Cvičenie v skupine zaberá viac

Katarína Mayer

Je možné, že ak ste fitness samotár, oberáte sa o niektoré výhody fyzického pohybu. Nový výskum potvrdil, že potenie, spaľovanie a „makačka“ v skupinách, môže celkovému zdraviu prospieť viac.

Cvičenie v skupine zaberá viac
Zdroj: Tracied/Pixabay.com, CC0
29. DEC 2017

Vedci testovali prínosy cvičenia na populácii žijúcej pod veľkým stresom - študentoch medicíny, ktorých rozdelili do troch skupín. Prvá skupina musela absolvovať minimálne jeden 30-minútový skupinový tréning zameraný na stred tela (core) a posilňovanie.

Ďalšia skupina pozostávala zo sólo cvičiacich, ktorí samostatne trénovali aspoň dvakrát týždenne. V poslednej skupine, študenti necvičili vôbec, a ich jediným pohybom bola chôdza alebo bicyklovanie za účelom bežných presunov počas dňa.

Skupinové cvičenia zabralo

Výskum sa zameral na benefity fyzické, psychické, ako aj emočné. Po 12 týždňoch, prvá skupina zaznamenala zlepšenie vo všetkých troch oblastiach. Jej členovia zároveň potvrdili zníženie miery prežívaného stresu. So stresom sa vysporiadali aj študenti v druhej skupine. Tí však nedosiahli žiadne ďalšie zlepšenie napriek tomu, že cvičili v priemere o hodinu týždenne viac ako v prvej skupine.

V tretej skupine nenastali žiadne zmeny. Aj napriek tomu, že išlo o malú štúdiu, ktorej sa zúčastnilo iba 69 študentov, skupinové cvičenie jednoznačne prinieslo účastníkom najviac výhod.

Nie každé skupinové cvičenie však prospieva zdraviu rovnako. Tím Univerzity v Nebraske, pod vedením profesora Eastabrooksa, preveril dôkazy zo 44 štúdií, ktoré skúmali prínosy jednotlivých foriem cvičenia. Poukázali na to, že športovanie v skupinách má najväčší prínos pri tímových tréningoch. Ak sa účastníci poznajú, majú vytvorené priateľské väzby a zdieľajú spoločný cieľ, dosahujú vyššiu kvalitu života, lepšie výsledky a ostanú cvičeniu verní, prosto vytrvajú.

Kedy skupina funguje

Profesor Eastabrooks tvrdí, že skupinové cvičenia sú zvyčajne efektívne, iba ak sú ich súčasťou dynamické tímové stratégie – vzájomná spätná väzba, priateľské súťaženie, spoločný cieľ, ale aj rozprávanie sa medzi členmi skupiny.

Tímovú dynamiku zrejme nenájdete na typických hodinách skupinových cvičení, kde väčšinou cvičíte len vedľa seba, nie spoločne.

Z vlastných skúsenosti však viem, že práve takéto aktivity – či už je to zumba, aerobik alebo iné – sú veľmi motivačné. Ak teda neviete ako nakopnúť svoj fitness, skúste nejakú hodinu s priateľmi.

No ak sa vám ale nechce potiť v miestnosti plnej cudzích ľudí, vyrazte si zabehať alebo si kľudne zacvičte aj sami doma podľa nejakého videa. Napokon, najdôležitejší pre vaše fyzické aj mentálne zdravie, je pohyb samotný.

 


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Cvičenie v skupine zaberá viac

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 1914
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.