24. JAN 2014

Stravovanie športovcov s ohľadom na svoje ciele

Ak si myslíte, že strava pri cvičení nie je dôležitá, tak sa naozaj mýlite. Strava totižto tvorí 70% úspechu pri posilňovaní, zvyšok predstavuje cvičenie. Ak ste pevne rozhodnutí začať cvičiť, tak budete musieť zmeniť svoj životný štýl. Váš jedálniček bude musieť obsahovať dostatok bielkovín, sacharidov, tukov a minerálov. Počas cvičenia telo spotrebováva energiu, a preto je mu ju treba po cvičení doplniť. Nikdy nezanedbávajte stravu, pretože bez nej sa žiadaných výsledkov určite nedočkáte!

Existujú dva základné princípy, ktorých by ste sa mali držať v závislosti na tom, či je vaším cieľom nabrať svaly alebo ich vyrysovanie. Pri naberaní platí, že váš príjem energie musí byť vyšší, ako váš výdaj, pri rysovaní to platí opačne.

Naberanie

Zväčšenie svalov ovplyvňujú tri faktory. Prvým je stimulácia svalových buniek k rastu a spustenie rastového procesu v tele tréningom. Keď k tomu dôjde, stačí dodať telu dostatok kalórií pre regeneráciu a energiu k rastu a dostatok látok pre syntézu nových bielkovín. Tretím faktorom je odpočinok, ktorý umožní organizmu dostať sa na vyššiu úroveň. Avšak proces naberania okrem týchto troch faktorov ovplyvňuje aj rada ďalších činiteľov, ako obsah aminokyselín, schopnosť tela využiť živiny, hladina minerálov a vitamínov v tele, genetika, úroveň rastového hormónu alebo udržanie primeranej hladiny svalového glykogénu. Bežné prehrešky sa väčšinou týkajú príliš častého a vysiľujúceho tréningu, vynechávania jedál a zlého zloženia stravy alebo spánkového deficitu.

Odporúčame prečítať: Ideálna strava pre športovca

Rysovanie

Rysovanie (spaľovanie tukov) je úlohou na 24 hodín denne, ide o obdobie, keď sa snažíte zbaviť tukov, a tým zlepšiť svoju postavu. Aby ste udržali podmienky na ich spaľovanie, musíte jesť každé 2-3 hodiny. Musíte tiež voliť správne potraviny v správnych dávkach, aby sa váš metabolizmus držal vo vysokých obrátkach po celý deň. Najčastejšou chybou, ktorej sa väčšina ľudí dopúšťa pri rysovaní je, že jedia veľmi málo a cvičia veľa, čo vedie k spomalenému metabolizmu, čím telo znižuje svoj energetický obrat a teda nechudnú.

Odporúčame prečítať: Ako sa zbaviť prebytočného tuku a vyrysovať svalstvo

Tréning

Ak chcete získať dostatok energie na tréning, odporúčam poriadne sa najesť minimálne dve hodiny pred tréningom. Ak vám to čas nedovoľuje, tak vypite aspoň hodinu pred tréningom proteínový nápoj. Pred tréningom sa určite vyhýbajte jednoduchým sacharidom, pretože ich príjem zvyšuje vylučovanie inzulínu a cítili by ste sa unavený.

Spaľovanie tukov

Na zvýšenie spaľovania tukov je vhodné pred tréningom vypiť šálku kávy bez cukru, čím do tela dostanete kofeín, ktorý je jeden z najznámejších stimulantov, ktorý zvyšuje svalovú silu a energiu, čím pomáha rýchlejšie spaľovať tuk. Ďalším veľmi vhodným stimulantom na spaľovanie tukov je L-karnitín, ktorý na seba naväzuje tuk a dopravuje ho do bunkových mitochondrií, ktoré ho menia na energiu.

Odporúčame prečítať: Výživové doplnky na spaľovanie tukov a naberanie svalovej hmoty


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Stravovanie športovcov s ohľadom na svoje ciele

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 972
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.