S prázdnym žalúdkom sa chudne ťažko

Eva Dvoráčková je mama dvoch malých chlapcov. V minulosti sa osem rokov živila ako modelka, neskôr túto prácu opustila a vstúpila do sveta fitnes. Od roku 2012 pracuje ako profesionálna trénerka. Porozprávali sme sa s ňou o tom, ako sa žene-trénerke pracuje v Dubaji. A samozrejme o cvíčení a jedle.

S prázdnym žalúdkom sa chudne ťažko
Zdroj: Michal Petrik
15. FEB 2018

O Evke Dvoráčkovej som sa dozvedela na sociálnych sieťach. Je to typ ženy, ktorá vás svojou výnimočnosťou a večne sálajúcou energiou priťahuje ako magnet. Preto ju dnes ako fitnes trénerku a motivátorku sledujú davy nielen slovenských, ale aj zahraničných nadšencov zdravého životného štýlu. Aj keď žije so svojou rodinou v Dubaji, pravidelne navštevuje Slovensko, preto som mala možnosť stretnúť Evku osobne a porozprávať sa. Nielen o neutíchajúcej téme chudnutia. Zaujímalo ma, aké sú jej vlastné skúsenosti. Na rozdiel od chlapov – trénerov, si ako žena prešla tehotenstvom, pôrodom a dnes sa pasuje s výchovou dvojičiek. Pritom stále vyzerá skvelo. Ako to robí?

Si matka dvoch detí a zároveň fitnes trénerka. Ako vyzerá tvoje stravovanie? Stravuješ sa inak než tvoja rodina?

Je to tak pol na pol. Snažím sa to čo najviac zosúladiť. Svojej rodine pripravujem, rovnako ako mne, zdravú a vyváženú stravu, zároveň však sú nutričné a kalorické požiadavky každého z nás iné. Pochopiteľne. Deti majú veľa pohybu a spotrebujú veľa energie. Ja musím pri svojom stravovaní zohľadniť aj moju inzulínovú rezistenciu a energetické potreby. Zároveň je dôležité, aby mi varenie zabralo iba minimum času. Variť ma veľmi baví, ale momentálne tento čas radšej venujem deťom alebo oddychu. Preto sa primárne snažím o to, aby som varila naraz pre všetkých, a ja si už potom korigujem množstvo či typ prílohy. Napríklad, keď majú všetci ostatní cestoviny, ja si ich vymením za pre mňa akceptovateľnejšiu ryžu alebo zeleninu, podľa momentálnej potreby. Sú to len menšie úpravy. V podstate jeme to isté.

Kedy si začala prispôsobovať stravu cvičeniu? Dospela si k nejakým zmenám?

To, že na strave záleží, som vedela už v časoch, keď som ako 16-ročná začala prvýkrát cvičiť. Ale neznamenalo to, že som už vtedy strave aj rozumela. Dnes je to už našťastie inak. Strava zohráva obrovskú úlohu nielen pri našich tréningoch a výsledkoch, ale predovšetkým sa veľmi podieľa na našom zdravotnom stave. Zvyknem hovoriť, že zlá strava sa dá len ťažko „vytrénovať”, teda vykompenzovať tréningom. Preto napríklad z pohľadu naberania svalovej hmoty či chudnutia tuku je veľmi dôležitý pomer prijatých a vydaných kalórii, ako aj zloženia stravy z pohľadu makroživín. Samotný fakt, že je strava zdravá, nám nezaručí požadované výsledky, kým nie je kaloricky vyvážená.

Eva Dvoráčková

Čo znamená, že je strava kaloricky vyvážená?

Kaloricky vyvážená strava znamená, že zodpovedá našim momentálnym kalorickým potrebám. Ak sme v situácii, kedy je naším cieľom trochu schudnúť, musíme byť v miernom kalorickom deficite. Ten vytvoríme ideálne kombináciou kalorického deficitu v strave a zvýšenou kalorickou spotrebou vďaka pohybu. Ak by sme chceli pribrať, a to ideálne svalovou hmotou, je potrebné okrem stimulujucého tréningu a dostatočnej regenerácie dopriať nášmu telu aj mierny kalorický prebytok, najlepšie zo sacharidov a bielkovín. Ak naším cieľom nie je ani jedno, ani druhé, mali by byť príjem a výdaj v rovnováhe.    

Aký vplyv má jedlo pred cvičením na výkon?

Áno, určitý vplyv to má. Oveľa dôležitejší je však pohľad na našu stravu ako jeden celok. Napríklad sacharidy. Ak máme dlhodobý nedostatok, budeme pociťovať únavu. Tiež sa môžu dostaviť aj tráviace a vylučovacie problémy, pretože vám možno bude chýbať vláknina. Je dobré dať si pred tréningom sacharidy kvôli energii, ale celkový nedostatok sacharidov náš tréning ovplyvní viac než to, že si ich nedodáme pred samotným tréningom. Neodporúčam vynechávať žiadnu makroživinu. Ak drasticky znížite tuky v potrave, začnete mať postupne problém so správnym fungovaním nervovej sústavy a hormonálneho systému. Rovnako tak, ako vám začnú chýbať určité potraviny. Vitamíny A, D, E a K sú rozpustné práve v tukoch. Ak zasa nebudete prijímať dostatok bielkovín, bude vám chýbať stavebná hmota na rast a obnovu svalov. Extrémy nie sú dobré a sú zbytočné. Ideálna strava je vyvážená strava.

Ako dlho pred cvičením by sme nemali jesť?

Toto je trošku individuálne. Samozrejme, nie je dobré trénovať s plným žalúdkom. Preto aspoň tá hodinka či hodinka a pol po nejakom výdatnejšom jedle by tam mala byť. Ak niekomu pomaly trávi, tak pokojne aj viac. Pokiaľ hovoríme o niečom malom na energiu, napríklad banán, môže to byť aj kratšie pred tréningom. Treba si však uvedomiť aj to, že telu nejaký čas trvá jedlo stráviť a živiny dopraviť do krvného obehu.     

Je možné poradiť, čo by sme mali jesť pred tréningom?

To záleží na type tréningu a na cieľoch konkrétneho človeka. Niečo iné bude potrebovať človek, ktorý trénuje vytrvalostne, a niečo iné ten, ktorý sa snaží o rast sily či svalovej hmoty. Trochu sacharidov pred tréningom zlepší našu energiu a keď sa k nim pridajú aj bielkoviny, je to aj štúdiami dokázané, že sa následne zlepší proteínová syntéza, a teda regenerácia a rast svalovej hmoty. Čomu by som sa pred tréningom vyhla sú tuky, keďže sa ťažšie trávia. Rada by som ešte poznamenala, že pre ľudí, ktorým ide o stratu tukových zásob, radím byť opatrnejší s príjmom sacharidov pred tréningom. Často sa totiž preceňuje následný kalorický výdaj na tréningu, a tým sa vlastne celé chudnutie spomaľuje. Inak povedané, ak cvičím, pretože chudnem, a obzvlášť, ak moje tréningy nie sú vysoko intenzívne, je asi lepšie ten predtréningový banán vynechať.

Rozhovor je krátenou verziou interview, ktoré nájdete v knihe NABITÁ KUCHÁRKA.

Dozviete sa v ňom ešte odpovede na otázky:

  • Kedy najskôr jesť po tréningu?
  • Čo jesť po cvičení?
  • Čo presne znamená byť v kalorickom deficite?
  • Je rozdiel medzi tým, čo jem, keď cvičím ráno a keď cvičím večer?
  • Ako je to s nápojmi? Aké sú vhodné pred a po cvičení?
  • Aké potraviny nepiť ak, chce žena schudnúť a spevniť postavu?
  • Z akých potravín je najviac energie?
  • Ako schudnúť a stravovať sa tak, aby sme si váhu udržali už navždy?

Web na zber emailov_Nabita kucharka


Autor článku

Janašlm

Jana Šimkovičová

Píšem o tom, čo práve zažívam, a je toho veľa! Všetko sa v mojom živote točí okolo zdravého životného štýlu. Mám taký cieľ, a myslím, že reálny. Žiť spokojný, vyrovnaný a pohodový život. Ak to máte podobne, tak vás môžem na jeho ceste sprevádzať.

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - S prázdnym žalúdkom sa chudne ťažko

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 2065
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.