16. JAN 2014

Osteoporóza môže ohroziť aj mladých. Prevenciou je aj cvičenie

Väčšina ľudí si spája osteoporózu s vyšším vekom. Kvôli hormonálnym zmenám, ale aj nedostatku vápnika, dochádza k rednutiu kostí. Práve preto si s týmto problémom mladí ľudia veľmi nelámu hlavu, čo sa im však nemusí vyplatiť. Toto ochorenie totižto prestáva byť doménou tých skoro narodených.

Vápnik a vitamín D

Pomerne častou príčinou vzniku osteoporózi je nedostatok vitamínu D a vápnika v tele. Môže za to hlavne málo pohybu na slnku a nevhodná strava. Dôvodom, ale môže byť aj porucha vstrebávania vápnika, spôsobená buď nedostatkom vitamínu D alebo črevnou či pečeňovou chorobou. Totižto, pokiaľ je vápnika v tele málo, telo si ho začne odbúravať z kosti, čím dochádza ku vzniku osteoporózi.

Pohlavné hormóny

Medzi najčastejšie príčiny v mladom veku však patrí nedostatok pohlavných hormónov. Tento faktor ovplyvňuje rovnako mužov ako aj ženy. Našťastie má telo dostatok kompenzačných mechanizmov, takže vznikne najskôr po piatich až desiatich rokoch.

Cigarety, alkohol a lieky

Dôležitý vplyv na vznik osteoporózi v nízkom veku majú aj cigarety, nadmerné pitie alkoholu a čiernej kávy. Veľmi zle pôsobí na kosti aj užívanie rôznych liekov napríklad antiepileptik, glukokortikoidov a tiež liekov, ktoré sa používajú na liečbu vredov na žalúdku a dvanástniku.

Málo telesného pohybu

Nepriehladnuteľným faktorom vzniku osteoporózi u mladých je nedostatok pohybu. Dnešné deti stále viac a viac vysedávajú iba pri počítači alebo televízií a dospelí zase majú väčšinou sedavé zamestnanie. Cvičenie a pohyb je však veľmi dôležité, pretože spevňujú kosti a významne tak podporujú tvorbu novej kostnej hmoty.

Strava – základné faktory

Mlieko a mliečne výrobky sú optimálnym zdrojom vápnika, avšak syry sú už menej výhodné. Kyslé prostredie a laktóza (nachádza sa v mlieku) zvyšujú využiteľnosť vápnika. Dobrým zdrojom vápnika je aj mak, hrášok, brokolica, sezamové a slnečnicové semiačka, tekvica. Hlavný význam pri vstrebávaní vápnika majú (D, B6, C, K). Pri jeho nedostatku v strave ho je potrebné doplniť v inej forme.

Cvičenie ako prevencia proti osteoporóze

Aeróbne cvičenie

Cvičenie, pri ktorom vaše telo pracuje proti gravitácií ako je beh, rýchla chôdza, tenis sú dobré možnosti pre podporu zdravých kostí. Vždy, keď vaša noha dopadne na zem kosti reagujú tým, že udržujú alebo zvyšujú svoju silu a to tak, že zvyšujú svoju hustotu. Výhodným cvikom ako prevencia proti osteoporóze je napríklad skákanie na švihadle. Odporúčam vám ho vykonávať trikrát do týždňa približne 50 skokov asi do výšky 8cm. Skákanie na švihadle už však nie je vhodné pre ľudí s osteoporózou.

Cvičenie ako plávanie, jazda na bicykli alebo posilňovanie, sú síce vhodné na zlepšenie aeróbnej a anaeróbnej zdatnosti, ale nie sú tak užitočné pre posilnenie kostí.

Balančné cvičenie

Balančný tréning je dôležitý, pretože pri cvičení takéhoto typu tréningu zlepšíte svoju stabilitu, čím môžete zabrániť pádom, čo je dôležité, pretože práve pády spôsobujú zlomeniny. Viac o balančnom tréningu sa dočítate v článku : Balančný tréning by mal byť súčasťou každého cvičenia

Silové cvičenie

Silové alebo anaeróbne cvičenie, ako je napríklad "vzpieranie," je ďalší dobrý spôsob, ako posilniť svoje kosti a budovať silné svaly. Tento typ cvičenia je možné vykonávať buď s doplnkovou váhou alebo s vlastným telom. Toto cvičenie odporúčam vykonávať 3 dni v týždni. Bolo preukázané, že pomáha udržiavať zdravé kosti. Tieto cvičenia nie sú určené pre ľudí, ktorí už majú osteoporózu.

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (scottchan)

Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Osteoporóza môže ohroziť aj mladých. Prevenciou je aj cvičenie

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 972
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.