22. FEB 2017

Cvičenie bez výsledkov – prečo to bez správnej stravy nejde?

redakcia

Ak si vravíte, že ste so svojím telom skúšali spraviť čokoľvek, no aj tak to nikdy nevyšlo, nehádžte flintu do žita. 

Veľmi častou, pritom zásadnou chybou, býva neznalosť toho, čo naše telo potrebuje, aby cvičenie nevyšlo nazmar. Táto informačná medzera nám bráni prepracovať sa k vysnívanému aktívnému životnému štýlu, ktorý prináša viditeľné výsledky. Prečítajte si viac o tom, ako nám proteíny, vláknina a vitamíny pomáhajú v ambícii cvičiť efektívne.

Vrcholoví športovci majú v stravovaní jasno, a to najmä vďaka hĺbkovej analýze toho, čo je pre ich telo z hľadiska výživy najlepšie. Pre ľudí bez plateného kondičného trénera, ktorý by im jedálniček efektívne optimalizoval, ostáva iba samoštúdium nevyhnutných potravinových zdrojov. Väčšina cvičiacich má pritom na začiatku dva ciele: schudnúť, alebo, naopak, nabrať. Priblížme preto tieto dva uhly pohľadu jednotlivo, pričom si objasníme dôležitosť správnych surovín, na ktoré by sme v súlade s naším cieľom nemali zabúdať.

Význam proteínov pre naše svalstvo

Denný prísun proteínov, resp. bielkovín, je nevyhnutný pretože sú zdrojom aminokyselín – ide o základnú stavebnú zložku našich svalov i tkanív. Ľudské telo pritom proteíny nedokáže skladovať v nadbytku, čím sa význam ich pravidelného príjmu ešte zvyšuje. Nájdeme ich v rôznych druhoch mäsa, rybách, či mliečnych výrobkoch. Prečo je ale zvýšený príjem proteínov špeciálne pri športe dôležitý?

Počas fyzickej záťaže dochádza k jeho miniatúrnym poškodeniam svalových vlákien. Ich následná obnova je zabezpečovaná práve aminokyselinami získanými z proteínov, ktoré sa zároveň starajú o tvorbu nových vlákien, aby následnú fyzickú aktivitu svaly zvládli s menším rozsahom poškodenia. A tento kolobeh sa skrýva za zväčšovaním svalstva – opakovaným trhaním a následným obnovovaním svalových vlákien prostredníctvom aminokyselín získaných z proteínov.

Čím väčšiu námahu človek vyvýja, tým väčší prísun proteínov potrebuje. Odborníčka na výživu Evka Blaho hovorí: „U každého jednotlivca je príjem bielkovín individuálny, závisí od stavby tela, fyzickej aktivity, veku, zdravotného stavu, ale príjem bielkovín by mal tvoriť 15 až 20 % z celkového príjmu kalórii. Pre bežného zdravého jedinca by to malo byť 0,75 g na kilo telesnej hmotnosti.“

Najlepšie je ich prijať prostredníctvom pevnej stravy, pri nedostatku času či potravín je ale vhodné doplniť živiny prostredníctvom doplnkov stravy, napríklad proteínových tyčiniek. Pri proteínových doplnkoch si však treba dobre vyberať: „Proteínové tyčinky sú vhodnou občasnou alternatívou, treba si však odsledovať obsah tyčinky s dôrazom na kvalitu bielkovinovej zmesi a nízky obsah nežiaducich látok, ako sú umelé sladidlá či farbivá," dodáva odborníčka.

Náš tip: TEKMAR SPORT PROTEIN BAR obsahujú veľmi kvalitnú zmes bielkovín. Sú určené pre ľudí so zvýšenou fyzickou aktivitou, ale aj pre ľudí vyznávajúcich zdravý štýl stravovania. V príchutiach čokoláda, vanilka, jahoda a brusnica a výbornej spotrebiteľskej cene ich nájdete v širokej distribúcii.

tekmar 1tekmar 2

tekmar 3tekmar 4

Vláknina – pomocník v boji proti nadváhe

Vláknina má pre naše telo mnoho zdravotných benefitov – stabilná hladina cukru v krvi, správne fungovanie čriev či znižovanie hladiny cholesterolu. Na rozdiel od aminokyselín, ktoré sa trávením proteínov dostávajú do telesných tkanív, vláknina v zažívacom trakte pobudne, až kým neprejde úplne z tela von. Navyše na seba viaže vodu, čím výrazne zapĺňa žalúdok. Práve tieto faktory vyvolávajú dlhší pocit sýtosti. Kombinácia vlákniny a pohybu je preto ideálnou cestou k zhadzovaniu nadbytočných kíl. Medzi potraviny s vysokým obsahom vlákniny radíme napríklad zeleninu, ovocie, ryžu či ovsené vločky, orechya cícer.

Nezabúdajte na vitamíny

Cvičenie, resp. akákoľvek zvýšená fyzická aktivita, zrýchľuje ľudský metabolizmus, následkom čoho ľudské telo prichádza o vitamíny. Avšak práve vďaka vitamínom je telo schopné odbúravať voľné radikály (vitamíny A, E, C, a B), tvoriť energiu (vitamíny B1, B2, B12), obnovovať poškodené svaly a šľachy (vitamín B6), transportovať kyslík ku svalom a oxid uhličitý zo svalov (vitamín C) a mnohé ďalšie dôležité funkcie, ktoré si možno ani neuvedomujeme.

Všetkého veľa škodí, a preto napríklad pri nadmernej konzumácii už spomenutých proteínov, bude zbytočne dochádzať k vyčerpávaniu zásob vitamínov, čo súvisí so zrýchleným trávením. Ide najmä o vitamíny skupiny B a vápnik. Ich nedostatok sa môže podpísať na znížení svalovej regenerácie i celkovej imunity organizmu. Súhrnne, vyššie fyzické výkony vyžadujú zvýšené dávky proteínov, čo nevyhnutne predpokladá aj vyšší prísun vitamínov. 

Aj na základe toho je vhodným riešením využívanie doplnkov stravy. Možnou alternatívou sú napríklad proteínové tyčinky, v ktorých nájdeme všetko v jednom. Dopĺňajú proteíny i vitamíny, navyše naše telo obohatia o vlákninu, sacharidy a minerály. Aby však boli užitočné, je potrebné dbať ich správne začlenenie do jedálnička. Aj v deň, počas ktorého nevykonávate cvičenie, môže byť proteínová tyčinka náhradou rýchlych raňajok alebo poobedňajšieho snacku, keďže vás skvele nasýtia a nabijú energiou. Netreba to však preháňať a pozerať na to, že hlavným prísunom proteínov, vlákniny a vitamínov je pestrá strava. Zároveň netreba zabúdať na to, že úprava stravy ide ruka v ruke s pravidelnou fyzickou aktivitou.

Zdroj: tekmar.sk

Viac o TEKMAR SLOVENSKO, s.r.o. – „Poznáme recept na najlepšie tyčinky“

TEKMAR viac ako 20 rokov ponúka produkty v súlade s trendom zdravého životného štýlu a zdravej výživy každému, kto chce viac a každému kto potrebuje viac. Predstavuje súlad moderného, aktívneho spôsobu života a zdravej výživy. Každý produkt spojený s logom TEKMAR prináša kvalitu, inovatívnosť a originalitu. Je výsledkom vízie priniesť spotrebiteľovi komplex benefitov a zároveň výrobok bohatý svojim obsahom a chuťou. Mnohé z nich sa stali, na základe nezávislých hodnotiteľov top produktami v segmente.

S cieľom využitia poznatkov vedy a výskumu sme vytvorili excelentné Centrum zdravia, pre vývoj najmä funkčných potravín. Na vývoji nových typov tyčiniek sa tak podieľa tím kvalifikovaných pracovníkov v spolupráci s prizvanými odborníkmi z rôznych oblastí vedy a výskumu. Výsledkom tejto spolupráce je uvedenie nových tyčiniek pre retailové distribučné kanály i segmet lekární a drogérií, športovej výživy, gastra a horeca. Pod názvom GreenLine vzniká postupne rada inovatívnych výrobkov s pridanou hodnotou. Technologický vývoj nových receptúr müsli tyčiniek so živými probiotickými kultúrami, vybilancovaných proteínových tyčiniek a sypkých zmesí s využitím plnohodnotných rastlinných surovinových zdrojov, vznikol na základe širokej spolupráce našich odborníkov, vedcov a dodávateľov. V úzkej spolupráci s vedeckými partnermi kontinuálne vyvíjame originálne výrobky s obsahom nutrične významných látok, ktoré sa vďaka svojej vysokej kvalite, vyváženosti a širokej škále príchutí stávajú neoddeliteľnou súčasťou dňa aktívnych ľudí.

Zdroj: PR

Zdroj foto: goodfon.su


DISKUSIA K ČLÁNKU (1)

Diskusia k článku - Cvičenie bez výsledkov – prečo to bez správnej stravy nejde?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

Marek Fit
Marek Fit
 3.3.2017 16:16

Ako je to s jedením pri cvičení, to je nekonečná debata. Vedci a odborníci niečo zistia, o pár rokov sa zasa príde na to, že to bolo zlé... Najviac sa mi overilo, keď klientom radím, že všetkého s mierou. Aj tak väčšina z nich nie je schopná dodržiavať prísne jedálničky. Často riešim aj problém s tým, kedy jesť. Dlho som s týmto experimentoval a neplatí žiadne predpísane pravidlo na každého rovnako. Sú ale nejaké základy, ktoré platia, ale je ich málo. Také píšu aj v tomto článku: http://zdrava-medicina.sk/magazin/ranne-rozhodnutia-co-jest-pred-cvicenim-nom/ . Takéto tyčinky proteínové sú ale super, často ich jedávam :) Málo tuku, veľa proteínov. To je vždy dobré znamenie :D

 

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 1348
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.