Aerobik aj zumba stále žijú
21. SEP 2017

Aerobik aj zumba stále žijú

Adela Jasenovcova

Kedysi tam chodila každá žena, ktorá chcela začať cvičiť. Na aerobic alebo zumbu. Dnes už o týchto cvičeniach takmer nepočuť. Napriek tomu žijú, a majú svoje miesto v tréningu kondičky aj svalov.

Doktor Kenneth Cooper, zakladateľ Cooper Aerobic v Texase, prvýkrát použil termín "aerobik", a to v roku 1968. Bol aktívny 13 rokov v americkej armáde a Air Force aj preto, aby vyvinul vojenské fitness cvičenie. Spolupracoval s NASA na výskume a vývoji kondičného programu pre astronautov. To všetko viedlo k tomu, že napísal svoju prvú knihu "Aerobik".

Po jej vzniku Cooper opustil armádu a jeho priekopníckej knihy sa predalo viac než 30 miliónov kópií po celom svete. A tak Cooper v roku 1986 poskytol oxfordskému anglickému slovníku novú definíciu slova aerobic: metóda telesného cvičenia za účelom telu prospešnej zmeny v dýchacích a obehových systémoch, činnosť, ktorá vyžaduje mierne zvýšenie príjmu kyslíka.

Aerobik a hudba

Prvá a zásadná zložka akéhokoľvek druhu aerobiku je hudba, čo je jeden z hlavných dôvodov, prečo si tanečný aerobik užil takú úžasnú popularitu nielen v Spojených štátoch, ale i po celom svete. Ide o tanečnú modernú disko hudbu s dôrazom na beaty, na presné udávanie rytmu, čo pomáha udržať zostavu v tempe a zároveň pomáha chytiť ten správny rytmus. 

Typická hodina aerobiku zahŕňa warm-up úseky, čiže zahrievaciu pasáž, ktorá trvá cca 10 minút. Potom približne 20 - 30 minút intenzívneho cvičenia buď v jednotlivých zostavách alebo po sebe nadväzujúcich prvkoch. V tejto časti lekcie je tepová frekvencia zvýšená do požadovaného rozsahu, v závislosti od zdravia a veku skupiny. Tep by mal dosiahnuť 60-70% tepového maxima. Posledná časť lekcie je cool down, čiže postupné znižovanie záťaže a strečing. Inštruktor môže aj nemusí pridať na záver ako bonus posilnenie brušného svalstva alebo iných svalových partií, no ak sa rozhodne, tak dobre urobí, nakoľko zahriate telo po kardio cvičení perfektne reaguje na silové cvičenie. 

Všetky výhody aerobiku vzniknú počas tanca, nielenže pomáhate svojmu zdraviu, ale si zvýšite aj sebavedomie. Stačí trikrát týždenne a vaše telo sa vám odvďačí.

I keď aerobik už svoju najväčšiu slávu zažil, obľúbené sú takzvané kombinované hodiny, t.j. aerobik s posilňovacími prvkami. Zameriavanie sa na posilňovanie problematických partií tela nikdy nevyjde z módy. Vysoká intenzita cvičenia sa dosiahne aj pri použití stepperu, stupienka, pričom sa inštruktor zameriava na vytrvalosť.

Zumba stále žije

Špecifickou kategóriou je zumba. Beto Perez, kolumbijský zakladateľ zumby, vymyslel aerobik na latino hudbu celkom náhodou, keď si ako inštruktor aerobiku pred svojou lekciou zabudol hudobný nosič a musel improvizovať na svoju latino hudbu, ktorú mal v aute.

Ľuďom sa to páčilo a zumba bola na svete. Od ostatných druhov aerobiku sa líši tým, že je mimoriadne ženská a ľudia sa pri nej cítia viac ako na párty než na cvičení. Ako to však s každým výstrelkom chodí, aj zumba má svoje najlepšie časy za sebou. Najviac sa jej na Slovensku darilo okolo roku 2010.

Postupne sa inovovala, inštruktori boli vyškolení na prácu s činkami, použitie stepperu, či iných pomôcok. Intenzívna hodina, zameraná na tréning kardiovaskulárneho systému, redukciu hmotnosti, rozvoj pohybovej koordinácie a prvky, spojené do sexi choreografie však stále láka. Možno sály nepraskajú vo švíkoch, ale svojich stálych nadšencov si zumba drží.

Je to možno práve preto, že je tak blízka tancu a hudba je omnoho príťažlivejšia. Samba či salsa sú tými najobľúbenejšími. Dôkazom je počet spotrebovaných kalórií, veď pri kondične náročnej hodine zumby spálite 500-1000 kcal za 60 minút.

Ak patríte medzi skalných fanúšikov klasického aerobiku, alebo jeho odvodených druhov, verte, že aeróbny tréning za sprievodu hudby a dobrého inštruktora z módy tak skoro nevyjde. Stačí si nájsť toho správneho, ktorý vás bude dostatočne motivovať, hoci v sále bude cvičiť polovica z jej plnej kapacity.

Na záver - benefity aerobiku a zumby

  • znižuje cholesterol,
  • zlepšuje metabolizmus cukrov, čím zníži riziko obezity,
  • zlepší kondíciu a výdrž,
  • zlepší zdravie a odolnosť voči chorobám,
  • zlepší činnosť srdca a cievneho systému, zníži krvný tlak a tep,
  • zníži bolesti chrbta, zlepší držanie tela,
  • zlepší stav kĺbov,
  • zmierňuje prejavy astmy,
  • chráni svalovú hmotu pri redukcii váhy,
  • posilňuje kosti,
  • vylepšuje celkovú náladu, zlepšuje sebavedomie,
  • odstraňuje psychickú únavu,
  • trénovaný človek lepšie zvláda stresové a záťažové situácie.

(zdroj informácií www.aerobik.sk)

Zdroj titulnej fotky: energepic.com, CC0


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Aerobik aj zumba stále žijú

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 1427
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.