29. SEP 2015

Tvarovanie postavy bez diéty. Iba úpravou „bežnej“ stravy

Pri činnosti trénera rád vykonávam praktické ilustrácie pre ľudí, ktorí si myslia, že na získanie peknej a svalnatej postavy musí mať človek predispozície. Ja tvrdím, že to tak ani zďaleka nie je. 

Vo všetkom, čo robím nielen ja, ale aj moji zverenci, dokazujem opak. V tréningu nemožno poľaviť a musí byť tvrdý vo všetkých jeho častiach. V strave je ciest oveľa viac. V súčasnosti sú propagované programy, ako napríklad paleo, ketogénne, nízkosacharidové i vysokobielkovinové stravovanie. Výrazne sa zabúda i podceňuje štandardný model stravovania s rovnomerne rozloženými živinami. Prípadne len veľmi krátkodobo a s čiastočne zníženým príjmom tuku.

S mojím zverencom a sparingpartnerom Marekom sme sa spoločne podujali na zmenu našich tiel. Dodržiavali sme úplne obyčajný model stravovania bez váženia jedál. Na začiatku štvormesačného programu sme vyzerali takto:

gsch1

Nakoľko sme vekovo, váhovo a do značnej miery aj fyzicky (aktívna svalová hmota) podobní, naše jedálničky vyzerali takmer identicky. Jedlá sme nevážili. Jedli sme 5-krát za deň bežné porcie a pili gainer po tréningu a nočný proteín pred spaním.

Vzorový deň z nášho jedálnička vyzeral takto:

  • raňajky: mlieko, syr, šunka a pečivo
  • desiata: proteín a veľký pomaranč, orechy
  • obed: bravčové mäso s ryžou
  • olovrant: Cottage cheese
  • večera: kuracie mäso so zeleninou

alebo

  • raňajky: kivi, citrusové ovocie a mlieko
  • desiata: proteín a ovocie
  • obed: cestoviny s kuracím mäsom
  • olovrant: šunka a pečivo s arašidovým maslom
  • večera: tvaroh

Tento spôsob stravovania je aj vo všeobecnosti považovaný za úplne bežný. Respektíve, aj po konzultáciach som zistil, že je bežne používaný. Ide o rovnomerne rozloženú skladbu stravy medzi bielkoviny, sacharidy a tuky. Nakoľko príjem tuku bol čiastočne znížený, užívali sme pre zabezpečenie dostatku zdravých tukov omega-3 mastné kyseliny.

Trénovali sme spravila medzi obedom a olovrantom približne o 16-tej hodine. V tréningu sme striedali ťažké silové a dynamické dni. Počas celého štvormesačného programu sme užívali proteín, gainer, BCAA aminokyseliny, arginín, predtréningový stimulant, beta ecdysterone a omega-3 kyseliny.

Cieľom mojich programov a zaznamenávaných pokusov je najmä dokázanie účinku čohokoľvek, čo dodržujete. Je naozaj úplne jedno, či ste vegetarián, úplný mäsožravec alebo podporujete prirodzené (štandardne rozložené) stravovanie. Tu by ste sa mali rozhodovať skôr podľa toho, čo vám vyhovuje a čo ste schopní dodržiavať, a nie podľa toho, čo je práve trendy. Čokoľvek, čo dodržíte, prinesie svoje ovocie.

Moje a Marekove výsledky po spoločnom 4-mesačnom ťažení:

  • Marek pribral na hmotnosti 2 kilogramy a obvod pásu sa  mu zmenšil takmer o 14 centimetrov.

Marek uviedol výhody a nevýhody tréningu a stravovania.

Výhody:

  • takmer totožné stravovanie, ktoré praktizujem normálne s tým rozdielom, že normálne mám výsledky oveľa slabšie
  • po zvyknutí si ide o veľmi praktické stravovanie
  • nie je potrebné váženie si jedál (čo je, mimochodom, veľká otrava)
  • nemusíte si variť a nakupovať potraviny úplne iné ako zvyšok domácnosti

Nevýhody:

  • žiadne voľné dni ako pri iných „diétach“
  • pod Ľubošovým dozorom sa naozaj nedá flákať a ani nič porušovať

Marekova fotka po štyroch mesiacoch

gsch2

Z mojej strany neviem kvôli pracovnej deformácii určiť výhody alebo nevýhody tohto typu stravovania. Vyvážené, resp. stravovanie s rovnomerne rozloženými makroživinami  považujem za bezproblémové a vhodné ako do diétneho redukčného režimu, tak aj pre nárast svalov. Na záver ešte doplním svoje miery po 4 mesiacoch: mal som úplne rovnakú váhu ako na začiatku (100 kg) a v obvode pásu mi chýbalo 6 cm.

Moja fotka po štyroch mesiacoch

gsch3

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Osobný tréner: 6 mesiacov som bol vegetarián a prežil som to bez ujmyOsobný tréner: 6 mesiacov som bol vegetarián a prežil som to bez ujmy

Teória a prax sú často veľmi rozdielne. Som človek, ktorý si zakladá na najmä praktických informáciách. 

 

Príprava na men᾿s physique je o tvrdom tréningu, „cukrovačke“ i odvodňovaníPríprava na Men᾿s Physique je o drine, „cukrovačke“ i odvodnení

Tréner Michael Achberger prezradil, čo je dôležité v príprave na fitnes súťaž v kategórii Men᾿s Physique. 

 

Fitneska tina: cvičenie mení postavu, ale aj myslenie ľudíFitneska Tina: Cvičenie mení postavu, ale aj myslenie ľudí

Trénerka Tina prezradí aj to, ako schudnúť natrvalo. 


Anketa

Prečo pravidelne cvičíte?

Chcem sa zbaviť prebytočných kíl.
Túžim mať vyformovanú postavu.
Šport mi pomáha ventilovať sa.
Chcem voľný čas tráviť zmysluplne.

Celkom hlasovalo: 296

Autor článku

Lubos

PhDr. Ľuboš Gsch

Profesionálny osobný tréner. Špecializácia – Komplexný program úpravy postavy pre manažérov, podnikateľov a ľudí pracujúcich pod stresom, ktorých prioritou je rovnako budovanie dokonalého tela, psychickej odolnosti a pracovnej výkonnosti.

http://www.pohyb.sk/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Tvarovanie postavy bez diéty. Iba úpravou „bežnej“ stravy

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 977
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.