28. JAN 2015

Stojka. Príťažlivá pozícia pre všetkých

Mirka

„Stojka je krížovkou pre hlavu. Čím sú pohyby a zručnosti, ktoré sa učíte náročnejšie na koordináciu, tým dostáva zabrať viac nielen telo, ale aj hlava.“

Záujemcov o kurzy stojky u Petra Růžičky je stále viac. Sám trénuje stoj na rukách pod vedením Yuvala Ayalona, jedného z najlepších svetových handbalancerov na svete. Prečo sa rozhodol učiť ľudí práve stojku? A prečo je prospešná pre zdravie? Spýtali sme sa priamo jeho.

Existuje pre človeka ideálny pohyb?

V poslednom období akoby sa s rozličnými druhmi cvičení roztrhlo vrece. Je zložité vybrať si to, ktoré je pre organizmus najviac prospešné a navyše človeka i vnútorne napĺňa. Preto mnohí túto situáciu riešia tak, že cvičenia kombinujú alebo si z každého vyberú to, čo považujú za najprínosnejšie. Čoraz viac sa do popredia dostáva funkčný tréning, ktorý vychádza z pohybov v bežnom živote. „Človek odpradávna chodil, behal, tlačil, hádzal ťažké predmety, šplhal a plazil sa. Tancoval okolo ohňa, bojoval. Niekedy sa vyčerpal veľmi, niekedy menej či vôbec. Hýbal sa každý deň a i cesta po vodu bola niekedy bojom o život. Ľudské telo je univerzálny nástroj, a nestačí mu iba beh alebo iba vzpieranie,“ hovorí Petr Růžička.

Petr šport miluje. Má certifikáty z viacerých cvičení. Venoval sa napríklad džudu, karate, joge i crossfitu. Čo pri práci s klientmi považuje za dôležité? „Snažím sa ich naučiť, alebo niekedy skôr donútiť, aby sa začali nielen hýbať, ale aj premýšľať. Ako, prečo, prečo áno, čo je správne, čo mi chýba, čoho nemám dosť, ako to robiť správne, čo je vlastne správne. Všetky veci, ktoré má zmysel učiť sa, trvajú dlho,“ prezrádza lektor.

stojka petr ruzicka

Stojka je niečo iné

Stoj na hlave má mnoho fyzických i psychických prínosov. Spevňuje celé telo, pomáha lepšie sa sústrediť, odreagovať sa po náročnom dni a prináša do života viac pokoja. Obrátené pozície, a teda aj stojka sú veľmi cenené napríklad v joge. „Tekutiny v tele začnú prúdiť iným spôsobom, srdce bude pumpovať krv inak ako bežne, nohy sa odkrvia a hlava zasa prekrví. Do pozície stojky je zapojené celé telo. Zároveň sa človek musí naplno sústrediť a nevenovať pozornosť okolitým podnetom a ani nemôže premýšľať o tom, čo bolo v práci a čo bude na večeru,“ hovorí o stoji na hlave Petr. „Pre mňa osobne je stojka formou meditácie. Zistil som, že nemôžem byť nahnevaný, ak sa mi ju nedarí urobiť. Môj učiteľ stojky, Yuval Ayalon, mi vtedy hovorí, aby som sa nadýchol, usmial sa a skúsil to znovu, pretože aj tak mi nič iné nezostáva,“ prezrádza. Rada Petrovho učiteľa je taká univerzálna, že sa dá skvelo aplikovať aj do bežného života. Ak dokážete prekonať negatívne emócie, netrpezlivosť či neúspech pri robení stojky, je veľká pravdepodobnosť, že to zvládnete aj v reálnom živote pri riešení problémov a váš život bude krajší a spokojnejší.

Stojka je výbornou pozíciou aj na posilnenie zápästí. Ak je táto oblasť pevná, v prípade pádu na zľadovatenom chodníku či lyžiarskom svahu sa zníži pravdepodobnosť vzniku zranenia.

Ako začať?

Musí byť človek fyzicky zdatný, aby stojku zvládol? „Na seminároch som mal rôznych ľudí. Deti, mladých, starších i starých. Raz prišiel chlapec, ktorý nemal jednu ruku a dal do toho všetko. Keď človek chce, cesta sa nájde,“ hovorí zo skúseností Petr. Sám začal so stojkou pred viac ako rokom, pričom nedávno oslávil štyridsiatku. Je príkladom toho, že nikdy nie je neskoro. „Začiatky boli ťažké a naučil som sa veľkej pokore. Za tri mesiace tréningov (5-krát týždenne po hodine) som dokázal stáť na hlave 30 sekúnd bez opory a 11 mesiacov mi trvalo, kým som vydržal 60 sekúnd,“ spomína. Postupne ho oslovovali ľudia, vrátane tých, ktorí cvičia jogu, a pýtali sa, ako sa stojku naučiť. Tak sa rozhodol organizovať semináre, kde ľudí učí stáť na hlave.

Ako zvládnuť stojku? Petrov recept znie pomerne jednoducho: „V prvom rade sa nesmiete príliš báť byť hore nohami. Potom vás musia udržať ruky, čiže musíte mať v nich silu. Nuž a potom sú to hodiny a hodiny práce pri stene, pri ktorej sa naučíte stojku ,nájsť`, pretože ona tam už je, len vy o tom neviete.“

Odporúčame prečítať: Šplh po lane rozvíja vytrvalosť i celkovú silu


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Stojka. Príťažlivá pozícia pre všetkých

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 971
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.