20. MÁJ 2015

Vplyv svalov na spaľovanie tukov

V období pred letom sa veľmi veľa ľudí snaží schudnúť rôznymi diétami. Pravdou však je, že veľkými pomocníkmi pri chudnutí sú práve svaly. 

Ako funguje spaľovanie tukov pomocou svalov

Každý z vás má svaly (inak by ste sa nemohli hýbať). Sú vaším motorom, resp. pohonom. A každý motor potrebuje palivo, ktoré si vie vytvoriť zo sacharidov, ale aj TUKOV. V prvom rade vždy telo spotrebúva sacharidy a následne sa vrhne na tuky. Pri tom platí pravidlo, že čím väčší je sval, tým viac energie potrebuje.

Čo treba robiť na zvýšenie spaľovania tukov?

  • znížte príjem energie (príjem energie by mal byť nižší ako jej spotreba)
  • zvýšte výdaj energie (začnite sa viac hýbať: behať, bicyklovať sa, posilňovať a podobne)
  • udržte si, prípadne zväčšite svalovú hmotu

Ako si udržať svalovú hmotu?

Na udržanie svalstva je dôležité strážiť si príjem bielkovín a pohyb. Bez pohybu sval totižto ochabne a bez bielkovín ho telo nemá ako zregenerovať. Ak telu bielkoviny chýbajú, získa ich práve zo svalov a vy o ne prichádzate. Naopak, ak sa dostatočne hýbete, sval posilňujete a telo ho postupne zväčšuje. Väčší sval viac spáli. 

Cvičenie vedúce k spaľovaniu tukov

K cvičeniam, vedúcim k spaľovaniu tukov, patrí aeróbna aktivita (jazda na bicykli, beh, cvičenie na trenažéroch alebo kolektívne športy) v dĺžke minimálne 20 minút, ale aj klasické cvičenie s činkami, pri ktorom sa vytvára svalová hmota. Najlepšie je však spojenie týchto dvoch cvičení, teda aeróbnej aktivity (priama oxidácia tukov) a anaeróbnej aktivity.

Spaľovanie tukov pri anaeróbnom cvičení

Pravda je taká, že pri posilňovaní nedochádza k priamemu spaľovaniu tukov ihneď počas fyzickej aktivity. Ak máte v tele vyššie zastúpenie svalstva a nie tukov, stúpa úroveň vášho bazálneho metabolizmu. To znamená, že potreba dennej energie bude vyššia, aj keď práve nebudete fyzicky vykonávať nijakú činnosť. Takže sa vlastne viac energie spotrebuje aj vtedy, keď necvičíte.

Keď si vybudujete určitú úroveň svalových objemov a to hlavne v oblasti nôh, chrbta a prsných svalov, kde máte najväčšie svalové skupiny, tak môžete počítať s tým, že sa v týchto častiach bude spotrebovávať energia aj po ukončení fyzickej aktivity v pomerne veľkej miere a spaľovanie tukov sa výrazne zvýši.  

Odporúčame prečítať: 15-minútový HIIT tréning, ktorý vás udrží vo forme


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Vplyv svalov na spaľovanie tukov

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 971
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.