26. OKT 2013

Aplikujte pravidlo 80/20 a dosiahnite vaše ciele pri cvičení efektívnejšie

Dušan Plichta

Všetci vieme, aké dôležité a úžasné je toto vybrané pravidlo. Najmä, ak sa použije na pevných základoch (vedomostiach) a výsledkom sú správne rozhodnutia. Vďaka tomuto pravidlu, ktoré hovorí, že 80% percent nášho úspechu závisí od 20 % správnych rozhodnutí (aktivít a činov), vieme lepšie pochopiť skutočný vzťah príčiny a efektu a dosiahnuť naše ciele oveľa efektívnejšie.

Čo to znamená v praxi? Jednoducho povedané, váš úspech nie je otázkou destinácie ale cesty, na ktorej neustále hľadáte tých 20 % skutočných príčin želaného efektu. Skratky neexistujú, občas sa musíme popáliť, a preto je veľmi dobré nájsť si svojho trénera – mentora, ktorý môže náš fókus nastaviť tým správnym smerom. Je to najmä preto, že práve tých 20 % správnych znalostí môže mať obrovský dosah na vaše zdravie, a tak budete schopní sebavedomo získať kontrolu nad svojím telom.

Analyzujte a experimentujte na vlastnej koži ...

Skúste sa zamyslieť, ako by ste aspoň na týždeň aplikovali toto pravidlo do vášho jedálnička a do vášho životného štýlu. Ak dokážete postupne vyladiť 80 % vašej stravy na vysoko kvalitatívnu úroveň (fyziologický vplyv a biologická hodnota), môžete použiť zvyšných 20% na vybrané odmeny, ktoré vás posunú ešte ďalej a len posilnia vašu motiváciu.

Viete si predstaviť, že celý deň prekladáte sladké croissanty, muffiny s talianskymi cestovinami, pizzou a večer si ešte doprajete aj nejaké to vínko, či pravé české pivo bez toho, aby ste nabrali čo i len gram tuku a dokonca ešte posilnili organizmus pre ďalšie spaľovanie?

Všetko je možné, len treba vedieť ako na to a uvedomiť si, že disciplína a zameranie sa na 80 % podstatných pravidiel sú rozhodujúce. Pozrime sa teda na jednoduchú aplikáciu tohto pravidla, podľa ktorého pre vás vyberám najvýznamnejšie princípy, ktoré majú silu ovplyvniť 80 % vašich výsledkov. Navyše sa môžeme pozrieť na vec ešte vážnejšie a vybrať 80 % pravidiel, ktoré keď dodržíte, tak sa dostávate medzi top 20% ľudí s optimálnym % tuku a svalovej hmoty (Muži pod 10 %, ženy < 16 %)

Top 10 najznámejších princípov:

1. Kalorická bilancia (Koľko prijmem, toľko musím vydať)

2. Kontrola cukru v krvi a činnosť inzulínu (fyziologický vplyv stravy na organizmus)

3. Kvalitný spánok a schopnosť regenerácie

4. Zvýšené množstvo proteínu vo vašej strave (termodynamický efekt, sýtosť a schopnosť koncentrácie)

5. Toxicita organizmu (kyslosť organizmu, eliminácia estrogénov a umelín)

6. Manažment stresu organizmu ( Pravidelnosť stravovania,  Delená strava, žalúdočne kyseliny a enzýmy)

7. Pitný režim (dostatok zdravej vody v tele)

8.Strava podľa krvných skupín (eliminácia oslabujúcich jedál, alergie, intolerancie)

9.Doplnky výživy (správna kombinácia kvalitných doplnkov pre podporu organizmu)

10.Konzumácia správnych tukov (Omega 3 mastné kyseliny, kokosový tuk, organické saturované tuky)

Dva vybrané princípy (top 20%) 

Tieto princípy sú nápomocné pre efektívne dosiahnutie prvých výsledkov a pre zmenu reakcie organizmu.

1. Kontrola cukru v krvi a činnosť inzulínu (fyziologický vplyv stravy na organizmus)

Možno ste si mysleli, že kalorická bilancia je alfou a omegou celého optimálneho stravovania. Musím Vás však sklamať, i keď si myslím, že sklamanie je skôr pozitívne. Predstavte si, že môžete úplne zabudnúť na počítanie kalórií, skôr sa zamyslite nad ich kvalitou a skutočným (fyziologickým) vplyvom na váš organizmus. Viacej skvelých myšlienok a výskumu môžete nájsť v knihe Garyho Taubesa:  „Why we get fat and what we can do about it ?“, kde autor práve rozoberá skutočné príčiny obezity a súvisiacich chorôb.  

Z tohto pohľadu ide teda najmä o to, aby ste spoznali, že cukor má úplne odlišný vplyv ako napríklad tuk a je tak oveľa nebezpečnejší. Ide nám najmä o stabilizáciu hladiny cukru krvi a činnosti hormónu inzulín, ktorý ako jediný môžeme riadiť a ktorý ovplyvňuje všetky ďalšie podriadené hormóny, ktoré prispievajú k našej hormonálnej rovnováhe. A práve tá je naším cieľom pre zabezpečenie optimálneho zdravia, vysokej energie a schopnosti využiť náš mozgový potenciál na maximum.

2. Toxicita organizmu (chémia, vplyv estrogénov a kyslosť organizmu )

Dobre vieme, že súčasné potraviny už nie sú na takej úrovni ako predtým v minulosti. Pôda je vyčerpaná a tak ju treba podporiť „kvalitnou chémiou“. Navyše je čím ďalej tým viac tlak na trvanlivosť potravín, vzhľadom na ekonomickú efektivitu potravinárskeho priemyslu. A tak sa nám do košíka dostáva, čoraz viacej spracovaných potravín s prídavkami konzervantov, farbív, solí a najmä rafinovaného cukru. Táto kombinácia spoločne so znečisteným prostredím a vplyvom externých estrogénov (kozmetika, krémy a plasty ...) výrazne zvyšuje prekyslenie a toxicitu nášho organizmu, ktoré potom bránia jeho optimálnej funkcii a schopnosti využívať živiny na 100 %.

Navyše veľmi radi oslabujeme našu imunitu nepotrebnými liekmi, antibiotikami a očkovaním. Táto toxicita výrazným vplyvom oslabuje organizmus a spôsobuje tak časté stavy únavy, ktoré sa môžu preklopiť aj do depresie. Viac zaujímavých a podrobných štúdii nájdete vo výbornej publikácii „From Fatigued to Fantastic“ od Jacob Teitelbauma, v ktorej autor odhaľuje priamy vzťah toxicity a únavy.

Top Princípy ( 80 % ) pre dosiahnutie kompletných výsledkov a skutočne vypracovaného tela a ostrej mysle

Cesta k vášmu super výkonnému organizmu je založená na viacerých experimentoch a pravidlách, ktoré keď pochopíte, tak zistíte, že mnohé z nich sa len vhodne dopĺňajú a opäť len fungujú na tých podstatných princípoch. Z tohto hľadiska vyberám môj pohľad a návrh postupnosti aplikácie.

1. Kontrola cukru v krvi a činnosť inzulínu (fyziologický vplyv stravy na organizmus)

2. Toxicita organizmu (kyslosť organizmu, eliminácia estrogénov a umelín)

3. Pitný režim (dostatok zdravej vody v tele )

4. Konzumácia správnych tukov (Omega 3 mastné kyseliny, kokosový tuk, organické saturované tuky)

5. Doplnky výživy (správna kombinácia kvalitných doplnkov pre podporu funkcii organizmu)

6. Kvalitný spánok a schopnosť regenerácie

7. Manažment stresu organizmu ( Pravidelnosť stravovania, Delená strava, žalúdočne kyseliny a enzýmy)

8. Zvýšené množstvo kvalitného proteínu vo vašej výžive (termodynamický efekt, sýtosť a schopnosť koncentrácie)

Samozrejme, každý z nás je svojim spôsobom individualita a vôbec to neberte, že teraz presadzujem jedinú možnú formu fungovania. Ide to skôr a vypichnutie najdôležitejších pravidiel a princípov, ktoré si zaslúžia našu pozornosť a ich vplyv bol dokázaný nie len vedeckými štúdiami, ale najmä praxou vybraných Top trénerov, autorov a expertov na výživu ako sú Charles Poliquin, John Romaniello, Tim Ferris či náš slovenský expert Vlado Zlatoš.

Verím, že vás tak podnietim kriticky sa zamyslieť a pustiť sa do vlastného objavovania a experimentovania. Garantujem Vám, že už len zamyslením sa a vyskúšaním 20% z vybraných 20 % uvidíte prvé výsledky v zmene stavu vašej energie a schopnosti koncentrácie.

Teším sa na vaše skúsenosti a komentáre a rád sa dozviem o vašich vychytávkach, ktoré sa pokúsim „vedecky – sofistikovane„ vysvetliť : -)


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Aplikujte pravidlo 80/20 a dosiahnite vaše ciele pri cvičení efektívnejšie

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Podujatia

ďalšie ponuky
Vložiť podujatie môžu len registrovaní užívatelia.
Registrovať | Prihlásiť
Návšteva vo fitness centre

Ako často navštevujete svoje fitness centrum?

1 krát do týždňa
2 krát do týždňa
3 a viac krát do týždňa
1 krát mesačne

Celkom hlasovalo: 1150
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.