14. MÁJ 2014

Mäso a športovci. Aké zvoliť a akému sa vyhnúť?

Športovci zjedia veľké množstvá mäsa. Mäso síce obsahuje veľa bielkovín, ale niektoré typy majú aj vysoký obsah kalórií, nasýtených tukov a cholesterolu, čo znamená, že ich spotreba by mala byť obmedzená. Samozrejme, to neznamená, že by ste sa mali stať vegetariánom – iba si vyberte taký druh mäsa, ktorý splní vaše požiadavky na množstvo bielkovín, pričom nepoškodí vaše zdravie.

Hydina

Chudé mäso je biele mäso z pŕs a bez kože. Do tejto kategórie spadajú kuracie a aj morčacie prsia. Veľkosť porcie 100 g (vykostená a bez kože) obsahuje približne 97 kalórií, 18 g bielkovín a iba 0,6 g tuku. Pri výbere mäsa z hydiny sa viac zameriavajte na prsné mäso, pretože práve táto časť obsahuje vysoký obsah bielkovín a nízky podiel tukov. Pri iných častiach sa podiel bielkovín čiastočne znižuje a zvyšuje sa podiel tukov.

Hovädzie mäso

Hoci niektoré časti hovädzieho mäsa môžu obsahovať vysoký podiel nasýtených tukov, toto mäso môže byť súčasťou zdravej výživy. Najzdravšie druhy hovädzieho mäsa sú byvolie a bizónie mäso, ktoré majú dokonca nižší kaloricky podiel a vyšší podiel bielkovín ako kuracie. Na prípravu steaku odporúčam použiť sviečkovú, bok alebo horné pliecko. Rebierka a všetky časti, ktoré majú mramorovaný vzhľad patria k častiam, ktoré majú vyšší podiel tukov.

Bravčové mäso

Pri kúpe bravčového mäsa by ste si mali vyberať iba mäso s minimálnym obsahom tuku, iným druhom bravčového mäsa, ako aj výrobkom z tohto mäsa by som vám radil vyhýbať sa, pretože práve tu sa stretávame s najvyšším podielom cholesterolu a nasýtených tukov.

„Ozdravenie“ mäsa

Ak sa vám už náhodou podarilo kúpiť mäso s vysokým podielom tukov, snažte sa odstrániť všetok viditeľný tuk. Pri jedení používajte nízkotučné marinády a zdravú tepelnú úpravu, ako napríklad grilovanie, rožnenie, pečenie alebo varenie. Pri varení mletého mäsa z panvice vylejte prebytočný tuk a mäso vždy osušte papierovou utierkou.

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (rakratchada torsap)

Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (1)

Diskusia k článku - Mäso a športovci. Aké zvoliť a akému sa vyhnúť?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

powerfood
powerfood
 15.5.2014 8:15

Zdravim sportovych nadsencov...Neviem ci je to len moj dojem, ale cely tento clanok vyznieva, trosku nizkotucne. Urcite suhlasim, ze ide o kvalitu masa, a ked si nie sme isty (napr. pri bravcovom z obchodu), tak je najlepsie odstranit co najviac tuku. Avsak ja sportujem, aj intenzivne a aj vytrvalostne a prave vdaka kvalitnemu tuku z bravcovej masti, ci aj domaceho kuracieho mozem ziskat dostatocnu zasobu kalorii pre optimalnu regeneraciu. Aky je Vas nazor na to, ze v podstate, mnoho ludi uz aj cvici o dusu, ale ich kaloricky prijem je nizsi ako by potrebovali pre optimalne fungovanie mozgu, regeneraciu a rast/udrziavanie svalovej hmoty. Ako riesite problemy s travenim bielkovin, ktore mozeme sledovat u mnohych ludi, aj kvoli stresu?

 

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 977
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.