Veľká sila aj s malými svalmi

Väčšina ľudí si spája veľkú silu s veľkými svalmi. Ak vám poviem, aby ste si predstavili najsilnejšieho muža planéty, čo vám napadne? Určite to bude chlap s obrovskými svalmi a nie stredne vypracovaný atleticky chlapík. Môže to byť síce pravda, ale aj nemusí. Ako to teda je?

Veľká sila aj s malými svalmi
1. OKT 2017

Ako sa vo svaloch vytvára sila

Na tvorbu sily potrebujú svaly prvom rade energiu. Tá je uložená v ATP, ktorá sa tvorí v tele zo sacharidov tukov, ale v krajných prípadoch aj zo samotných svalov. Sval obsahuje elastické štruktúry, ktoré je možné natiahnuť. Teraz príde trochu zložitejšie vysvetlenie.

Elastické vlastnosti svalu sú rozčle­nené medzi sériové a paralelné elastic­ké komponenty, ktoré spolupra­cujú s kontraktilným komponentom svalu na tvorbe sily.

Kontraktilné kom­ponenty zahŕňajú jednotlivé štruktúry sarkoméry. Sarkoméra je časť svalového vlákna, ktorá je zodpovedná za kontrak­ciu. Každé svalové vlákno má mnoho sarkomér zapojených za sebou. Pospá­jané sarkoméry vytvárajú kontraktilnú jednotku a práve tá produkuje silu.

Ako svaly využiť efektívne

Rozlišujeme dva základné spôsoby zväčšovania sily.

Prvý - používajú kulturisti – ide tu o zväčšenie sily, ktoré je priamo späté aj so zväčšením svalovej hmoty (to je totiž ich cieľ).

Druhý - využívajú siláci a je riadená centrálnym nervovým systémom. Funguje na princípe, že pri obyčajnej fyzickej aktivite je telo schopné zapojiť iba 20-25% svalových vláken. Ak sa však dostane do stresu, tak aj keď matke privalí dieťa auto, vie to auto nadvihnúť. Funguje to úplne jednoducho. V takejto situácií mozog dokáže zapojiť až 90-100% svalových vláken a sila môže byť až päťnásobná.

Práve tieto mechanizmy máme zakotvené v génoch. Zaujímavé je, že v bežnej situácii, kedy by sa nám to aj niekedy hodilo, k týmto extrémnym výkonom nedochádza. Na rozdiel od opíc máme v tomto značnú nevýhodu. Aj taký šimpanz je asi 5-krát a gorila až 10-krát silnejšia, ako vysoko trénovaný atlét. Rozdiel je presne v tom, že hoci by ľudské telo aj dokázalo podať vyššie výkony, bráni sa tomu, aby nedošlo k poškodeniu kostry alebo iných častí pohybového aparátu.

Dá sa teda zvýšiť sila bez zväčšenia svalovej hmoty?

Toto navýšenie sa dá samozrejme dosiahnuť, a to:

  • pravidelným tréningom,
  • tréningom s veľkými váhami a nízkym počtom opakovaní,
  • kvalitnou stravou,
  • dostatočným spánkom,
  • dodržiavaním pitného režimu,
  • tréningom s vlastnou váhou.

 

Ak budete dodržovať vyššie uvedené body, vyhnete sa vylučovaniu stresového hormónu kortizolu. Kortizol je pri budovaní sily veľký nepriateľ, pretože znižuje vstrebateľnosť aminokyselín do svalov a tiež znižuje hladinu testosterónu, čo je hormón, ktorý je pre budovanie svalovej hmoty a sily nevyhnutný. Ku zvýšeniu sily vám pomôže aj užívanie kreatínu. 

Zdroj titulnej fotky: Zachary Staines, CC0


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Veľká sila aj s malými svalmi

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 1610
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.