15. JAN 2015

L-karnitín ako pomocník pri spaľovaní tukov

L-karnitín pomáha spaľovať tuky. Na rozdiel od iných spaľovačov tukov nefunguje tak, že privedie telo do stresu (tak ako kofeín alebo efedrín), tým pádom nemá žiadne vedľajšie účinky a jeho užívanie je bezrizikové.

 

Čo je to L-karnitín

Ide o látku, ktorá sa v tele prirodzene vyskytuje. Jeho úlohou je stimulovať transport mastných kyselín s dlhým reťazcom cez membránu mitochondrií. Dochádza k aktivácii enzýmu karnitín acyltransferáza a ten prenáša jednu skupinu tukových molekúl k hydroxylovej skupine L-karnitínovej molekuly, čím vznikne O-acyl karnitín ester, ktorý už môže prejsť mitochondriálnou membránou. Keď sa do mitochondrií dostane, dôjde k zvýšeniu hladiny enzýmu karnitín acyltransferázy a výsledkom je vznik ATP (ATP je látka, ktorú svaly využívajú ako okamžitý zdroj energie).

Okrem toho pri použití L-karnitínu dochádza aj k rýchlejšiemu prenosu kyslíka do buniek. Pri dostatočnej suplementácii teda majú svalové bunky k dispozícií viac ATP a kyslíka, a táto energia pritom vzniká z tuku.

Podmienky potrebné na najlepšie účinky L-karnitínu

  • L-karnitín má pre vás zmysel iba vtedy, ak vykonávate určitú fyzickú aktivitu dlhšie ako 40 minút. Môže to byť aj rýchlejšia chôdza. 
  • Ideálne množstvo koncentrovanej formy je od 0,5 g až do 4 g.
  • Lepšie funguje pri dostatočnom prísune vzduchu (nie ste toľko zadýchaný, aby ste nemohli hovoriť).

Odporúčame: Das gesunde Plus L-karnitín tekutý, 7 ampuliek na pitie:  podporuje látkovú výmenu a zohráva tak významnú úlohu pri spaľovaní tukov. Vysoko koncentrovaný roztok L-karnitínu  v tekutej forme je vhodný na rýchle a ľahké užívanie. Prípravok je s pomarančovou príchuťou. Zakúpite v sieti dm drogerie markt. 

dm karnitín

Suplementácia L-karnitínom

Užívanie L-karnitínu zabezpečuje:

  • zvýšené využitie tukov ako zdroja energie pri aeróbnej záťaži a z toho vyplývajúci lepší fyzický výkon alebo redukciu nadváhy
  • zlepšenie tvorby ATP v Krebsovom cykle
  • zlepšenie metabolizmu vetvených aminokyselín BCAA
  • nníženie hladiny kyseliny mliečnej vo svaloch a krvi a tým pádom ku rýchlejšej regenerácií
  • zlepšenie tvorby thyroidných hormónov
  • zníženie amoniaku v krvi
  • lepšiu neutralizáciu voľných radikálov

Okrem toho má kladný vplyv na imunitné reakcie organizmu, chráni srdce a u mužov dokonca zlepšuje tvorbu spermií.

V akej forme prijímať L-karnitín

Je ho možné prijímať vo forme roztoku alebo kapsúl. Odporúčam zvoliť roztok. Dôvodom je fakt, že čistá báza L-karnitínu má vysokú hydroskopičnosť (schopnosť viazať vlhkosť). To znamená, že čistý L-karnitín je technicky nemožné tabletovať, ak sa nemá riskovať degradácia produktu.

Ak budete preferovať pevnú formu, musíte sa zmieriť s tým, že nekupujete čistú bázu L-karnitínu, ale L-karnitín vo forme soli, ktorá je síce stabilná, ale obsah čistého L-karnitínu je iba okolo 50-70 %.

Ako dávkovať L-karnitín

Dávkovanie je veľmi variabilné a záleží na tom, aký efekt očakávate. Či je to zlepšenie zdravotného stavu, redukciu nadváhy alebo podporu športového výkonu. Ak chcete iba prevenciu, dostatočná dávka je 0,5 g denne. Pri redukcii hmotnosti smerom dole je treba trochu pritlačiť a zvýšiť dávku na dvoj- až trojnásobok. No a pri zlepšovaní športového výkonu už naozaj nemôžete šetriť. Adekvátna dávka je až 2-4 gramy. Mal by sa vždy konzumovať nalačno. Veľmi vhodné je prijať L-karnitín asi pol hodiny pred fyzickým výkonom.

L-karnitín je dobrou voľbou spaľovača tukov, vždy však pôjde iba o doplnok stravy, ktorý zlepší odbúravanie tukov iba o 5 až 15%.

Odporúčame: Das Gesunde Plus L-karnitín + horčík, 60 ks: výživový doplnok podporujúci látkovú výmenu. Horčík podporuje normálnu funkciu svalov a nervov. Okrem toho je tiež nevyhnutný na zachovanie elektrolytickej rovnováhy organizmu a zdravých kostí. Zakúpite v sieti dm drogerie markt. 

dm drogerie karnitin 1

Odporúčame prečítať: Ako zlepšiť spaľovanie tukov pri cvičení


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - L-karnitín ako pomocník pri spaľovaní tukov

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 971
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.