14. JAN 2016

Spoznaj svoj metabolizmus a dosiahni lepšie výsledky

Rozhodli ste sa zmeniť svoju postavu? Makáte vo fitku? Dodržiavate stravu, o ktorej ste sa dočítali na všetkých kulturistických stránkach a časopisoch a výsledky stále žiadne? 

Chýb môže byť viacero. Najčastejšie to býva buď strava, alebo tréning. Dajme tomu, že tréning máte vyšperkovaný, strava podľa odborníkov, ale stále nič. Problém môže byť v tom, že sa nestravujete podľa svojho metabolického typu.

Metabolizmus je premena látok v našom tele. Všetko, čo prijímame vo forme jedla, ktoré obsahuje bielkoviny, sacharidy, tuky, vitamíny, minerály, premieňa sa na iné látky, ako svaly, tuk, hormóny, enzýmy, energiu a iné. Metabolizmus každého človeka je iný. To znamená, že rýchlosť, akou sa táto premena látok v tele deje, je tiež rozdielna. Preto jeden človek priberá, iný chudne a inému sa telo nezmení, pričom skonzumujú rovnaké množstvo jedla.

Dobré by bolo poznať aj svoj typ postavy (somatotyp). Poznáme tri základné somatotypy: ektomorf, mezomorf a endomorf.

  • Ektomorf  má štíhlu postavu, dlhé kosti, málo svalovej hmoty a pomerne málo tuku. Má rýchly metabolizmus, všetko prijaté jedlo spáli, a preto nezostane nič na budovanie svalovej hmoty či tuku. Je pre neho náročné získať svaly.
  • Mezomorf je atletickej postavy. Široké ramená, úzky pás, ideálny pomer končatín voči trupu. Má takpovediac ideálny metabolizmus, zlatý stred. Pri správne zvolenom tréningu má vynikajúce výsledky. Nemá problém s naberaním hmoty ani s chudnutím do plaviek.
  • Endomorf má svojím spôsobom nevýhodu. Postava je zavalitá, má hrubé kosti, je silný s množstvom telového tuku. Metabolizmus je nastavený na syntetizáciu, kedže je pomalý, telo má čas využiť z jedla, ktoré príjme, maximum. Čo potrebuje využiť, využije, ostatok starostlivo uloží.

Takže toto boli typy postáv. Samozrejme, že každý je zmesou dvoch, alebo všetkých troch typov. Myslím si, že určiť to, ktorý typ ste, nebude pre vás zložité.

Viete, aký ste metabolický typ? 

Ďalej by bolo vhodné zistiť, aký metabolický typ ste. Takisto poznáme tri typy: bielkovinový, sacharidový a zmiešaný typ.

Bielkovinový typ najlepšie spracúva bielkoviny a tuky. Pomer bielkovín a tukov ku sacharidom by mal byť 70:30 až 80:20. Zdroje bielkovín môžu byť červené mäso, tučnejšie ryby, vajcia, syry, tučný tvaroh. Z tukov sú to smotana, maslo, orechy, semená, olivový, ľanový, rybí olej. Tento typ sacharidy metabolizuje príliš rýchlo, čo má za následok zvýšený inzulín a následné ukladanie energie do tukov. Preto by mal ako zdroje voliť skôr zeleninu a menej sladké ovocie.

Sacharidový typ sa môže sacharidmi prejedať, pretože ich trávi pomaly a energiu z nich uvoľňuje postupne. Avšak určite by jedálniček nemal pozostávať zo samých sladkostí, ale treba vyberať prírodné zdroje ako ryža, zemiaky, obilniny, ovocie a najmä zelenina. Tuky a bielkoviny by mali byť na nízkej úrovni, pretože zbytočne zaťažujú trávenie, avšak určité množstvo organizmus potrebuje. Pomer by mohol byť (S:B:T) 70:15:15 alebo 60:25:15. Bielkoviny by sme mali vyberať menej tučné. Výborným zdrojom sú kuracie, morčacie mäso, ryby a nízkotučné mliečne výrobky.

Zmiešaný typ by sa mohol zdať ako ideál. Tomuto typu vyhovuje zmiešaná strava s rovnovážnym rozdelením makronutrientov. Ak ste zmiešaný typ, môže sa vám stať, že niekedy máte vlčí hlad a inokedy vydržíte dlho bez jedla. Vyhovuje vám široká škála jedál. Rozdelenie makronutrientov má byť vyvážené, čiže (S:B:T) asi 50:30:20.

Váš metabolizmus ovplyvňuje mnoho faktorov, krvná skupina, pôvod alebo už spomínané metabolické typy či postavy. To, aký ste, vám nikto nepovie, môžu vám len pomôcť pochopiť fungovanie vášho tela. Preto najlepšie urobíte, ak si budete všímať a zapisovať, ako reagujete na určité jedlá. To bude skvelý odrazový mostík, ktorý vám pomôže, aby ste svoje telo udržiavali neustále v harmónii.

Za obsah článku je zodpovedný jeho autor, ktorému portál Cvičte.sk poskytuje priestor pre uverejnenie. V prípade možného výskytu sporu v otázke autorských práv nás prosím kontaktujte na info@cvicte.sk.

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Čo jesť večer po cvičení a nepribrať?Čo jesť večer po cvičení a nepribrať?

Okrem všeobecných informácií prinášame aj konkrétne tipy na večeru od fitness trénerky Moniky Korbovej!

 

 

L-karnitín ako pomocník pri spaľovaní tukovL-karnitín ako pomocník pri spaľovaní tukov

Ak sa potrebujete zbaviť nechceného tuku a zároveň zabrániť úbytku cennej svalovej hmoty, pomôcť vám môže aj L-karnitín. 

 

V čom spočíva tajomstvo zázračne zdravých chia semienok? V čom spočíva tajomstvo zázračne zdravých chia semienok?

Vyskúšajte účinky chia semienok a výrazne zlepšíte svoje zdravie! Cvicte.sk vám poradí, ako na to.         


Autor článku

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Spoznaj svoj metabolizmus a dosiahni lepšie výsledky

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 972
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.