10. JUL 2015

Chcem jesť zdravo a cvičiť, ale chýba mi motivácia. Čo s tým?

Aj vy ste si desiatky ráz povedali, že by ste chceli zdravo jesť a pravidelne cvičiť, no zostalo iba pri slovách? 

Jarmila patrí do skupiny žien, ktoré túžia po krásnej postave. Pravidelne rozpráva o tom, ako začne chudnúť, pretože jej manželovi sa páčia štíhle ženy. Kúpi si permanentku do fitcentra, vyradí z jedálnička nezdravé jedlá a začne. Jej snaha však nevydrží dlhšie ako niekoľko dní. Potom s utrápeným výrazom na tvári povie, že ona na to nemá a nikdy neschudne. Poprípade „hodí“ svoju neschopnosť vytrvať na genetiku alebo si nájde inú výhovorku, prečo to nevyšlo. Našli ste sa v jej príbehu? Potom vedzte, že všetko je o určení cieľa, motivácii a pevnej vôli.Tie máme v sebe všetci, len niekedy ich treba objaviť. Motivačný rečník Anthony Robbins povedal: „Jediný dôvod, prečo nemáme v živote to, čo chceme, je, že si vytvárame dôvody, prečo to nemôžeme mať.“

Motivácia je základ

U niekoho to funguje tak, že získa všetko, čo si zaumieni. Stanoví si cieľ, ide za ním a nenechá sa odradiť prekážkami. Drobné zlyhania berie ako prirodzenú súčasť dosahovania toho, po čom túži. Väčšinou ho cieľ neminie. O nejaký čas sa teší z vyformovanej postavy či zvládnutia prvých bežeckých pretekov. Potom je tu skupinka ľudí, ktorá sa k zdravému životnému štýlu odhodláva veľmi dlho. Títo ľudia majú kopec rečí, no činov niet. V čom je ich problém? „Motivácia je u každého človeka nastavená inak. Závisí to aj od toho, aký má cieľ a či ho vôbec má. Nemôžete motivovať iného človeka. Každý sa musí motivovať sám. V čom vie druhý pomôcť, je to, že dotyčnému ponúkne možnosti a prostriedky, ako svoju motiváciu uchopiť a čo s ňou robiť,“ hovorí Erika Matwij, konateľka spoločnosti Human Inside. To znamená, že nikdy neschudnete, ak sa rozhodnete chudnúť kvôli manželovi, priateľovi, poznámkam okolia. Dokážete to iba za predpokladu, že to budete robiť kvôli sebe! Všetky ostatné dôvody sú väčšinou stratou času i energie.

Každý má v sebe dostatok síl

Ďalším častým problémom pri chudnutí či cvičení je, že človek síce začne so zdravým životným štýlom kvôli sebe, lenže počiatočné nadšenie rýchlo opadne. Preto si mnohí neustále kladú otázku, ako vytrvať a dosiahnuť to, čo chcem? „Je to skôr o pevnej vôli a vytýčenom cieli. Ak nemáme ani jedno, ani druhé, nemôžeme to zvaľovať na motiváciu. Jednoducho motiváciu na dosiahnutie daného cieľa v sebe nemáme,“ vysvetľuje Erika Matwij. Našťastie, aj v tomto prípade platí ošúchané, ale pravdivé, že keď človek chce, všetko sa dá. Stanovenie cieľa i nájdenie dostatočnej motivácie na splnenie sna je iba v našich rukách. Každý má v sebe potrebnú silu na to, aby všetko zvládol. V skutočnosti toho dokážeme oveľa viac, ako si myslíme. Len sa netreba báť. Veď nie nadarmo sa hovorí, že ľutovať budeme iba to, čo sme mohli urobiť, ale neurobili. Nie to, čo sme urobili  a nevyšlo. Čo radí Erika Matwij všetkým, ktorí chcú v sebe nájsť dostatok motivácie, začať a vytrvať? „Je to veľmi individuálna vec. Je to o nastavení človeka. O tom, čo chce, alebo nechce. Ťažko čakať od negatívne nastaveného človeka, že bude mať motiváciu na sebe niečo zmeniť, pracovať na sebe. Povie si, že aj tak je všetko zlé, zbytočné... V prvom rade treba zmeniť svoj postoj a potom sa zmení aj správanie.“

Čo všetko vám môže pomôcť v chudnutí a cvičení?

  • Stanovte si reálny cieľ vášho chudnutia. Ak to neurobíte, vedome a už vopred sabotujete vlastný úspech. Teda stavte na menej odvážne, ale reálne dosiahnuteľné ciele.
  • Svoj cieľ si môžete zhmotniť. Napríklad si dajte na viditeľné miesto kus oblečenia, do ktorého by ste sa chceli zmestiť. Ťahá vás do stále do chladničky a komory? Dajte si do ich blízkosti fotky tiel, ktorým by ste sa chceli priblížiť.
  • Vopred sa pripravte na to, že rýchle chudnutie znamená jojo efekt. Z tohto dôvodu nastavte svoju myseľ na to, že budete chudnúť pomaly, ale dosiahnutý výsledok si dlhodobo udržíte.
  • Pripravte sa na to, že nie vždy to pôjde ľahko. Prídu zlyhania. Berte ich ako prirodzenú súčasť chudnutia a formovania postavy. Ak porušíte stanovený jedálny lístok, nie je to tragédia. Správajte sa a konajte tak, ako  by sa nič nestalo. Pokračujte podľa nastavených pravidiel. Platí to aj pre cvičenie. Pamätajte na to, že perfekcionizmus a chudnutie nejdú dokopy. A každý nový deň vám ponúka možnosť pokračovať tam, kde ste prestali.
  • Požiadajte svojich blízkych o podporu. Bude sa vám chudnúť ťažko, ak sa niekto pred vami bude napchávať slanými lupienkami a zmrzlinou. Ideálne je nájsť vo svojom okolí človeka či skupinu ľudí, ktorí do toho pôjdu s vami.
  • Chudnutie je drina. Preto si stanovte malé odmeny. Napríklad vždy v nedeľu si doprajte malý sladký dezert. 
Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Motivácia na každý deň alebo pomaly ďalej zájdešMotivácia na každý deň, alebo pomaly ďalej zájdeš

Ak chcem pravidelne cvičiť, nestačí iba pevná vôľa, musím nájsť spôsob, ako zapojiť aj emócie.

 

 

Prestala som hľadať výhovorky a začala nachádzať riešeniaPrestala hľadať výhovorky a schudla 40 kíl

„Dennodenne som snívala. Nenávidela sa za to, ako vyzerám."

 

Svoje telo zmenil kvôli láske. ako to dopadlo?Svoje telo zmenil kvôli láske. Ako to dopadlo?

„Moja váha sa vyšplhala na neskutočných 208 kilogramov, vtedy nastali zdravotné problémy a čo som nečakal, skončila aj veľká láska.“


Autor článku

Human Inside

inside Human

Sme spoločnosť zameraná na zlepšovanie výkonnosti firiem cez správne riadenie ich ľudských zdrojov (HR). Predstavte si externé HR oddelenie, kde sedia skúsení odborníci na danú oblasť, na ktorých presmerujete svoje starosti s jednotlivými oblasťami ľudských zdrojov, pričom im platíte len za odvedenú prácu.

http://www.humaninside.sk

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Chcem jesť zdravo a cvičiť, ale chýba mi motivácia. Čo s tým?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 978
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.