2. JUL 2014

Odkiaľ berie telo energiu pri cvičení

Cvičenie predstavuje veľkú výzvu pre rôzne bioenergetické dráhy, pomocou ktorých si telo vytvára potrebnú energiu pre pracujúce svaly. Ako zdroje využíva sacharidy, tuky a bielkoviny.

Sacharidy

Sacharidy, alebo glukóza predstavuje kritický zdroj paliva pri akejkoľvek forme cvičenia. Z jedného gramu sacharidov si telo vytvorí približne 4 kcal energie. Sacharidy môžeme rozdeliť na jednoduché a zložité. Zdrojom jednoduchých sacharidov je ovocie, hroznový cukor, med. Zložité sacharidy telo spracováva o niečo dlhšie ako jednoduché, teda telo z nich získava energiu pomalšie. Príkladom zložitých sacharidov je chlieb, ryža, zemiaky a cestoviny.

Po príjme sa sacharidy rozložia do jednoduchej formy a použijú sa buď ako okamžitý zdroj energie, na doplnenie glykogénu vo svaloch a v pečeni na budúce použitie, alebo pri nadmernom príjme sa uložia ako podkožný tuk.

Odporúčame: DGP hroznový cukor 100 g, nájdete v sieti dm drogierie markt.

hroznový cukor

Adekvátny príjem sacharidov je dôležitý hlavne pre vytrvalostných športovcov, pretože zásoby glykogénu sa môžu vyčerpať v priebehu niekoľkých hodín a bez dostatočného množstva sacharidov telo siahne po inom druhu paliva, nie však po tuku, ale po svaloch.

Tuky

Tuk predstavuje najväčší zdroj energie pri cvičení. Z jedného gramu tuku telo vytvorí 9 kcal energie. Avšak treba mať na pamäti, že tuky sú hlavným zdrojom paliva pre svalovinu iba pri nízkej intenzite cvičenia (ide o interval medzi 40-70 % z maximálnej tepovej frekvencie). Primárnym zdrojom energie pri takejto intenzite sú mastné kyseliny, pretože organizmus pracuje pri dostatočnom príjme kyslíka, ktorý tuk doslova spaľuje a taktiež je zvýšená hladina adrenalínu a noradrenalínu, ktoré spaľovanie tuku taktiež zvyšujú.

Bielkoviny

Zatiaľ čo bielkoviny majú významnú úlohu pre obnovu svalov, ako zdroj energie pri cvičení sa často nevyužívajú. K ich využitiu však môže dôjsť pri nadmernej záťaži a pri vyčerpaní všetkých zásob svalového glykogénu. Na tento stav si však treba dávať pozor, pretože nikto určite nechce prísť o vybudované svaly. Ak sa majú svaly použiť ako zdroj paliva, bielkoviny v nich sa degradujú na aminokyseliny, ktoré sa následne v pečeni dokážu meniť na glukózu, ktorá sa už priamo využíva ako zdroj energie.

Telo počas cvičenia dokáže energiu čerpať z viacerých typov zložiek v závislosti od záťaže. To, či budete spaľovať tuky, cukry, alebo dokonca svaly, teda závisí hlavne od vašej šikovnosti.


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Odkiaľ berie telo energiu pri cvičení

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 971
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.