30. JUN 2014

Tukom na tuky

Donedávna, keď chcel niekto schudnúť, bola mu odporučená diéta s nízkym obsahom tuku. Na prvý pohľad sa to zdalo logické, ale len do tej doby, kým sa tuky nezačali nahrádzať sacharidmi a to nie práve správnymi druhmi.

Časom miera obezity v Severnej Amerike dosiahla svoje maximum a dietológovia boli donútení prehodnotiť svoje odporúčania. Teraz, po výskumoch týkajúcich sa tejto obávanej živiny, odporúčajú, aby najmenej 20-25 percent príjmu kalórií pochádzalo zo zdrojov tuku - konkrétne tuku nenasýteného.

Prečo potrebujeme tuk

Po prvé potraviny, ktoré obsahujú nízke množstvo tuku, disponujú nevýraznou chuťou a ponúkajú obmedzený pocit plnosti alebo sýtosti. Po druhé je tuk nevyhnutný pre akúkoľvek diétu, pretože telo si drží tuk všetkými dostupnými prostriedkami, ak je obmedzený jeho príjem, čo vedie k nižšej rýchlosti metabolizmu tukov. Jednoducho povedané musíte konzumovať tuk, aby ste ho spaľovali.

V neposlednom rade sú tuky potrebné pre funkciu niektorých telesných štruktúr, ako sú bunkové membrány, a tiež niektoré vitamíny môžu byť v tele absorbované iba za prítomnosti tukov. Tým nechcem povedať, že týždenná cesta okolo dvoch zlatých oblúkov vás priblíži k vyrysovanému bruchu, ale ak sa zameriate na správne tuky, môžu vám pomôcť.

Čo potrebujete vedieť o tukoch

Dobré tuky prichádzajú v dvoch formách: polynenasýtené (PUFA) a mononenasýtené (mufasa).

Odporúčame prečítať: Hrsť orechov denne vám zaručí dlhovekosť 

 

Mononenasýtené tuky

Tie sú získavané z rastlinných olejov, ako sú arašidový, olivový a repkový olej, ktoré typicky tvoria základ zdravej stredomorskej stravy. Odporúčam, aby tieto tuky tvorili asi 10 percent denného kalorického príjmu.

Polynenasýtené tuky

Tie sú získavané z rastlinných olejov, ako sú slnečnicový alebo kukuričný, ale tiež z morských rýb. Tieto tuky, známe ako esenciálne mastné kyseliny, nemôžu byť produkované v ľudskom tele, preto sa musia získavať z prírodných potravinových zdrojov a doplnkov stravy. Okrem toho tieto tuky dodávajú telu esenciálne omega-3 a 6 mastné kyseliny znižujúce hladinu DHA a EPA a prispievajú k zlepšeniu kognitívnych a srdcových funkcií. Rovnako nám pridávajú aj na nálade.

Odporúčame prečítať: Prečo by športovci mali konzumovať dostatok rýb

 

Omega-6

S novými výskumami popularita omega-6 začala stúpať. V štúdiách na Harvardskej univerzite bolo zistené, že tým, že sa nahradia nasýtené tuky omega-6 mastnými kyselinami, sa zníži riziko infarktu myokardu a ďalších koronárnych ochorení o 24 percent. Ďalej je spotreba omega-6 zásadná pre zvýšenie metabolizmu, obnovenie kognitívnych funkcií a zníženie inzulínovej rezistencie.

Omega-6 vo svojej najčistejšej podobe možno nájsť v slnečnici, kukurici, sóji a aj pšeničných klíčkoch. Štúdie preukázali, že konzumácia 5 až 10 percent denného kalorického príjmu z omega-6, môže pomôcť zlepšiť telesnú kompozíciu.

Zdroj: http://www.allmaxnutrition.com, Autor: Valeria Fazio, Preklad: Denisa Honyšová

Autor článku

Fitness

Fitness muscle

Výhradný dovozca a distribútor značiek Allmax Nutrition, MuscleMeds, MHP, MyProtein, Hypertrophy Nutr, Soul Project do SR a ČR. Sme profesionálny team s pobočkami na Slovensku i Českej republike. Našim sortimentom sú doplnky stravy pre športovcov: proteíny, spaľovače, kreatín, nitridy NO, anabolické formule, aminokyseliny.

http://fitnessmuscle.sk

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Tukom na tuky

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 971
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.