3. MÁJ 2016

Dievčatá, HIIT budete milovať. Povieme vám, prečo

Jedným z dôvodov je úspora času, pretože vysoko intenzívny intervalový tréning sa dá s rozcvičkou zvládnuť do 30 minút. 

To ocenia hlavne tie dámy, ktoré sú časovo vyťažené. Ak vezmeme do úvahy odporúčanie American College of Sports Medicine, máme sa hýbať 5-krát týždenne po 30 minút v miernej intenzite, alebo 3 razy týždenne intenzívne v trvaní aspoň 20 minút. To znamená, že HIIT trikrát týždenne je dostačujúci, ak bude obsahovať kardio aktivity i silový tréning, napríklad v podobe cvikov s vlastnou váhou. Výbornou voľbou sú cviky ako drepy, výpady, kľuky, horolezec, rozličné variácie dosky a podobne. Aké sú ďalšie plusy HIIT okrem časovej nenáročnosti?

Má jednoduché pravidlá

Osvojiť si pravidlá HIIT nie je vôbec náročné. Treba vedieť, že jeho podstatou je pravidelné striedanie intenzívnych a odpočinkových fáz – intenzívna fáza je odcvičená na maximum, odpočinková je určená na zotavenie. Pomer týchto intervalov závisí od kondície. Zvyčajne sa využíva pomer 1:1 (30 sekúnd šprint a 30 sekúnd chôdza) alebo 1:2 (30 sekúnd šprint a 60 sekúnd chôdza). Počet intervalov sa volí tiež podľa kondície, zvyčajne je dostačujúcich 7 až 10 intervalov. Po nich nasleduje dlhšia prestávka (60 – 90 sekúnd) na vydýchanie a pokračuje sa v tréningu rovnakým spôsobom.

Je pre všetkých

HIIT je výnimočný aj v tom, že ho možno rozlične modifikovať. Tým pádom je stvorený pre vrcholových i amatérskych športovcov, ale aj pre ľudí s nadváhou a zdravotnými problémami (po konzultácii s lekárom). Jediné, čo je potrebné, je správne nastavenie intervalov i trvania tréningu.

Možno ho vykonávať v rámci každého športu

Nespochybniteľným plusom vysoko intenzívneho intervalového tréningu je, že ho môžete využiť takmer pri každej športovej aktivite – pri behu, bicyklovaní, plávaní, skákaní na švihadle, ale aj v rámci skupinových cvičení a tréningu vo fitcentre.

Je vždy iný

Aktuálne sa HIIT cvičí aj v skupinách. Výhodou takýchto skupinových cvičení, ale aj individuálneho cvičenia doma, je skutočnosť, že vždy vás čaká niečo iné, teda nikdy sa nebude nudiť. Týka sa to výberu cvikov, ale aj zmeny intervalov (dlhšia záťaž, kratšia prestávka a pod.).

Je jednotkou v budovaní vytrvalosti

Skôr ako sa HIIT dostal medzi „bežných“ ľudí, využívali (a využívajú) ho atléti na budovanie vytrvalosti. Je rovnako osožný pre šprintérov i vytrvalostných športovcov, ale i obyčajných ľudí na zlepšenie výdrže.

Vďaka nemu bude vaše telo spaľovať tuky aj po cvičení

HIIT významne napomáha spaľovať nežiaduce tukové zásoby. Potvrdila to aj štúdia publikovaná v časopise Journal of Obesity, podľa ktorej došlo po 12-tich týždňoch absolvovania HIIT u účastníkov k významnému  zníženiu tuku v oblasti brucha, trupu, ale aj viscerálneho tuku (1). Táto skutočnosť je potešujúca hlavne pre ženy, ktoré sa snažia schudnúť a vyformovať svoje telo.  

Má množstvo zdravotných výhod

Pravidelné absolvovanie HIIT zlepšuje aeróbnu i anaeróbnu kapacitu, podporuje zdravie kardiovaskulárneho systému, je prevenciou cukrovky, pomáha v udržiavaní štíhlej línie a pevného tela atď.

Hľadáte novú inšpiráciu?

Ponúka vám ju aj kniha venovaná ženám – Vysoko intenzívny intervalový tréning pre ženy, v ktorej nájdete 60 účinných cvikov a mnnoho ďalších užitočných rád, týkajúcich sa HIIT.

martinus
Zdroj foto: martinus.sk

Zdroj: PR
Zdroj foto: flickr.com
Zdroj:
https://www.acsm.org/docs/brochures/high-intensity-interval-training.pdf
http://www.hindawi.com/journals/jobe/2012/480467/

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

20-minútový tréning, ktorý zamaká na vašej kondičke20-minútový tréning, ktorý zamaká na vašej kondičke

Ak je vaším cieľom zlepšiť si kondíciu, je treba cvičiť pravidelne a mať pevnú vôľu, aby ste udržali svoje telo v správnej fyzickej kondícii. 

 

30-minútový hiit tréning, ktorým spálite tuk30-minútový HIIT tréning, ktorým spálite tuk

Najväčšou výhodou HIIT je to, že trvá približne 30 minút alebo aj menej. 

 

Ako využiť hiit pri behu a čo nám prinesie?Ako využiť HIIT pri behu a čo nám prinesie?

Vysoko intenzívny intervalový tréning znižuje množstvo tuku, zrýchľuje metabolizmus a zlepšuje kondičku. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Dievčatá, HIIT budete milovať. Povieme vám, prečo

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 977
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.