17. AUG 2015

Tvaroh: základ v jedálničku športovcov?

Tvaroh patrí do jedálneho lístka športovcov a to nielen tých, ktorí sa snažia podporiť rast svalovej hmoty, ale je veľmi vhodný aj pri redukčnej diéte a na udržiavanie správnej telesnej hmotnosti.

Kazeín z tvarohu verzus iné bielkoviny

Vzniká zrážaním mliečnej bielkoviny kazeínu. S ohľadom na jeho štruktúru sa kazeín trávi inak ako napríklad srvátkové proteíny. Tie sú trávené a telom zužitkované pomerne rýchlo, ale kazeín je trávený podstatne pomalšie. Po jeho prijatí v žalúdku vytvorí akúsi zrazeninu, čo mu dáva podobu veľmi efektívneho a pohotového zdroja aminokyselín a to počas veľmi dlhej doby 7 až 8 hodín. Pomalé uvoľňovanie aminokyselín do krvného obehu má na telo antikatabolický účinok, dlhotrvajúcu pozitívnu dusíkovú bilanciu a zabraňuje poškodzovaniu svalov.  

Základné výhody tvarohu

  • Energetická hodnota tvarohu je pomerne nízka. Je to však priamoúmerné obsahu tuku a sacharidov. Obsah nasýtených tukov neprekračuje 1 g a neobsahuje transmastné kyseliny.
  • Obsahuje vysoký podiel bielkovín. V jednej dávke 250 g sa nachádza približne 23 g bielkovín.
  • Okrem bielkovín obsahuje aj vitamíny a minerály. Najviac sú zastúpené vitamíny B6 a B12, lykopén, vitamíny A, C, D, E, K, B1, B2, kyselina listová, B3 a betakarotén. Z minerálov je to K, Ca, Cu, Zn, Mg, Mn, P, Se.
  • Má aj dostatočný podiel omega-3 a omega-6 mastných kyselín.
  • Jeho tepelnou úpravou sa nestratí takmer nič z jeho nutričnej hodnoty.

Kedy je konzumácia tvarohu najideálnejšia?

Jeho konzumácia je najvhodnejšia pred spaním preto, že obsahuje bielkoviny s nízkou energetickou, ale na druhej strane vysokou nutričnou hodnotou. Budete sa totižto počas celej noci cítiť sýto, telo si bude pomaly tráviť tvaroh a nebude dochádzať ku katabolizmu. Vhodným časom je tiež desiata alebo olovrant.

Tvaroh neodporúčam kombinovať s iným jedlom obsahujúcim bielkoviny. Po takejto kombinácii sa môžu objaviť tráviace problémy a ťažkosti. Vaše telo bude ako nafúknuté, zvýši sa plynatosť a môže sa dostaviť aj pocit pálenia záhy. Tvaroh je veľmi vhodné prijať vo forme koktailu dochuteného dobrým proteínom. 

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

10 dôvodov, prečo vymeniť kravské mlieko za kozie10 dôvodov, prečo vymeniť kravské mlieko za kozie

Kravské mlieko a mliečne výrobky väčšinou konzumujeme dennodenne, ale kozie mlieko je pre mnohých z nás stále akousi záhadou.

 

 

5 výnimočných potravín pre rast svalov. mužských i ženských.5 výnimočných potravín pre rast svalov. Mužských i ženských

Pri snahe vybudovať si postavu podľa svojich predstáv, je veľmi dôležité mať dobrý cvičebný a, samozrejme, aj stravovací plán.

 

 

Akou stravou vytvarovať brušné svaly?Akou stravou vytvarovať brušné svaly?

Túžite po pevnom a vytvarovanom bruchu? Dôležitú úlohu zohráva aj správne stravovanie a dostatočný pitný režim.


Anketa

Čo najradšej čítate na našom portáli?

Články o cvičení a rozličných typoch tréningov.
Informácie o stravovaní a zdravom chudnutí.
Motivačné tipy, príbehy ľudí a fitnes trénerov.
Pozvánky na športové akcie a podujatia.

Celkom hlasovalo: 189

Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Tvaroh: základ v jedálničku športovcov?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 971
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.