Ako psychicky zvládnuť karanténu? Čo tak cvičením?

Vždy som verila, že som silná natoľko, že ak by nastala nezvyčajná situácia, zvládnem ju. Fyzicky, či psychicky. Viete, prečo?

3 výhody cvičenia (nielen) v karanténe
Zdroj: Tatiana Gernátová
16. MAR 2020

Nie som hrdinka a nebudem tvrdiť, že z celej situácie ohľadom koronavírusu nie som tiež ako mnohí z vás vyplašená. Určite nie som tak pokojná ako v dni, kedy sa nás tento vírus netýkal. Snažím sa mať ale nadhľad nad celou situáciou a zachovať si pozitívny prístup. K celému vnútornému pokoju mmi pomáha to, že sme doma. Všetci pokope odrezaní od okolitého sveta a neriskujeme nákazu. Chránime samých seba a tiež neohrozujeme iných. Máme čo jesť, stále sa vieme zabaviť, aj pracovať môžeme z domu. Snažíme sa oddychovať a venovať jeden druhému.

Je zvláštne, že v hektickej dobe, v akej posledné desaťročie žijeme sa nám zrazu naskytol čas na seba a najbližšiu rodinu a máme s tým obrovský problém. Vyhovárame sa, že nemáme čas čítať, vzdelávať sa, či cvičiť. A práve teraz, keď sa ten čas naskytol, lobzujeme kade tade a špekulujeme. Nechcem sa venovať moralizovaniu iných, len som mala potrebu aj touto cestou zdôrazniť, že spoločenská zodpovednosť je na mieste. Rovnako ako rešpektovanie pravidiel a nariadení. 

Nie je však jednoduché ostať úplne nad vecou, aj keď sedíme doma. Viete však, čo mne neskutočne pomáha? Pravidelné cvičenie. Pohyb, ktorý dodáva uvolnenie, privádza ma na krajšie myšlienky a v prvom rade pomáha posilňovať imunitu. 

Zlepšíš si imunitu

Ak ste doteraz necvičili, možno práve situácia s koronavírus je tá vhodná motivácia. Čím lepšia imunita, tým lepší predpoklad, že ak sa aj nakazíte, dostanete sa z toho bez veľkých komplikácii. Pohyb je súčasťou akéhosi balíka aktivít, ktoré sa podieľajú na tom, že si dokážete vybudovať silnú imunitu. Okrem pohybu je to strava, spánok, smiech a spokojný život. Spolu so športom takzvané 5S pre posilnenie imunity. Pravidelný pohyb, či cvičenie prispieva k tomu, aby všetky funkcie v tele fungovali tak ako majú. Základom silnej imunity je správne fungovanie aj lymfatického systému, pričom je dôležité, aby lymfa našim telom pretekala a odvádzala toxíny z tela. To sa však neudeje, keď sa nebudeme hýbať. Lymfa neprúdi v tele sama od seba, potrebujeme jej pomôcť, a to tým, že sa budeme hýbať. 

Na silnej imunite je však potrebné pracovať. Nevznikne zo dňa na deň. Aj keď ju nadobudneme, neznamená to, že bude večná. Zachováme si ju len každodenným staraním sa o svoje telo, ale i myseľ. Aktuálna situácia nám ukazuje, aký zraniteľní dokážeme byť. Dnes je to koronavírus, nabudúce môže prísť niečo iné. Preto je viac než na mieste, aby sme sa o seba a svoju imunitu postarali čím skôr. 

Jana Simkovicova

Budeš odolnejšia aj psychicky

Z čoho však akutálne profitujem najviac je to, ako sa o mňa cvičenie stará po psychickej stránke. Alebo ako sa cvičením ja starám o seba a zachovávam si pritom chladnú hlavu. Určite ste spozorovali, ako rýchlo dokážu ľudia spanikáriť a ako pomaly sa z tejto paniky dostávajú. Cyklia sa vo svojich myšlienkach, čoraz viac sa boja a strachujú. Takýto stav vedie k úzkostiam a depresiám a nie je jednoduché sa z neho dostať sám. Cvičením si môžete veľmi pomôcť už len preto, že pohybom znižujete hladinu stresu. Naopak už pri samotnom cvičení sa vyplavujú endorfíny, tzv. hormóny šťastia a vy sa budete cítiť oveľa lepšie. 

Aj v týchto dňoch, akonáhle mám pocit, že upadám vplyvom rôznych informácii k negatívnym myšlienkam, cítim, že som rozladená a narastajú vo mne obavy, či strach, idem si zacvičiť. Vypnem rádio, či televízor, odstrihenem sa od sociálnych sietí, od všetkého života naokolo a idem sa postarať sama o seba.

To, že dokončíte svoj tréning, aj keď sa vám nechce, to je vaše víťazstvo. To, že sa nevzdáte a bojujete do konca, to vás robí silnejšími. Postupom času sa tento váš bojovný prístup prenesie z podložky do každodených aktivít. Viete, čo sa stane? Budete hľadať riešenia namiesto problémov. Pred každým riešením sa nadýchnete, poviete si, že to zvládnete a vyriešite daný problém. Toto poznanie sa stalo pre mňa veľmi upokojucúce. Viem, že všetko zvádnem. 

Jana Simkovicova

Niektorí z nás v tieto dni nesú v sebe hnev a sú z celej situácie frustrovaní. Neprenášajme to ďalej. Naozaj nám aktuálne hnev a zlosť nepomôžu. Radšej to zo seba dostaňte pohybom. Uvidíte, ako sa vám každou minútou uľaví. Po docvičení budete danú situáciu vnímať s väčším nadhľadom a možno aj lepším pochopením.

Čo mi robí najlepšie je, keď začnem nový deň cvičením. Môžete sa tak naladiť na celý deň pozitívne a prežiť tak dni v karanténe v pokoji. Skúste si vytvoriť návyk. Aktuálne je na to najvhodnejšia príležitosť. Máte väčšiu šancu byť k sebe disciplinovaný. Zvolťe si hodinu, kedy viete, že vás nič nebude cvičiť a začnite. Nerozmýšľajte a cvičte, pokojne aj každý deň. To vám neubliží. Dodržujte však svoju hodinu a pristúpte k tomu, ako k umývaniu zubov. Potrebujem to a hotovo. Pokiaľ neviete ako cvičiť, k dispozícii sú vám video programy SUPER BODY, ktoré sú určené práve na domáce cvičenie. Môžete si vybrať z aktuálnych troch video programov podľa toho, či ste začiatočník, mierne pokročilý alebo pokročilý cvičenec.

SUPER BODY 2

Zabavíš seba aj deti

Cvičenie vie byť zábavnou aktivitou pre vás a vaše deti. Máme ich teraz non stop doma a viem popri našich dvoch synoch, aké náročné je vytvárať im celý deň program. Aby nám to fungovalo, čo najviac v pokoji a harmónii, začala som ich zapájať čoraz viac do chodu domácnosti a tiež ich motivujem k tomu, aby si so mnou zacvičili. Veľa krát skončíme tak, že sa sami na sebe smejem a dostaneme záchvat smiechu. Presne to je teraz dôležité. Aby sme sa smiali a boli v pohode. Na druhej strane, my ako rodičia sme úžasnými vzormi pre naše deti. Nielen počas karantény, každý deň by sme mali byť pre nich motiváciou a viesť ich k pohybu a športu. Prečo nezačať práve teraz? 

Leto sa blíži tak či onak

Aby som to celé trochu odľahčila, tak stále sa nám blíži leto. Netuším, ako bude vyzerať leto v roku 2020, ale verím, že sa opäť dostaneme k vode a plavková sezóna nás neminie. Tak makajte aj na svojich figúrach. Ďalšia motivácia, prečo cvičiť.

Jana Simkovicova

Rada vás budem motivovať každý deň 

Teším sa z mnohých ľudí, u ktorých som postrehla na sociálnych sieťach, že aj napriek tomu, že neboli zvyknutí cvičiť doma, odhodlali sa a cvičia. Viem sama, že to chce veľa odhodlania. Vy a vaše zdravie však za to stojíte.

Ak potrebujete pomôcť s motiváciou pozývam vás na môj instagramový profil @janasimkovic. Denne tam motivujem množstvo ľudí. Budem rada, ak sa k nám pridáte. 

blog
 

Autor článku

Janašlm

Jana Šimkovičová

Píšem o tom, čo práve zažívam, a je toho veľa! Všetko sa v mojom živote točí okolo zdravého životného štýlu. Mám taký cieľ, a myslím, že reálny. Žiť spokojný, vyrovnaný a pohodový život. Ak to máte podobne, tak vás môžem na jeho ceste sprevádzať.

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako psychicky zvládnuť karanténu? Čo tak cvičením?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 2479
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.