24. OKT 2013

Cvičiť ráno nalačno alebo nie?

Veľa ľudí si myslí, že si tréningom na lačno hlavne pomôžu odbúrať nejaký ten „faldík“, pretože telo má nedostatok energie z cukrov a bude musieť páliť tuky. Avšak ide o chybné tvrdenie! Na tuky síce tiež príde, ale bohužiaľ predovšetkým na bielkoviny, čo je doslova devastačný proces. Navyše na ich spätnú resyntézu telo potrebuje oveľa viac energie a my preto cez deň toho zjeme oveľa viac, ako by nám stačilo za normálnych okolností. Tréning na lačno by som teda neodporúčal ani diétarom a už vôbec nie športovcom.

Ako to teda prebieha, ak vyrazíme na tréning na lačno?

Tréningom nemyslím pätnásť minútovú rozcvičku, ktorú ešte vykryjú posledné zásoby glykogénu vo svaloch a v pečeni. Je nutné si uvedomiť, že naše telo v noci nespí. Mozog odpočíva, ale beží tzv. bazálny metabolizmus a ten neustále spotrebúva energiu, ktorú v noci nemáme možnosť dopĺňať. Ráno sú teda naše glykogénové zásoby takmer prázdne a telo ich potrebuje doplniť.

Ak my ale v tej chvíli vyrazíme na tréning a spotrebu energie ešte niekoľko krát zvýšime, po chvíli sú zásoby glykogénu na nule a telo musí energiu niekde brať. Vyplavuje sa katabolický hormón kortizol a telo začína spotrebovávať vlastné bielkoviny (svaly) tým, že ich rozkladá a z dobre známych aminokyselín (BCAA) berie energiu pre náš tréning. Postupne sa síce naštartuje i tukový metabolizmus, avšak katabolický metabolizmus už zašiel príliš ďaleko.

Raňajky pred ranným tréningom

Pred tréningom je nutné kvôli hore spomenutému, stratenú energiu doplniť nejakými rýchlo vstrebateľnými sacharidmi (nemusí to byť nič veľkého, stačí banán alebo müsli tyčinka). A aj pri tréningu by sme mali priebežne, napríklad vo forme nápoja malé množstvo sacharidov doplňovať, hlavne pokiaľ ide o niečo dlhého alebo náročného. Pokiaľ si pred dlhým ranným tréningom dáme aj nejaké BCAA určite tým nič nepokazíme a naopak ochránime len vlastné svaly.

Pokiaľ si ale idete iba zabehať na 15 minút, dá sa to zvládnuť aj z posledných zásob glykogénu a vám sa krásne naštartuje metabolizmus.

Raňajky po tréningu

Jedlo po tréningu však už musí byť výdatné, bohaté na všetky živiny a aj pestré. Vhodné sú vločky s kúskami ovocia a praženica s celozrnným rohlíkom. Ak vám vločky veľmi nechutia, tak si ich môžete rozmixovať s proteínom a vzniknutú zmes zriediť vodou, tak aby sa dala vypiť, čím vám odpadne dlhé sedenie pri miske s vločkami, ktoré skoro nikto nemá rád, pretože nechutia dva krát dobre.


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Cvičiť ráno nalačno alebo nie?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 977
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.