Prečo mať lepšiu kondičku
4. AUG 2017

Prečo mať lepšiu kondičku

Ak sa vám často stáva, že už po vyšliapaní zopár schodov alebo pri miernom pobehnutí sa zadýchate, s vašou kondičkou niečo nie je v poriadku. Určite by ste mali popracovať na jej zlepšení. Pozrite sa, čo to tá kondícia vlastne je.

Čo to je kondička?

Kondička predstavuje rozvoj a udržanie si vytrvalostných, rýchlostných a tiež silových schopností. Zlepšovanie životosprávy je dôležité spájať so zlepšením celkovej pohybovej prípravy a životosprávy.  

Ako si zlepšovať kondíciu

Kondíciu je možné si budovať rôznymi fyzickými aktivitami. Zo začiatku by ste však určite nemali začať s nadmernou záťažou, hrozí totiž zvýšené zdravotné riziko, pretrénovanosť, zranenie alebo aj možnosť zlyhania kardiovaskulárneho systému.

Veľkým nepriateľom dobrej kondičky sú nadmerné tuky, pretože ich prítomnosť znižuje rýchlosť a teda aj efektivitu pohybu. Vo väčšej nevýhode sú najmä ženy, pretože majú od prírody menej svalov a viac tuku. Ženy majú teda aj nižšiu hodnotu bazálneho metabolizmu, čo je množstvo energie, ktoré organizmus potrebuje na udržanie základných životných funkcií.

Faktom je, že čím budete mať viac svalov, tým budete mať vyššie hodnoty bazálneho metabolizmu a teda budete aj lepšie spaľovať tuky.

Kondíciu je možné si zvyšovať iba do určitej hranice. Je limitovaná fyziologickými predpokladmi prispôsobenia vášho organizmu na určitú záťaž. Takže po dosiahnutí vášho maxima si budete môcť kondíciu iba udržiavať.

Trénovanie kondičky

Efektívny kondičný tréning vám okrem zlepšenia fyzickej zdatnosti pomôže aj páliť tuky. Vhodnou voľbou je aeróbna aktivita, akou je beh. Pri aeróbnej aktivite by ste mali udržať vašu tepovú intenzitu v rozmedzí 60-70% zo svojej maximálnej tepovej frekvencie (maximálna tepová frekvencia = 220 - váš vek).

Tréning by ste mali vykonávať minimálne 45 minút. Začiatočníci 2-3-krát do týždňa. Pokročilí aj každý deň.

Dôležité je si uvedomiť, že telo dokáže veľmi rýchlo strácať kondičné schopnosti. Preto by ste sa mali držať pravidla: Ak ste už raz cvičiť začali, nemali by ste prestať. Fyzickú aktivitu si osvojte, ako prirodzený životný návyk.

Titulné foto: Adidas


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Prečo mať lepšiu kondičku

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 1431
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.