12. MÁJ 2014

Jar: správny čas na otužovanie? Ako začať?

Myslím, že sa všetci zhodneme na tom, že posilňovanie obranyschopnosti organizmu má zmysel. Imunita je síce ľudskému organizmu prirodzená, ale občasné umelé posilňovanie jej môže byť len a len prospešné. K najlepším formám posilňovania imunity patrí otužovanie a práve o tomto type si dnes povieme viac.

Otužovanie

To, že otužovanie je zdraviu prospešná vec, určite všetci viete. Tak ako svaly, kosti a ostatné časti tela, tak aj imunitný systém sa oslabuje, ak nie je často trénovaný. Svaly a kosti sa dajú trénovať pravidelným pohybom a imunitný systém práve otužovaním. Otužovať sa môžete rannou studenou sprchou, alebo naopak saunovaním. Otužovanie je založené na tom, že navodíte telu situáciu, ktorá ho mierne stresuje, teda ho prechodne bude činiť náchylnejším na infekcie. Ak sa bude organizmus do tohto stavu dostávať pravidelne a v správnej miere, bude sa posilňovať.

Kedy začať s otužovaním

Pokiaľ vám má byť otužovanie organizmu niečo platné v zime, keď udrie chrípková sezóna a váš imunitný systém bude vystavený útokom zo všetkých strán, musíte sa otužovať dlhodobo a pravidelne. Preto je najvhodnejšou dobou na začatie s otužovaním práve jar, pretože budete mať dostatok času sa pripraviť na nasledujúcu zimu. Otužovanie studenou vodou je najvhodnejšie vykonávať každý deň ráno po zobudení a saunovanie asi tak jedenkrát za týždeň.

Ako začať s otužovaním

Ak ste sa rozhodli venovať otužovaniu začnite zľahka, postupne a buďte vytrvalí. Pravidelnosť a dlhodobosť je totižto pre efektivitu otužovania nesmierne dôležitá. Pri prvom otužovaní sa nesnažte vystavovať žiadnemu extrému, pretože jeho účinok by bol úplne opačný (získali by ste iba nepríjemné nachladnutie). Začať môžete jednoducho tak, že si znížite teplotu v miestnosti na 20°C bez toho, aby ste si obliekli mikinu, v noci si necháte otvorené okno a ráno sa pri otvorenom okne rozcvičíte.

Studená sprcha

Ak sa vám vyššie uvedené činnosti javia ako úplne prirodzené, môžete začať s otužileckým sprchovaním. Prvýkrát si nikdy nepustite na telo ľadovú vodu! Ak vám je studená voda stále nepríjemná, začať môžete iba umývaním sa špongiou alebo uterákom namočeným v studenej vode. Pri sprchovaní studenou vodou je dobré začať na teplote, ktorá je vám ešte príjemná a postupne vodu ochladzovať, až kým nepotečie studená voda. Sprchovať sa vždy začínajte od nôh a pokračujte k hlave a zo začiatku neprekračujte dobu sprchovania v trvaní jednej minúty.  Následne je už dôležité iba vydržať (prvý efekt môžete očakávať asi tak po mesiaci) a otužovať sa pravidelne. Ak s otužovaním prestanete, telo si veľmi rýchlo odvykne a vy budete musieť so všetkým začať odznova.

Dúfam, že dnešným článkom som vám aspoň trochu priblížil klady otužovania, a že s ním aj začnete. Pamätajte vždy na to, že otužovanie je životný štýl, vďaka ktorému urobíte niečo pre svoje zdravie a budete sa cítiť oveľa lepšie.


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Jar: správny čas na otužovanie? Ako začať?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 977
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.