Tréneri radia: Ako sa zbaviť bolesti v krížoch
22. APR 2017

Tréneri radia: Ako sa zbaviť bolesti v krížoch

Eva Vlková

Bolesť krížov obmedzuje pohyb tela. So zvyšujúcim sa vekom prichádza častejšie a zostáva dlhšie. Ale nemusí to tak byť, ak budete viac dbať na prevenciu. 

Bolesťami v krížoch trpí asi štvrtina ľudí vo veku 30 – 50 rokov, či už krátkodobo alebo chronicky. Príčin je viac. Nesprávne držanie tela, sedavé zamestnanie, nesprávny spôsob sedenia, ale aj dlhé státie na jednom mieste, nadváha, preťaženie, či nerovnomerné zaťažovanie chrbtice. Následkom býva porucha funkcie svalov - jedny sa skracujú, iné ochabujú a potom už stačí málo. Prudký pohyb, chlad, či ťažká taška a problém je na svete.

O skúsenosti a dobré rady sme požiadali profesionálnych trénerov.

Aj veľa cvičenia škodí

„Každý prípad je jedinečný a každému pomôže iný prístup,“ vysvetľuje Boris Valihora Prekop, úspešný tréner fitness. Riešenie a prevencia začína podľa Borisa pri pôvode ťažkostí: „Bolesť v krížoch môže mať viacero príčin. Niekedy to býva zo sedavého zamestnania alebo neaktívneho životného štýlu, prípadne zlého držania tela. V tomto prípade rozhodne pomôže cvičenie - posilňovanie. Nemusí to byť iba s činkami, existuje niekoľko možností - napríklad joga či pilates. Určite môžem odporúčať aj posilňovanie vo fitnesscentre s činkami. Niektorí ľudia však majú bolesti v krížoch z nadmernej námahy, zamestnania alebo inej záťaže. V takomto prípade je dobré navštíviť fyzioterapeuta, ktorý zistí povahu problému a navrhne cvičenie alebo ,pohybový režim‘. Treťou skupinou môžu byť následky úrazov, ktoré však musia byť riešené s odborníkmi – lekármi a fyzioterapeutmi.“

Spevnite brucho

Priamo pre aktívne cvičiacich má odporúčanie Michal Pataky, profesionálny tréner, propagátor zdravého životného štýlu a zakladateľ portálu protrening.sk: „Pri bolestiach chrbta a krížov odporúčam hlavne zlepšiť techniku cvičenia a vyhnúť sa základným chybám. Ďalej môžem odporučiť fyzioterapeutické vyšetrenie, spojené napr. s mäkkými technikami. V rámci cvičenia treba spevniť najmä brušné svaly a aktivovať správny dychový stereotyp. Potrebné je taktiež zlepšenie rozsahu pohybu v bedrovom kĺbe.“

Viac o tom hovorí vo svojom videu:

Nie len ako cvičiť, ale aj ako necvičiť je dôležité. Pretože nesprávnym cvičením si môžeme takisto ublížiť. „Samozrejmosťou je vyhnúť sa hlúpym cvičeniam, ktoré viac škodia ako pomáhajú,“ hovorí na záver Michal. Úplne konkrétne aj v tomto videu:

Zhrnutie na záver

  • Hľadajte príčinu vašich bolestí
  • Navštívte fyzioterapeuta alebo lekára
  • Dávajte pozor na správne držanie tela, platí to aj pri sedení
  • Ak máte sedavé zamestnanie, občas si zacvičte alebo ho aspoň prerušte chodením
  • Chrbticu zaťažujte rovnomerne
  • Vyberajte si športy s koordinovaným pohybom, napr. plávanie, bicyklovanie a pod.
  • Hýbte sa, cvičte, športujte – ale vyhýbajte sa chybám

 

Zdroj titulnej fotky: Olya Kuzovnika


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Tréneri radia: Ako sa zbaviť bolesti v krížoch

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 1440
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.