6. FEB 2014

Kedy je ešte svalovica v poriadku, a kedy prestať s cvičením?

Boľavé svaly? Neprestávajte cvičiť! Svalová horúčka (svalovica) nie je váš zdravotný nepriateľ, samozrejme, pokiaľ ste to s pohybovou aktivitou neprehnali tak, že bolesť svalov je nezvládnuteľná. Aj v tomto prípade totižto platí, že všetkého veľa škodí.

Neskorší nástup prijateľnej bolesti svalov po cvičení je prirodzený a znamená, že vaše svaly sú stále silnejšie. Začiatok každého cvičebného programu môže byť náročný. Po účasti na cvičebnom programe je normálne prežiť bolesť svalov, pretože aj vaše telo (svaly) sa stretli s niečím novým, čo ešte nepoznali, na čo, samozrejme, reagujú. Bolo by veľmi jednoduché, keby zareagovali hneď svojím zväčšením. Je dôležité spomenúť, že svalovica nie je spôsobovaná kyselinou mliečnou alebo laktátom, ako sa v minulosti predpokladalo. Svalovicu spôsobujú mikrotrhliny na svalových vláknach, ktoré vykonávali záťaž, na ktorú neboli naučené. Sú to malé zápalové procesy, ktoré menia normálny biochemický stav vo svaloch.  

Kto sa môže tešiť na svalovicu?

Svalovú bolesť mávajú všetci tí, ktorí sa po dlhej prestávke vracajú späť k cvičeniu. Môže ju tiež spôsobiť nový štýl cvičenia (TABATA, HIIT, ...), nové cviky, nová záťaž, na akú ste neboli zvyknutí. 

Ako bojovať so svalovicou?

Nemali by ste ju liečiť oddychom, myslím si, aj viem, že to je to najhoršie, čo môžete urobiť. Najlepšie riešenie je šetrný pohyb v podobe pohybu, ktorý vám svalovicu spôsobil. Je však dôležité aj správne načasovanie, pretože nie vždy sa svalovica dostaví ihneď po cvičení. U mňa sa napríklad prejavuje až obdeň, čo znamená, že keď v pondelok cvičím biceps, tak až v stredu vykonávam šetrný pohyb na biceps.

Výhody svalovice

Svalovica je okrem bolesti sprevádzaná aj zvýšeným vylučovaním rastového hormónu, ktorý je v otázkach zdravia nenahraditeľný. Napríklad zvyšuje syntézu bielkovín (prirodzený anabolický proces), zvyšuje spaľovanie podkožného tuku, posilňuje kĺbové púzdra a šľachy, zvyšuje odolnosť voči chorobám.

Čo robiť, ak je svalovica neznesiteľná

Veľa sa už toho urobiť nedá, ale nehybnosťou, len predlžujete dobu regenerácie. Vždy bude lepšia aj iba obyčajná chôdza, jazda na bicykli alebo opatrný strečing, ako sedenie pri televízore. Strečing je okrem iného vhodné vykonávať aj po každom tréningu, okrem toho, že pomáha regenerovať namáhané svalové vlákna (odplavovanie nahromadených odpadových látok vo svaloch, upokojenie CNS,...) dokáže ich aj predlžovať.

Ako som spomínal na začiatku, všetkého veľa škodí, a tak to je samozrejme aj so svalovicou. Niektoré bolesti svalov totižto môžu byť aj príznakom vážneho zranenia. Ak teda bolesť svalu neustúpi počas týždňa, tak sa určite poraďte so svojím lekárom.


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Kedy je ešte svalovica v poriadku, a kedy prestať s cvičením?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 977
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.