Chcem jesť zdravo. Ale kde začať?

Mnoho ľudí sa zmeny k zdravšiemu stravovaniu bojí. Pritom to vôbec nie je zložité. Verte mi.
Jana Simkovicova_Priroda
Zdroj: Tatiana Gernátová
13. MAR 2019

Stretávate sa s tým, že stravovať sa zdravo je veľmi komplikované a finančne náročné. Počúvam to pomerne často. A tiež, že zdravá strava nechutí. Čo potom tí ľudia, ktorí na našom cateringu ochutnajú tuniakové placky alebo vajíčkové muffiny s hráškom a špenátom a hmkajú, aké to je chutné? Vždy sa tak pousmejem, že ja viem, že sú chutné. A rovnako viem aj to, že prechod k zdravému stravovaniu nie je žiadna veda. Chce to na začiatok odhodlanie, sústredenosť a postupnosť. Práve pri tej sa pozastavím.

Malé kroky vedú k veľkým veciam

Každú zmenu, ak chceme, aby bola trvalá, potrebujeme urobiť pomaly a postupne. Tu nie sú na mieste žiadne radikálne riešenia typu, od zajtra nejem žiaden cukor, ani múku. Výsledkom je zbytočný stres a tlak, ktorý vyvinieme sami na seba a po týždni sa naše odhodlanie a zápasenie zrúti ako domček z karát. Pri zmene sú dôležité práve tie malé kroky, ktoré potrebujeme vnímať. Ako sa pri nich cítime, či vidíme výsledky, sme spokojnejší? Nerobiť veci len preto, že musím, ale robiť ich vedome s dôrazom na seba. Keď budeme plne vnímať, že po vypustení vyprážaného jedla nám ľahšie trávi, máme viac energie a volnejšie nohavice, budete sa chcieť vrátiť späť? A znovu jesť vyprážané? Ak sa máte skutočne radi, prečo by ste si to robili? 

Jana Šimkovičová

Ktoré sú tie jednoduché kroky?

Je skvelé, že ste sa odhodlali, máte chuť na zmenu, ale nechcite všetko ihneď. Vytvorte si najprv nové návyky v podobe drobných zmien. Ale som presvedčená, že už tieto zmeny vám pomôžu k tomu, aby ste sa cítili krajšie a zdravšie. A verím, že aj štíhlejšie. Ako na to?

1. Nekupujte polotovary

Snažte sa o jedlo, ktoré je pripravené z čerstvých a kvalitných surovín. Vyhnite sa produktom typu mrazená pizza, omáčky, ochuteným jogurtom, atď. Čítajte etikety o zložení. Pokiaľ je tam veľa zložiek, ktorým ani sami nerozumiete, nekupujte to. V takýchto produktoch je veľa zbytočných prímesov a skrytého cukru a veľmi to ovplyvňuje naše chute. Ani si to neuvedomujeme, že ako veľmi. Neprospieva to ani nášmu zdraviu, ani kilám.  Naučte sa variť a piecť z čerstvých potravín. A pokojne krabičkujte. Noste si so sebou pripravenú desiatu, olovrant, obed. Všetko, čo potrebujete.

2. Plánujte si jedálniček vopred

Všetko, čo je na “papieri” (môže byť aj v online tabuľke), je jasnejšie a prehliadnejšie. Pri plánovaní jedla sa stanú dve veci. Budete mať pestrý jedálniček a presný prehľad o tom, čo konzumujete. Druhá vec je, že budete vedieť, aké konkrétne potraviny si potrebujete zadovážiť a vyhnete sa tak nakupovaniu zbytočných vecí. 

Jana Simkovicova

3. Zbavte sa zbytočného jedla

Najlepšie spravíte, keď sa pochutinám úplne vyhnete. Nebudete ich nakupovať, ani držať doma v komore. Žiadne zásoby pre návštevu. Poznáme, ako to dopadne. Návšteva nepríde a vás to už láka. A nedá pokoj dovtedy, kým to nezjete. Hovorím o keksíkoch, čokoládkach, tyčinkách, slaných orieškoch, čipsoch, atď. To zobkanie je len obyčajný návyk, ktorého sa viete zbaviť. Vaše telo, a hlavne mozog si postupne odvyknú. Len im treba dať tú možnosť. 

4. Jedzte veľa zeleniny
 

Zelenina je zázračná v tom, že obsahuje veľa vlákniny, vitamíny a minerály. A dokáže meniť chute. Čo dosiahnete tým, že na ňu budete myslieť a pridávať si ju všade, kde je to možné. K raňajkám surovú, na obed polievka a príloha k hlavném jedlu. Na olovrant pokojne nakrájaný kaleráb. Na večeru šalát alebo praženicu z cukety a vajíčok. Zelenina má neobmedzené možnosti. Existuje jej veľa druhov a dá sa pripraviť na mnoho spôsobov. Nejde tu o to, aby ste jedli všetko, najmä ak vám niečo v rámci zeleniny nechutí. Skôr sa zamerajte na to, čo vám zo zeleniny veľmi chutí a posilňujte to. Verím, tomu, že si každý dnes dokáže nájsť to svoje. Pamätajte, keď sa chce, ide všetko. 

5. Pite vodu

Za kilami navyše stoja vo veľkej miere sladené nápoje. Fakt potrebujete k životu ochutené minerálky, džúsy a podobné nápoje? Telo potrebuje ku kvalitnej hydratácii čistú vodu, pri ktorej sa každá bunka dostatočne regeneruje. Skúste ich vynechať a uvidíte ihneď tú zmenu. 

voda

Hlavne postupne, pomaly a bez nervov a stresu

Nemeňte stravu radikálne. Zbytočne si vyrobíte psychický tlak. Ako som už spomínala. Vyhádžte zo začiatku vyprážané jedlá a nejedzte sladkostí. Ak dostanete chuť na sladké, doprajte si kvalitnú čokoládu alebo si niečo výživné a chutné pripravte. Dnes už existuje množstvo receptov, ktoré hravo zvládnete za pár minút. Či už sú to lievance, palacinky, alebo rôzne koláčiky.

Ak hľadáte inšpiráciu mnoho takýchto užitočných receptoch nájdete v knihe NABITÁ KUCHÁRKA. Receptami do tejto knihy prispeli ľudia, ktorí holdujú zdravému životnému štýlu a sú fanúšikovia ľahšeho a menej kalorického stravovania. Starostlivo sme vyberali 70 receptov tak, aby ste si vedeli zostaviť pestrý, výživný a chutný jedálniček. V knihe NABITÁ KUCHÁRKA totižto nenájdete len dezerty, ale aj tipy na raňajky, obed, večeru, snack, či nápoje.

knihy
S každou zmenou príde nový deň, kedy sa budete cítiť neskutočne dobre a už nebudete chcieť spraviť krok vzad. Aj keď “zhrešíte”, to nevadí. Stále je tu nový deň, kedy môžete začať znova. Majte sa radi a chcite pre seba krajší a zdravši život.

Autor článku

Janašlm

Jana Šimkovičová

Píšem o tom, čo práve zažívam, a je toho veľa! Všetko sa v mojom živote točí okolo zdravého životného štýlu. Mám taký cieľ, a myslím, že reálny. Žiť spokojný, vyrovnaný a pohodový život. Ak to máte podobne, tak vás môžem na jeho ceste sprevádzať.

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Chcem jesť zdravo. Ale kde začať?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 2276
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.