16. MAR 2014

Leptín. Hormón, ktorý stojí za vaším hladom

Leptín je hlavný hormón v tele, ktorý riadi pocit hladu a sýtosti. Tvoria ho tukové bunky, aby mozgu povedali, či ich je dosť a či sú primerane veľké. Predstavuje akúsi „rozhľadňu“ (bránu) metabolizmu tukov, pomocou ktorej mozog sleduje a hodnotí, koľko energie organizmus má a následne udržuje energetickú rovnováhu v tele, a reguluje hlad.

Udržiavanie energetickej rovnováhy a regulácia hladu

Telo tieto úlohy vykonáva troma cestami : tým, že pôsobí proti účinkom neuropeptidu Y, ktorý zvyšuje chuť do jedla a znižuje energetický výdaj (pôsobí opačne ako leptín), tým že pôsobí proti účinkom anandamidov (zvyšujú chuť do jedla), alebo tým, že podporuje produkciu a-MSH, ktorý znižuje chuť do jedla.

Leptínová rezistencia

Leptín je hormón produkovaný tukovými bunkami, čo značí, že obézni ľudia ho majú nadbytok. Mal by preto signalizovať, že telo ma prijímať menej jedla a váha by sa mala normalizovať. Táto teória je výborná, ale v skutočnosti to väčšinou nie je tak. Väčšina obéznych ľudí má totižto vytvorenú rezistenciu na leptín, čo znamená, že človek zje nadmerné množstvo jedla, ale telo si stále myslí, že hladuje, a tak je viac a viac.

Faktory, ktoré prispievajú ku vzniku leptínovej rezistencie

Tak, ako pri všetkých hormonálnych ťažkostiach, aj leptínová rezistencia je zložitý problém, ktorý nemá žiadnu singulárnu príčinu, avšak existuje veľa faktorov, ktoré ho môžu negatívne ovplyvniť : nadmerná spotreba fruktózy (hlavne vo forme glukózo-fruktózového sirupu), vysoká úroveň stresu, nedostatok spánku, spotreba veľkého množstva jednoduchých sacharidov, obilia a lektínu.

Ako využiť leptín pri chudnutí

Aby vám nejaká zmena v stravovaní pri chudnutí pomohla využiť účinok leptínu, je dôležité, aby ste neboli nikdy hladný. Možno sa vám to zdá nepochopiteľné, ako môžem schudnúť, keď budem stále jesť, ale je to tak. Samozrejme, nehovorím, že máte jesť čokoľvek alebo sa prejedať potravinami, ktoré spôsobujú obezitu. Keď sa však budete „prejedať“ tými zdravými potravinami, nezostane vám minimálne miesto na tie zlé.

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (ambro)

Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Leptín. Hormón, ktorý stojí za vaším hladom

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 972
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.