13. SEP 2013

Pozor na nočné chute

Dilemu nočných chutí rieši veľa ľudí a odpoveď závisí od vašich športových cieľov. Ak sa však snažíte schudnúť, tak vám pre ľahšiu orientáciu prinášam jednoduché rady.

Načasujte si posledné jedlo

Ak sa snažíte zhodiť, voľba vášho posledného jedla je obzvlášť dôležitá. Metabolizmus väčšiny ľudí je rýchlejší v prvej polovici dňa a potom sa spomaľuje. Preto by vaše posledné jedlo pred spaním malo byť tým najmenším jedlom za celý deň, ak chcete zhadzovať. Keď cítite hlad pred spaním, vždy sa najedzte, pretože inak sa vám nepodarí kľudne zaspať. Na upokojenie tohto hladu by vám mal stačiť napríklad malý jogurt, obsahujúci bielkoviny aj sacharidy s energetickým obsahom menším ako 100 kcal.

Spánok a kalórie

Môžete si pred spánkom dovoliť malý snack? Biológia človeka bohužiaľ nie je čierno biela, takže odpoveď na túto otázku nemôže byť jednoznačná. Veľa záleží na individuálnych odlištnostiach a zvláštnostiach. Po prvé, keď vám nestačí energia prijatá počas dňa a potrebujete sa pred spaním ešte najesť, urobte to. Večernú energiu potrebujete nato, aby ste mohli cez deň naplno trénovať a aby vám rástli svaly.

Odporúčame prečítať: Najväčší nepriatelia zdravého spánku!

 

Na druhej strane musíte počítať s tým, že spánok a regenerácia môžu byť narušené tráviacimi procesmi. Hlavný rozpor spočíva v tom, že rastový hormón sa uvoľňuje iba pri hlbokom spánku, ktorý narušuje trávenie neskoro prijatej potravy. Ak jete až neskoro večer alebo tesne pred spaním, spánok nie je dostatočne hlboký a sekrécia rastového hormónu nie je maximálna. Preto nie sú podmienky na rast svalov ideálne, ale nie sú ideálne ani keď trpíte nedostatkom energie. Preto by ste sa mali večer najesť, ale nie až tesne pred spaním.

Pozor na sacharidy

Je dôležité si uvedomiť, že jedlo pred spaním automaticky neznamená priberanie tuku. Tento omyl spočíva v tom, že ľudia si myslia, že keď sa večer najedia a potom si idú ľahnúť, tuk sa im začne ukladať z dôvodu fyzickej nečinnosti. Divili by ste sa, čo všetko sa vo vašom tele deje pri spánku! Telo sa naraz určite nevypne, tak ako si myslíte. V noci sa telo intenzívne regeneruje a tvorí sa v ňom svalové tkanivo. Bunky pracujú, zatiaľ čo vy kľudne spíte.

Odporúčame prečítať: Dôležitosť bielkovín v našej strave pre cvičenie a výkon

 

Je teda zlé, keď sa večer najete? Určite nie, ide iba o to, čo zjete. Nezdravé jedlo zostáva nezdravým, keď ho zjete ráno alebo večer. Večerné jedlo z kuracích pŕs a zeleninového šalátu je vhodné, pokiaľ po ňom kľudne zaspíte. Ak sa chcete zbaviť tuku, nemalo by vaše posledné jedlo obsahovať veľa sacharidov, pretože tie sa v noci nevyužijú. Pozor, aj nízkotučné mlieko obsahuje jednoduchý mliečny cukor vo forme laktózy. Preto by ste mali pred spaním zjesť skôr niečo bohatšie na bielkoviny.  


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Pozor na nočné chute

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 971
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.