Kreatín a jeho vplyv na zdravie

Ak máte k dispozícií kreatín, jeho užívanie vám môže byť naozaj k úžitku. Určite by ste však nemali mať priveľké oči, pretože hoci vám pozitívne výsledky prinesie, nebudú až také výrazné a okrem toho môže so sebou priniesť aj určite riziká.

Kreatín a jeho vplyv na zdravie
Zdroj: Klimkin, Pixabay.com, CC0
25. JAN 2018

Čo je to kreatín a ako funguje v tele

Kreatín je dôležitým zdrojom chemickej energie pre svalovú kontrakciu.

Je to prirodzene sa vyskytujúca aminokyselina, ktorá sa v tele tvorí z glycínu, arginínu a metionínu. Táto syntéza prebieha v pečeni, podžalúdkovej žľaze a v obličkách. Po vzniku sa transportuje do svalov, srdca a mozgu, kde je využívaný, ako zdroj energie.

Energia pre svalovú kontrakciu pochádza z vnútrosvalových zásob ATP a rôznych procesov obnovy ATP. Počas vysoko intenzívnej činnosti (záťaže) dochádza ku prudkému poklesu zásob ATP vo svaloch a tým pádom je potrebná aj jeho rýchla obnova (pomocou resyntézy). Jednou z možností je reakcia kreatínfosfát, pri ktorej prebehne vratná fosforilácia, počas ktorej je poskytnutá fosfátová skupina na tvorbu ATP.

Pozitíva, ktoré z kreatínu vie vaše telo vyťažiť

  • intenzívnejší tréning vďaka zvýšenej produkcii ATP vo svalových bunkách,
  • zväčšenie svalového objemu, v dôsledku schopnosti viazania vody,
  • zvýšenie zásob kreatínfosfátu, ktorý slúži ako rezerva a zdroj energie,

 

Možné riziká, ale k ich prejavu môže dôjsť iba pri dlhodobom užívaní

  • vznik obličkových kameňov,
  • žalúdočné problémy,
  • problémy s obličkami.

 

Ako dávkovať kreatín

Prijímajte 0,03g kreatínu na 1kg vašej telesnej hmotnosti s 1,5 dcl vody alebo pomarančového džúsu. Užívajte ho každý deň po dobu 6 týždňov a následne ho vysaďte na 2-3 týždne.

Užívanie kreatínu je vhodné tak pre ženy, ako aj pre mužov, pretože ide o jeden z najlepších a najefektívnejších doplnkov výživy na zlepšenie fyzického výkonu. Ak ho budete užívať tak, ako som popísal vyššie, prinesie vám iba pozitívne zlepšenie tréningových výsledkov. Patrí medzi top doplnky výživy, a preto vám ho iba vrelo odporúčam. 


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Kreatín a jeho vplyv na zdravie

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 1823
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.