Ako to robia, že s nimi cvičia aj ženy v sedemdesiatke?

Spolu s trénerkou vám odhalíme recept na zdravie, spokojnosť, krásu a štíhlu figúru aj v sedemdesiatke. 

Ako to robia, že s nimi cvičia aj ženy v sedemdesiatke?
Zdroj: Miroslava Kromková
22. APR 2020

Každá z nás sa chce cítiť fyzicky i psychicky fit. Túžime byť zdravé, krásne, štíhle, zbaviť sa pneumatík na bruchu či ovisnutého zadku. Je jedno, či máme tridsať, päťdesiat, šesťdesiat alebo viac. Chceme byť sexy!

Ako to dosiahnuť? Čas sa síce zastaviť nedá, ale celkové starnutie organizmu vieme pribrzdiť zdravým životným štýlom – zdravou, pestrou a vyváženou stravou, kvalitným pitným režimom, dostatočným spánkom, pozitívnym myslením a, samozrejme, pravidelným pohybom. Nuž a práve cvičeniu so zrelými dámami sa venuje trénerka Miroslava Kromková, známa aj ako Kyra, z fitnescentra FitCurves Ružinov.

Čo je na tréningoch pre dámy v zrelom veku jedinečné? Prečo si vybrala práve cvičenie s touto vekovou skupinou? Odpovede na tieto i mnohé ďalšie otázky sa dozviete v rozhovore.

Prečo sa vo fitcentre venujete práve starším dámam?

Venujeme sa všetkým vekovým kategóriám, ale najväčšie percento žien, ktoré k nám chodí cvičiť, tvoria práve staršie dámy. Vyselektovalo sa to takto postupne. Tieto ročníky nás berú ako súčasť svojho každodenného života. Prídu si nielen zacvičiť, ale aj sa pozhovárať, následne si skočia na kávičku s kamoškami, ktoré si vo fitcentre našli. Mnohé hovoria, že sa k nám chodia omladiť.

Aké ročníky s vami cvičia?

Cvičia u nás ženy vo veku od 12 až po viac ako 80 rokov.

Môže cvičiť každý bez ohľadu na vek?

Áno, cvičenie je vhodné pre všetky vekové kategórie, pre ženy s rôznou kondíciou alebo zdravotnými obmedzeniami.

Ako sú cvičenia prispôsobené ženám v zrelom veku?

V našom fitnescentre sa cvičí na hydraulických strojoch, vďaka ktorým môžu cvičenie vykonávať ženy s rôznou kondičkou aj zdravotnými obmedzeniami. Stroje sú podľa výskumu amerických vedcov a fyzioterapeutov bezpečné. Fungujú na dvojitom odpore s antagonistickými svalmi a majú neutrálne nastavenie polohy tela. Stroje zabezpečujú precvičenie viacerých svalových partií naraz, sú usporiadané do kruhu a vždy sa striedajú s odpruženou podložkou. Podložka slúži na ľahké aeróbne cviky a udržanie správnej pulzovej frekvencie. Je zároveň šetrná aj k našim kĺbom. Trénerka je prítomná v kruhu pri tréningu, a preto je každý tréning zároveň aj individuálnym.

FitCurves

V čom spočíva podstata tréningov?

Ponúkame kompletný 30-minútový tréning zložený z 5 fáz: zahrievanie, silový tréning, kardiovaskulárny tréning, ochladzovanie a strečing. Podstatou je striedanie kardio a silového tréningu.

V časti silového posilňovania dávame dôraz na správnu techniku cvičenia, správnu polohu chrbtice, rúk, nôh, dýchanie, ale zároveň aj na rýchlosť cvičenia, aby malo cvičenie požadovaný efekt. Intenzívna fáza trvá 20 minút, keďže je to odborníkmi stanovená doba, počas ktorej telo začína vo väčšej miere spaľovať tuky, samozrejme, pri dodržiavaní primeraného tepu. Počas cvičenia si ženy pravidelne merajú pulz a trénerky dohliadajú na to, aby sa nachádzali v správnej pulzovej frekvencii.

Všetky fázy cvičenia sú podľa nás rovnako dôležité, preto kladieme dôraz na ich dodržiavanie a vysvetľujeme ženám benefit a dôležitosť každej z nich. Podstatou je vždy komunikácia.

Postupne sme vytvorili aj koncept cvičenia bez strojov, ktorý sa nám osvedčil na spoločných akciách, dovolenkách a fit pobytoch. Princíp cvičenia je podobný ako vo fitnescentre, ale bez strojov. Cvičenie pozostáva z 5 fáz, je prispôsobený ženám s vyššou, ale aj nižšou kondičkou a nízkym fitness levelom. Striedajú sa rovnako silové cvičenia s vlastnou váhou a kardio cvičenia, aby sme si udržiavali správny pulz vo fáze aeróbnej zóny spaľovania tukov.

Čo vyhľadávajú tieto ženy? Čo očakávajú od vás a tréningov?

Väčšina z nich povie, že sa chce cítiť a vyzerať lepšie. Chcú schudnúť do leta, po lete, po Vianociach... Majú zdravotné komplikácie, ktoré chcú odstrániť. Chýba im energia. Častokrát k nám prichádzajú ženy bez nálady, smutné a unavené. To, keď odchádzajú s úsmevom, tešia sa na ďalší tréning a ďakujú zaň, je pre nás najväčšou odplatou.

Koľkokrát do týždňa cvičia dámy v zrelom veku?

Niektoré aj každý deň (pondelok až sobota). Tréning je však prispôsobený a vedia, že po silovom tréningu potrebujú svaly 48-hodinovú regeneráciu. No zároveň vedia aj to, že hýbať sa majú každý deň (10 000 krokov denne), prídu si zacvičiť aj zľahka. Veľakrát prídu preto, lebo im je v atmosfére, ktorá sa u nás vytvorila, príjemne. Oddýchnu si od bežných povinností, porozprávajú sa s trénerkami a ostatnými členkami. Náš klub je pre nich často psychohygienou. Väčšina žien však prichádza na cvičenie 3 razy do týždňa.

FitCurves

Čo ich motivuje cvičiť?

Každá žena, ktorá k nám príde prvýkrát, absolvuje analýzu postavy a diagnostiku. V rámci nej zisťujeme, prečo chce žena začať cvičiť, aká je jej motivácia. Veľakrát je to o tom, že chcú schudnúť do plaviek (hlavne z brucha), nechcú mať prevísajúce faldíky v nohaviciach alebo ovísajúce tricepsy na rukách. Chcú sa hýbať, lebo sa o tom hovorí šade, alebo im to hovorí okolie.

Chcú mať viac energie a v neposlednom rade si uvedomujú, že potrebujú mať aj čas pre seba. S tým začínajú cvičiť a potom je na nás, trénerkách, pripomínať im ich motiváciu. Pravidelne sa u nás merajú a vážia, zisťujeme, čo všetko sa skrýva za ich nechudnutím, pomáhame im v úprave stravy a hlavne ich oceňujeme za ich snahu. Často sme my vo fitnescentre jediné, od koho cítia, že majú podporu. Veľa príbehov, s ktorými prichádzajú, sa začína tým, že už skúsili všetko. Berú nás ako poslednú nádej. Mnohokrát sa zdôveria aj s tým, že ich nepodporuje ani rodina a okolie, a ony si už ani samé neveria. Nezriedka im ich blízki vyhadzujú na oči, že jedia veľa, sú tučné a ony sa potom vrhajú na diéty, ktorými si spomaľujú metabolizmus, a ich vyhliadky na chudnutie a udržanie si štíhlej postavy sú čoraz mizivejšie.

Aké dlhé tréningy majú?

Poskytujeme 30-minútové komplexné tréningy, kde intenzívna fáza trvá 20 minút.

Ste ako trénerky prísne, alebo skôr zhovievavé?

Náš prístup je individuálny aj vzhľadom k tomu, že niektoré ženy majú zdravotné komplikácie, srdcovo-cievne problémy, berú lieky... Myslíme si, že sme priateľské, ale pri cvičení prísne. Chceme, aby ženy dosahovali výsledky, a preto ich motivujeme k tvrdšiemu tréningu. Veľakrát si ľudia myslia, že stačí iba prísť do fitka a to bude cvičiť za nich. Keď už prišli cvičiť, chceme od nich, aby do toho dali všetko a prekonali sa.

U nás je však dôležitá komunikácia. Vždy pred tréningom sa ich pýtame, ako sa cítia a či sú pripravené si zamakať. Ak niektorá povie, že dnes si prišla zacvičiť iba zľahka, rešpektujeme to. Zároveň, aj keď ich poháňame, neustále s nimi konzultujeme ich pulz, všímame si zafarbenie tváre, ich dýchanie a podľa toho vieme usúdiť, či ženu poháňať k vyššiemu výkonu.

Stroje vo fitnescentre sú špeciálne zostrojené tak, že dávajú vyšší odpor iba vtedy, ak má žena kondíciu a zaberie. Práve preto je to bezpečné cvičenie. Nemôže si ublížiť, pretože ak má napríklad aj deň, keď je oslabená rôznymi vonkajšími a vnútornými faktormi (spánok, strava, pitný režim, stres) a nebude vládať na stroji cvičiť rýchlejším tempom, stroj jej nedá veľký odpor.

FitCurves

Je táto práca pre vás náročná? Nebola by jednoduchšia s mladším publikom?

Každá práca s ľuďmi je náročná, pokiaľ človek nevyváži svoj pracovný život aj inými aktivitami. My máme túto prácu rady a prínos vnímame ako obojstranný. My sme tu pre nich a ony pre nás. Mnohokrát sú niektoré ako naše druhé mamy, ale, popravde, nevnímame ich vek. Často sme prekvapené, keď zistíme, že majú raz toľko rokov, a napriek tomu si tak skvelo rozumieme. Ony rešpektujú nás a my rešpektujeme ich. Spoločne tvoríme fitnescentrum, ktoré je pre nás všetky rodinou. Spoločne oslavujeme nielen narodeniny fitka, ale aj členiek, chodíme na spoločné dovolenky, do divadla, vzdelávame sa a rozdávame si počas dňa mnoho objatí a úsmevov.

Aká je vaša vízia práce so staršími ženami? Čo všetko im prinášate okrem tréningov?

Tieto ženy sú pre nás samotné veľkou inšpiráciou. V rámci nášho programu regulácie hmotnosti si robíme aj mapky snov. Učíme ženy vizualizovať si pozitívnu budúcnosť, naladiť sa na svoje vnútro a začať si veriť. Pri chudnutí je tiež dôležité myslenie. Ak veria tomu, že schudnú, alebo, naopak, neschudnú, v oboch prípadoch majú pravdu. Rozdielny bude však výsledok. Ak si žena myslí, že schudne, tak schudne. Ak neverí, že schudne, tak aj keby všetko dodržiavala na 100 %, neschudla by.

Práve staršie ročníky majú neskutočnú chuť a vôľu pracovať na sebe. Je úžasné, keď vám 70-ročná žena povie, že teraz je pre ňu ten správny čas. Keď povie, že popri cvičení vo fitcentre chce začať spolu s nami aj behávať (máme aj bežecký tím Predbehni samu seba), a že odvahu a silu jej dodávame my. Vtedy sa jednoducho nedokážeme ubrániť slzám a neskutočnej vďake za to, čo všetko sa spoločne dá dosiahnuť.

FitCurves

Je to neopísateľný pocit, keď je žena po 70-tke v našom Programe regulácie hmotnosti medzi TOP schudnutými ženami, pretože všetko dodržiava s maximálnym úsilím a naše rady berie naozaj vážne. Keď nám ďakujú muži žien po 50-tke, že na ich postavách vidia neskutočné zmeny, že manželky sa po rokoch usmievajú a rozdávajú radosť a energiu navôkol... Keď píšu deti, že sú hrdé na svoje mamy a ďakujú aj za ne… Keď žena o sebe povie, že je na seba hrdá, a že je ideálna žena… Vtedy vieme, že sme na správnom mieste, a to, či je práca náročná, alebo nie, nie je vôbec podstatné...

Čo sa týka vízie, tvoríme ju v procese. Spoločne s týmito ženami, ktoré samy povedia, čo potrebujú a chcú. Naša vízia je rozpoznať ich potreby a reagovať na ne k obojstrannej spokojnosti. Naša vízia je aj naďalej prispievať k sebadôvere, radosti zo života a lepšiemu psychickému a fyzickému zdraviu nás všetkých.

Cvičte bezpečene a kedykoľvek z vašej obývačky

Ak chcete zažiť cvičenia s Kyrou a Grétkou, tak odteraz nemusíte nikam cestovať. Cvičiť totiž môžete aj z bezpečia vášho domova a to kedykoľvek chcete. Jediné, čo potrebujete, je internetové pripojenie a chuť cvičiť. Prihláste sa na KYRA A GRÉTKA - ONLINE TRÉNINGY a užívajte si výhody domáceho cvičenia. 

Kyra a Gretka_Online trainings


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Suchárová

Redaktor, editor, copywriter. Viac sa dozviete na mojej stránke:

https://www.miroslavasucharova.sk/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako to robia, že s nimi cvičia aj ženy v sedemdesiatke?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 2444
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.