Proteín – pomocník pre budovanie svalov, ktoré potrebujete

Proteíny sú hlavným zdrojom aminokyselín, enzýmov, hormónov a ďalších dôležitých zlúčenín, ktoré regenerujú svalovú hmotu a chránia ju pred rozpadom po zvýšenej fyzickej námahe. 

Proteín – pomocník pre budovanie svalov, ktoré potrebujete
Zdroj: Stocksnap.io, CC0
23. JAN 2018

Ak chcete, aby vaše svaly rástli, musíte telu dodať viac dusíka, ako ho telo počas tréningu stratí a najvhodnejšou cestou je práve pomocou proteínov.

Prečo ľudské telo potrebuje bielkoviny?

  • Výživa šliach, kostí, kože, svalov.
  • Skrátenie doby regenerácie.
  • Podporujú tvorbu svalovej hmoty.
  • Ochraňujú svalovú hmotu pred poškodením po ťažkej fyzickej námahe.
  • Redukujú nadváhu a pomáhajú pri spaľovaní tuku.

 

Aké sú najvhodnejšie zdroje bielkovín?

Hlavným zdrojom bielkovín by určite mala byť aspoň z 80% vyvážená strava, ktorú môžeme rozdeliť na:

  1. Rastlinné zdroje – sú väčšinou nízkotučné a prinášajú do tela súčasne aj vlákninu. Nevýhodou však je, že neobsahujú všetky aminokyseliny. K bohatým zdrojom patria strukoviny, tofu, rastlinné mlieka...
  2. Živočíšne zdroje – hlavnou výhodou je vyšší podiel esenciálnym aminokyselín. Nevýhodou je zvýšené množstvo cholesterolu a tukov. Sú to všetky typy mäsa, vajcia, mlieko a výrobky z neho...

Ďalšou možnosťou, ako do tela dostať dostatok bielkovín je pomocou doplnkov výživy:

  1. Sušené vaječné bielka
  2. Srvátka – vzniká ako odpadový produkt pri výrobe tvarohu z mlieka
  3. Kazeín – ide síce o proteín s nižšou biologickou hodnotou, ale zato s dlhšou dobou stráviteľnosti (preto je veľmi vhodné ho prijímať na noc)
  4. BCAA – ide o aminokyseliny s rozvetveným reťazcom valín, leucín a izoleucín

 

Koľko bielkovín je vhodné denne prijať

Za základnú dávku je vhodné si zvoliť 1g/1kg hmotnosti tela. Pri posilňovaní alebo inej fyzickej aktivite by ste mali túto dávku zvýšiť maximálne na 2g/1kg hmotnosti tela.

Pri príjme bielkovín je dôležité dodržovať aj tieto pravidlá

  • Celodennú dávku si rozložte do niekoľkých pravidelných dávok. Nikdy nejedzte celú dávku v jednom jedle
  • Ak prijímate veľa bielkovín z doplnkov výživy, užívajte aj dostatok vápnika
  • Nezabudnite piť dostatok vody, mohli by ste sa totižto ľahko dehydratovať
  • Ak máte problémy s obličkami so zvýšenou konzumáciou bielkovín sa poraďte s lekárom

Bielkoviny nikdy nezabudnite doplniť aj dostatočným množstvom kvalitných polysacharidov. V opačnom prípade by ste riskovali, že bielkoviny využije vaše telo iba ako zdroj energie.

Odporúčame DAS gesunde PLUS bielkovinový prášok na stavbu a regeneráciu svalov, 350 gBielkovinový prášok s vanilkovou príchuťou je vhodný na doplnenie vitamínov, minerálov a stopových prvkov do organizmu. Bielkoviny prispievajú k udržaniu svalovej hmoty. Vitamín D a minerálne látky horčík, draslík a vápnik prispievajú k udržaniu správneho fungovania svalov. Zakúpite v sieti obchodov dm drogerie markt

dm produkt protein


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Proteín – pomocník pre budovanie svalov, ktoré potrebujete

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 1914
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.