1. MÁJ 2017

Zhyby – kedy ich robiť pomaly a kedy dynamicky

Zhyby predstavujú veľmi účinný cvik, ktorý by mal cvičiť každý. Čo sa týka rýchlosti ich prevedenia pri trénovaní som zásadne za pomalý a kontrolovaný pohyb. Aj keď môže byť dobré zaradiť do tréningu aj ten dynamický. Prečo?

Pozrime sa najskôr na to, aké sú hlavné dôvody uprednostnenia pomalého cvičenia pred tým dynamickým. Hoci dokážete urobiť 10 dynamických zhybov, neznamená to, že urobíte jeden pomalý (opačne to však určite platí). Ak je vašim cieľom svalová hypertrofia, tak dynamické zhyby ju ani zďaleka tak nepodporujú tak, ako tie pomalé. No a pri dynamických zhyboch sa výrazne zvyšuje riziko zranenia.

Ako sa vykonávajú pomalé zhyby

Pri pomalých zhyboch vykonávate príťah z vystretých rúk bez kmitania s telom. Preto musia všetku prácu vykonať svaly chrbta a agonisti (pomocné svaly).

Ako sa vykonávajú dynamické zhyby

Pri tomto type zhybu sa využíva dynamika spodnej časti tela k tomu, aby sa dokončilo opakovanie. Čím väčšiu hybnosť dokáže telo získať, tým ľahší cvik bude a vy tým pádom urobíte viac opakovaní. Nevýhodou však je, že hoci urobíte opakovaní viac, svaly zaťažíte oveľa menej ako pri tých pomalých.  

Prečo sa vlastne dynamické zhyby vykonávajú?

Využívajú ich hlavne pri crossfite, pretože vďaka nim sa dá vykonať viac opakovaní v oveľa kratšom čase, ako pri pomalých, ale môže ich do tréningu zaradiť každý. Vždy, ale začínajte s pomalými zhybmi. Urobte minimálne 5 - ak to nedokážete, tak na tie dynamické zabudnite. A až potom zaraďte tie dynamické, ďalšie 4.

Takže o zhyboch v skratke platí toto:

  1. Dynamické zhyby nie sú veľmi vhodné na rozvoj svalovej hmoty
  2. Je vhodné ich využívať, ale až na konci každej série pomalých zhybov
  3. Používať sa dajú pri súťažiach, pri ktorých je treba vykonať čo najväčší počet opakovaní v čo najkratšom čase (vždy si ale zistite, či je ich používanie povolené)
  4. Keďže ide o pomerne vysokú záťaž na ramenné kĺby pred každým tréningom nezabudnite svaly poriadne rozohriať dynamickým strečingom a 2 sériami po 15-20 opakovaní s nízkou váhou na kladke
  5. Ak nedokážete vykonávať pomalé zhyby, nevykonávajte ani tie dynamické.

Ako správne robiť zhyby si pozrite napríklad v tomto videu:

Zdroj titulnej fotky: ThoroughlyReviewed, CC 2.0

 


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Zhyby – kedy ich robiť pomaly a kedy dynamicky

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 1311
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.