8. SEP 2016

Skladba regeneračného procesu

Po každom tréningu hrá veľmi dôležitú úlohu zotavovanie a regenerácia. 

Veľa športovcov si však túto skutočnosť neuvedomuje a cvičí aj bez oddychu, čo však neprináša žiadne pozitívne výsledky. Oveľa výhodnejšie je pre vaše telo dokonalé zotavenie. Regenerácia zahŕňa všetky činnosti zamerané na podporu zotavovacích procesov, odstraňovanie únavy  a obnovovanie telesnej a duševnej výkonnosti po predchádzajúcej činnosti.

Typy regenerácie

Rozlišujeme dva typy regenerácie a to pasívnu a aktívnu.

Pasívna regenerácia

Pasívnou regeneráciou sa označujú fyziologické deje v organizme, ktorými sa zaťažením vychýlená rovnováha fyziologických funkcií vracia nielen na východiskovú úroveň, ale prebieha adaptácia, superkompenzácia, rozvíja sa trénovanosť a zvyšuje sa výkonnosť. Pomocou nej sa odstraňuje aj acidóza vnútorného prostredia, vyrovnáva sa deficit vody, presúvajú sa ióny medzi bunkou a bunkovým priestorom, vyrovnávajú sa teplotné zmeny, postupne sa likvidujú a vylučujú odpadové látky, priebežne sa obnovujú poškodené bunkové štruktúry, zintenzívňuje sa činnosť tráviaceho a vylučovacieho traktu a iné.

Spánok ako forma pasívneho odpočinku

Spánok tiež predstavuje formu pasívneho odpočinku. Má dôležitú úlohu predovšetkým po náročnom tréningovom zaťažení. V spánku nastáva významné zníženie viacerých fyziologických funkcií a psychického napätia, preto narušenie spánku z rôznych dôvodov má na priebeh zotavenia negatívny účinok. Dôležité je dodržiavať dĺžku spánku a aj jeho kvalitu. Pred spánkom by ste mali vylúčiť náročnú telesnú, ale aj duševnú činnosť. 

Aktívna regenerácia

Aktívna regenerácia predstavuje všetky metódy a procedúry, ktoré sa používajú na cielené urýchlenie regenerácie. Ak k procesu urýchlenia zotavenia použijete nejakú pohybovú aktivitu, vždy ide o aktívnu regeneráciu. K najčastejším formám patrí beh pri nízkej intenzite, kompenzačné cvičenie, strečing, cvičenie v nízkej intenzite, pri ktorej zapájate svaly, ktoré ste pri predchádzajúcej aktivite zaťažovali.

Ak je vaším cieľom získať z posilňovania čo najviac pozitív, mali by ste svoje úsilie rozdeliť na tri časti. Jednou časťou by mala byť výživa, druhou tréning a treťou regenerácia. Nemali by ste uprednostňovať jedno pred druhým, ale všetkým trom je treba venovať rovnakú pozornosť. Inak sa výsledkov dočkáte iba veľmi ťažko. 

Zdroj foto: pixabay.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o:

Tréning vo dvojiciTréning vo dvojici

Spomeňte si, koľkokrát ste už cvičenie vynechali iba preto, že sa vám nechcelo. 

 

3 najväčšie mýty, ktoré panujú o cvičení vo fitcentre3 najväčšie mýty, ktoré panujú o cvičení vo fitcentre

S cvičením s činkami má ešte stále veľa žien problémy. Kolujú totižto rôzne mýty, ktoré im naháňajú strach. 

 

Dvíhanie bedier na fitlopteDvíhanie bedier na fitlopte

Tento cvik je veľmi vhodný pre každého, kto si chce posilniť a vyformovať sedacie svaly. 


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Skladba regeneračného procesu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 971
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.