie po štyroch. Nie je to pre dospelých príliš jednoduchý cvik?

Lozenie po štyroch je ďalší z prirodzených pohybov pre človeka. Pri lezení sa takisto nedá „vypnúť“ žiadny sval a krásne spevňuje celé telo prirodzeným spôsobom. Lozenie po štyroch sme začali praktizovať zhruba pred štyrmi mesiacmi. Bol som na školení Original Strength, ktoré je zamerané na vykonávanie pohybových vzorov detí. Už teraz vidíme na klientoch výsledky. Neuveriteľným spôsobom spevneli. Pre niektorých je ťažké tento pohyb skoordinovať a pritom je pre človeka prirodzený.

A najpodstatnejšie je, že pri týchto cvikoch sa človek hýbe úplne odlišným spôsobom ako pri cvičení na strojoch. Čiže my sme sa ako keby vrátili späť. Laná sú síce stále v školských telocvičniach, ale deti sa po nich jednoducho nevyšplhajú. A je to niečo, čo by mali zvládnuť už na základnej škole. V týchto priestoroch robíme s klientmi prirodzené cvičenia, s vlastnou či voľnou váhou, aby boli naozaj zdatní. Izolovaní biceps, ktorý urobím na kladke, zo mňa zdatného človeka neurobí.

Pracuješ s klientmi individuálne, alebo robíš skupinové tréningy?

Zatiaľ sa venujem osobným tréningom a nedávno som spustil cvičenie pre páry. Napríklad začali ku mne chodiť cvičiť manželia, manželka cvičí dlhšie, manžel sa pridal nedávno. Majka bola vtedy vážne chorá. Odkedy začala cvičiť, prestala sa koncentrovať na chorobu. Mala podstúpiť lekársku procedúru a výsledky ukázali, že sa jej výrazne zlepšil zdravotný stav. Nakoniec nebola potrebná procedúra v takom rozsahu, ako plánovali a nepamätám sa, či ju dokonca vôbec musela podstúpiť.

Do budúcna plánujem robiť skupinové tréningy maximálne v počte 5 ľudí. Aj to však budú iba ľudia, ktorí prešli základmi cvikov. Musia poznať kettlebells, swing techniku, turkish Get Up, musia byť schopní urobiť drep a pod. Dôvod je jednoduchý. Piatich ľudí nedokážem naučiť správnu techniku jednotlivých cvikov, ale viem im pripraviť tréning, ktorý bude zaujímavý, dynamický, funkčný či efektívny.

Takže začiatočník môže u teba cvičiť jedine formou individuálneho tréningu?

Áno, iba individuálne tréningy až dovtedy, kým základné cviky zvládne sám. Musíme vedieť, že zosilnel a aj stred tela musí byť pevnejší ako na začiatku. Predpokladom je zvládnutý kvalitný drep, zodvihnúť sa po niečo technikou mŕtveho ťahu, šplhať sa. Všetko sa dá preveriť. Ak to zvládne, vieme, že je čas ísť ďalej.

Pôsobíš ako všestranne zameraný človek. Pracuješ vo fit centre, pripravuješ sa na Spartan Race, patríš k ĽadoBorcom. Spomínaš si ešte na svoje športové začiatky?

Športu sa venujem už dlho. Spomínam si, ako na základnej škole robili nábory na rozličné športy a ja som sa vždy dobrovoľne prihlásil, napríklad na krasokorčuľovanie. Ďalšiu sezónu som hral futbal, hokej, potom prišlo džudo, bojové umenia atď. Takto to nejako začalo a skončilo pri Spartan Race. Aj odborníci hovoria, že aj deti by mali robiť veľa rozličných činností. Nemali by byť nastavení iba na jeden druh pohybu. Mali by v útlom veku robiť rozličné veci a až potom sa profilovať.

Neskôr som sa vrátil ku kondičnému posilňovaniu. Vtedy som sa rozhodol, že zostanem pri športe aj profesijne, absolvoval som trénerský kurz. Potom som dostal ponuku robiť vo fit centre a začal som pracovať s klientmi. Hľadal som oblasti, ktorým by som sa v tomto smere venoval. Postupne som od klasického posilňovania prešiel na funkčný tréning, k budovaniu všestrannej zdatnosti. Vtedy začali aj moje začiatky s otužovaním. Sú to asi 3-4 roky dozadu, keď som od strojov prešiel viac k činkám a k vlastnej váhe. Od minulého roku som absolvoval kurzy v Prahe v zariadení, ktoré zastupuje organizáciu zaoberajúcu sa cvičením s kettlebells, vlastným telom. Veľa vecí, čo sa týka tréningov, mám práve od nich. 

Odporúčame prečítať: ĽadoBorci Slovensko: ľudia, ktorí horúcim srdcom roztápajú ľad


Michal Lakatoš
Michal Lakatoš
Michal Lakatoš
Michal Lakatoš
8 fotografií >>
Skryť
Michal Lakatoš
Michal Lakatoš
Michal Lakatoš
Michal Lakatoš
Michal Lakatoš
Michal Lakatoš
Michal Lakatoš
Michal Lakatoš
DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Fitnes tréner premenil kotolňu fit centra na miesto funkčného pohybu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 971
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.