23. JUL 2013

Správne dýchanie pri tréningu

Hoci je mu venované málo pozornosti, dýchanie je kritickou zložkou úspešného tréningu. Horšie však je, že aj to málo informácií o dýchaní býva často nesprávnych. Preto je dôležité si uvedomiť, že dýchanie je viac ako len prostriedok na výmenu kyslíka a oxidu uhličitého. Ide o základ bezpečného a produktívneho tréningu.

Prečo vydychujete počas zdvihu, práve v okamžiku, keď vydávate maximálnu námahu? Pravdepodobne preto, že vám to tak vysvetlili – vydýchnuť pri zdvíhaní záťaže. V skutočnosti to však je pravda len čiastočne. Vydýchnuť by ste mali až potom, keď ste za bodom maximálnej námahy.

Zadržanie dychu počas zdvihu zvyšuje vnútrobrušný tlak, ktorý drží chrbticu na mieste a spevňuje celú oblasť stredu tela.

Dýchanie v podstate stabilizuje celý trup od panvy až po hlavu. Od toho sa odvíja faktor bezpečnosti. Keď držíte dych trup je stabilizovaný a tuhý. V tejto chvíli máte stabilný stred tela, proti ktorému sa môžu svaly účinne namáhať. Zvýšená stabilita trupu od zadržovania dychu sa prenáša do zlepšených mechanických podmienok a schopnosti vytvárať viacej sily.

Strachujete sa o zvýšenie krvného tlaku, spojeným so zadržovaním dychu a posilňovaním? Pamätajte si, že dych sa zadržuje na krátku dobu 3-5 sekúnd a potom je vzduch intenzívne vydýchnutý. Pri výdychu máte teda stále byť v koncentrickej (zdvíhacej) fáze, ale až za bodom maximálnej námahy. Ale pozor! Tento postup, je možné odporučiť iba zdravým jedincom, nie je vhodný pre tých, ktorý majú kardiovaskulárne problémy (takýto jedinci by vôbec nemali zdvíhať ťažké záťaže). Okrem toho, zadržané vdychy nemajú byť extrémne, ale skôr trochu nad normál.

Pokiaľ stále nie ste presvedčení, počas svojej najbližšej návštevy posilňovne sledujte svoje dýchacie návyky. Je dosť pravdepodobné, že pri maximálnej námahe už teraz zadržujete dych, pretože vaše telo vie, čo je pre neho najlepšie a ako prirodzený reflex proti námahe zadržuje dych.

Dýchajte vždy po námahe! Riaďte sa týmto jednoduchým pravidlom a vdýchnete tak do svojho tréningového plánu nový život.


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Správne dýchanie pri tréningu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 971
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.