5. APR 2017

Hitom cvičenia sa stáva funkčný tréning

Jakub Chudý

Funkčný tréning je v dnešnej asi najčastejšie skloňovaným typom tréningu v oblasti zdravia a fitness. A prečo?

Každý jeden  osobný tréner ponúka okrem mnoho ďalších typov tréningov aj funkčný tréning. Aký to teda ten funkčný tréning je? Čo musí spĺňať tréning aby mohol získať prívlastok funkčný? Odpovede na tieto otázky sa pokúsim zodpovedať nižšie v článku. 

Čo znamená funkčnosť pohybu?

Najnovším trendom vo fitness priemysle je opúšťanie od izolovaných cvičení na strojoch a snaha o zaraďovanie komplexných, viackĺbových cvičení do tréningových programov, vykonávaných prevažne v stoji. Toto mnoho trénerov považuje za funkčnosť. Nie sú ďaleko od pravdy, no bohužiaľ je to o niečo zložitejšie. Funkcia jednotlivých kĺbov nášho tela je často diametrálne odlišná. Zatiaľ čo jeden vyžaduje dostatočnú pohyblivosť, druhý vyžaduje patričnú stabilitu. Dnešný sedavý spôsob života nám však tieto funkcie značne obmedzuje. Funkčný tréning by teda mal toto všetko brať do úvahy a snažiť sa v prvom rade podporiť funkciu jednotlivých kĺbov izolovane a vytvoriť tým podmienku k zvládnutiu nasledujúcich komplexných, viackĺbových cvičení.

rds

Za najdôležitejšie segmenty nášho tela, ktoré vyžadujú izolovaný prístup sú napríklad ramenný pletenec, drieková chrbtica, bedrový kĺb. Vo všeobecnosti si rameno vyžaduje dobrú kĺbovú pohyblivosť za účasti dostatočnej stability lopatky. Drieková časť chrbtice si zas vyžaduje veľmi dobrú stabilitu, v opačnom prípade sú častým sprievodným javom nedostatočnej stability driekovej chrbtice bolesť krížov. Nemenej dôležitými sú aj svaly bedrového kĺbu, ktoré podporujú správnu funkciu kolena, členku a chodila.  

rds

Bezbolestný pohyb

Funkčný tréning teda nie sú len drepy, mŕtve ťahy, zhyby a kľuky. Zatiaľ čo jedno cvičenie môže byť pre niekoho funkčné, pre iného môže byť devastačné. Funkčný tréning je teda sofistikovaný výber cvičení, ktoré zabezpečia to, aby sme aj komplexné viackĺbové cvičenia vykonávali technicky správne, bez zbytočného preťažovania kĺbov, ktoré sú pri nich najviac zaťažované a nespôsobovali si bolesti, teda podporovali pohybový aparát v jeho funkcii. Funkčný tréning môžeme nazvať aj inteligentným posilňovaním, ktoré vyžaduje hlboké znalosti trénera v oblasti anatómie celého pohybové systému.  Funkčný tréning by mal podporovať naše telo v tej funkcii na ktorú bolo stvorené.... a tou je bezbolestný pohyb. 

Ak chcete vyskúšať funkčný tréning, navštívte hodinu trénera Jakuba Chudého v Riverpark Dance School


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Hitom cvičenia sa stáva funkčný tréning

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Podujatia

ďalšie ponuky
Vložiť podujatie môžu len registrovaní užívatelia.
Registrovať | Prihlásiť
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 1399
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.